Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Kilometrajul camioanelor cu cel puțin patru axe supuse la plata taxei pe autostrăzile federale a scăzut cu 3,5% în decembrie 2023 față de noiembrie 2023, ajustat în funcție de efectele calendaristice și sezoniere.

Indicele de performanță a camioanelor cu taxă de drumuri, ajustat în funcție de calendar, a fost, de asemenea, cu 3,5% sub nivelul din aceeași lună a anului precedent, decembrie 2022, după cum raportează în continuare Oficiul Federal pentru Logistică și Mobilitate (BALM) și Oficiul Federal de Statistică (Destatis).

Legătura dintre traficul de camioane și dezvoltarea economică

Kilometrajul camioanelor pe autostrăzi oferă indicații timpurii asupra tendințelor economice actuale din industrie. Activitatea economică generează și necesită servicii de transport. Prin urmare, există o corelație clară între indicele de performanță al taxei de drum pentru camioane și indicii activității economice, în special indicele de producție din sectorul manufacturier. Astfel, indicele de performanță a taxei de drum pentru vehiculele grele de marfă oferă o aproximare aproximativă a evoluției producției industriale. Deoarece este disponibil cu aproximativ o lună mai devreme decât indicele de producție, acesta este potrivit ca indicator timpuriu al tendințelor economice. Cu toate acestea, nu este posibilă o defalcare pe sectoare economice.

ETSC, împreună cu grupuri de pietoni, bicicliști și lucrători din domeniul transporturilor, au scris o scrisoare deschisă către membrii Parlamentului European (MEP). Scrisoarea se referă la viitoarea revizuire a Directivei UE privind permisele de conducere (2006/126) și subliniază necesitatea unei formări profesionale suplimentare pentru șoferii de camionete, similară cu cerințele impuse șoferilor de autobuz și autocar.

Principalul obiectiv declarat al revizuirii propuse este de a consolida siguranța rutieră și de a contribui la obiectivul UE de a reduce cu 50% numărul deceselor și al răniților grav pe șosele până în 2030. În acest scop, organizațiile susțin că introducerea unei formări obligatorii pentru șoferii profesioniști de camionete este esențială.

Van-urile joacă un rol semnificativ în accidentele rutiere din UE, iar utilizarea lor este în creștere. În 2018, 11% din totalul deceselor rutiere, ceea ce echivalează cu 2.630 de vieți, au rezultat din accidente în care au fost implicate autovehiculele, iar 39% dintre aceste decese au fost cauzate de pietoni, bicicliști și motocicliști.

Creșterea utilizării camionetelor poate fi atribuită mai multor factori, inclusiv cererii mai mari, operațiunilor urbane pe timp de zi, livrărilor pe timp de noapte și creșterii numărului de cumpărături online. Din nefericire, presiunea de a satisface cerințele pieței, concurența intensă din industria transporturilor și lipsa unor reglementări stricte au contribuit la condiții de muncă precare pentru șoferii de van-uri, ceea ce reprezintă un risc semnificativ pentru siguranță.

O problemă critică subliniată în scrisoare este reglementarea relativ permisivă aplicată camionetelor care cântăresc mai puțin de 3,5 tone, în comparație cu vehiculele grele de marfă (HGV). Operatorii și șoferii de vehicule grele trebuie să obțină certificate de competență profesională (CPC) care trebuie actualizate periodic. Cu toate acestea, flotele de furgonete pot funcționa în conformitate cu standarde mai scăzute, iar până în 2026 doar vehiculele LGV care depășesc 2,5 tone și care operează peste granițele UE vor fi supuse normelor UE privind timpii de conducere și de odihnă. Marea majoritate a traficului de dube, care operează în interiorul granițelor naționale, nu va fi afectată de această schimbare.

Pentru a spori siguranța rutieră, organizațiile solicită o formare cuprinzătoare pentru șoferii profesioniști de camionete, care să acopere aspecte precum încărcarea și descărcarea în condiții de siguranță, fixarea încărcăturii, mersul înapoi, prevenirea oboselii, planificarea călătoriei și respectarea regulilor de circulație, inclusiv utilizarea centurii de siguranță și evitarea distragerii atenției.

Scrisoarea deschisă solicită ca cerințele actuale pentru șoferii de autobuz și de camion, care includ formarea profesională a șoferilor (certificate de competență profesională – CPC), să fie extinse pentru a crea o nouă categorie pentru șoferii de furgonete, inclusiv pentru cei care ar putea fi clasificați în mod greșit ca șoferi independenți sau proprietari. Acest lucru ar putea fi realizat ca parte a propunerii Parlamentului European de a crea o categorie B+ cu o cerință separată de formare de tip CPC pentru vehiculele N1 utilizate în scopuri profesionale

Organizațiile își exprimă, de asemenea, dezacordul față de propunerea Comisiei Europene de a crește masa admisă a unui vehicul din categoria „B” de la 3,5 la 4,25 tone. Un raport recent al Institutului VIAS din Belgia susține că vehiculele mai mari și mai puternice au un impact din ce în ce mai negativ asupra siguranței rutiere pentru pietoni și bicicliști.