Cu șase luni înainte ca Busworld Europe 2025 să își deschidă porțile la Bruxelles, Belgia, expozanții au anunțat deja că pregătesc numeroase noutăți. Astfel, producătorii de autobuze și furnizorii de componente deopotrivă se pregătesc să-și dezvăluie cele mai recente inovații, de la vehicule electrice și alimentate cu hidrogen până la sistemele de propulsie de nouă generație și telematică. Încă o dată, evenimentul se conturează a fi o previzualizare cuprinzătoare a viitorului industriei.
MAN Truck & Bus își dublează foaia de parcurs pentru mobilitatea electrică cu două premiere majore la Busworld Europe: MAN eCoach, primul autocar complet electric al companiei, conceput ca o alternativă cu emisii zero la Lion’s Coach, care oferă o autonomie de până la 500 km, alături de a doua generație a autobuzului urban MAN Lion’s City 12 E, cu o linie de propulsie îmbunătățită, regenerare optimizată și o autonomie de până la 500 km.
Solaris Bus & Coach va prezenta Urbino 12 Hydrogen 2.0, a doua generație a autobuzului său cu hidrogen, care vine cu un cadru mai ușor, un sistem cu pilă de combustie mai compact și mai eficient și o capacitate îmbunătățită a bateriei. Vehiculul este conceput pentru rute urbane cu emisii zero, cu cerințe extinse de autonomie – până la 700 km la o singură umplere.
VDL Bus & Coach este de așteptat să lanseze o nouă generație a platformei sale electrice Citea, concentrându-se pe o eficiență mai mare a bateriei, greutate redusă a vehiculului și arhitectură complet modulară atât pentru uz urban, cât și regional.
Irizar e-mobility va prezenta un tramvai reproiectat, cu accesibilitate crescută, interior modernizat și un nou sistem de încărcare rapidă, care reduce timpul de încărcare cu până la 30%.
BYD a anunțat debutul european al unui nou autobuz electric urban cu tehnologie de baterii cu stare solidă, menită să sporească densitatea energiei și stabilitatea termică.
VinFast, puterea emergentă a mobilității electrice din Vietnam, își va face debutul european la Busworld Europe – primul brand vietnamez care a expus vreodată la eveniment. VinFast va prezenta un autobuz urban electric de 12 m, deja în serviciu în Vietnam, cu o autonomie de 300-350 km, dezvoltat în colaborare cu Pininfarina și alimentat de tehnologia Siemens. Marca pune accent pe integrarea verticală deplină, de la fabricarea bateriilor până la asamblarea finală, și își propune să intre pe cinci piețe europene până în 2026.
Alfabus, un OEM chinez, va prezenta două modele de autobuze electrice (de 12 și 18 m) construite special pentru piața europeană, cu omologare de tip deja obținută. Aceasta marchează o nouă încercare a mărcii de a intra în Europa prin Busworld.
UNVI, producătorul spaniol, lansează SIL Electric, un autocar cu acces pentru pasagerii cu mobilitate redusă pentru servicii regionale regulate. Cu o capacitate de până la 59 de locuri și o autonomie de 400 km, acesta se adresează operatorilor care au nevoie de flexibilitate pe distanțe medii și lungi.
ZF va prezenta ultima generație a axei sale electrice integrate, combinând motorul, invertorul și transmisia într-o singură unitate compactă pentru a simplifica instalarea și întreținerea.
Voith își va extinde portofoliul eDrive cu o soluție adaptată autocarelor electrice de lungă distanță. Compania va prezenta, de asemenea, noi componente de hidrogen, în conformitate cu strategia sa multi-energie.
Grupul ACTIA va prezenta o suită telematică actualizată pentru întreținerea predictivă, permițând operatorilor de flote mixte să urmărească performanța, să diagnosticheze defecțiunile și să programeze întreținerea înainte de apariția defecțiunilor.
Busworld Europe 2025 promite să fie mai mult decât un târg comercial – va fi o demonstrație live cu privire la ce este capabilă să ofere industria de profil.
La IAA Transportation 2024, divizia ZF Commercial Vehicle Solutions (CVS) a prezentat cea mai recentă completare a portofoliului său de e-mobilitate, un nou ventilator de recirculare a hidrogenului. Conceput pentru a optimiza nivelurile de hidrogen pentru vehiculele alimentate cu pile de combustie, ventilatorul de recirculare a hidrogenului de la ZF recirculă hidrogenul neutilizat pentru a îmbunătăți consumul de hidrogen și performanța. Sistemul este foarte eficient și consumă o cantitate minimă de energie de la sistemul de pile de combustie pentru a reduce consumul de hidrogen.
Ventilatorul de recirculare a hidrogenului funcționează împreună cu compresorul de aer al pilei de combustie ZF, care a fost anunțat în aprilie 2023. Compresorul furnizează aer la stiva de celule de combustibil, facilitând reacția chimică dintre hidrogen și oxigen, și utilizează tehnologii turbo pentru o eficiență îmbunătățită. Împreună, aceste produse fac parte din portofoliul în creștere al ZF Balance of Plant (BoP) pentru a sprijini funcționarea eficientă a sistemelor de pile de combustie în vehiculele comerciale. La fel ca și compresorul de aer pentru pile de combustie, ventilatorul de recirculare a hidrogenului este construit pentru a fi durabil, pe toată durata de viață a vehiculului comercial, reducând costul total de proprietate (TCO).
„ZF și-a aplicat expertiza extinsă în integrarea sistemelor și a sistemelor de rulmenți de aer pentru a dezvolta aceste produse inovatoare”, subliniază Dr. Christian Brenneke, șeful departamentului de inovare și dezvoltare din cadrul diviziei ZF Commercial Vehicle Solutions. „Ventilatorul de recirculare a hidrogenului prezentat recent, combinat cu compresorul nostru de aer pentru pile de combustie, face parte din portofoliul nostru de e-mobilitate full-flex în creștere. Aceste inovații demonstrează modul în care produsele noastre de sisteme cu pile de combustie conduc la decarbonizare într-un mod deschis din punct de vedere tehnologic, alături de gama noastră în creștere de tehnologii de decarbonizare.”
Bazat pe conceptul turbomachinery, ventilatorul de recirculare a hidrogenului este compact, ușor și optimizat pentru a fi eficient. Motorul electric ultra-rapid poate atinge până la 100.000 rpm și utilizează tehnologia rulmenților cu aer pentru a elimina nevoia de lubrifiere și a preveni contaminarea stivei de celule de combustibil. Acest lucru asigură o eficiență optimă și fluxuri mari de masă. În plus, sistemul include și un invertor integrat care suportă sisteme de înaltă tensiune de 800 V.
Recircularea hidrogenului este vitală pentru durata de viață și eficiența unei instalații de ardere. Soluția ZF de recirculare a hidrogenului, lider în industrie, gestionează eficient apa și gazele inerte din calea anodului. Datorită utilizării tehnologiei patentate a motorului electric cu punct intermediar, separatorul de apă este integrat direct în unitate, iar răcirea activă nu mai este necesară. Acest lucru oferă mari avantaje în ceea ce privește ambalarea și reducerea complexității în asamblarea sistemului.
02.10.2020
Ultimul număr: Iunie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit