Tarifele de transport maritim este de așteptat să rămână ridicate o bună parte din 2022, ceea ce ar crea un alt an de profituri foarte mari pentru armatorii globali și lăsând companiile mai de expediții și transport, alături de clienții lor din Europa până în Asia să scoată din buzunar mai mult pentru aproape orice, scrie Bloomberg.
Tarifele spot pentru un container de 40 de picioare pe ruta Asia – SUA au depășit 20.000 de dolari anul trecut, cu tot cu suprataxe și prime, în creștere de la mai puțin de 2.000 de dolari în urmă cu câțiva ani, iar situația recentă se prezintă la circa 14.000 de dolari. În plus, capacitatea redusă a containerelor și aglomerația portuară face ca tarifele pe termen lung stabilite în contractele dintre transportatori și expeditori să fie cu 200% mai mari decât în 2021, ceea ce se traduce în prețuri mai mari în viitorul apropiat pentru marfa transportată. În timp ce marii clienți – nume de multinaționale precum Walmart sau Ikea, au puterea de a negocia condiții mai bune sau de a absorbi cheltuielile suplimentare, micii importatori și exportatori – în special cei din economiile sărace sau în curs de dezvoltare, care se bazează pe freight forwarderi și pe transportatori pentru a transporta diverse bunuri, de la produse electronice și îmbrăcăminte până la cereale și produse chimice, nu pot trece cu ușurință de aceste costuri pe perioade lungi, în care e nevoie de un cash flow consistent.
„Companiile mici și mijlocii sunt grav afectate”, a spus Amruth Raj, directorul general al Green Gardens, un procesator de legume cu sediul în India rurală, citat de Bloomberg. După ce tarifele pentru containere au crescut în ultimul an, mai mult de 50% din capitalul companiei sale a fost distrus atunci când cumpărătorii europeni au refuzat costurile mai mari.
Între timp, anii în care liniile maritime aveau dificultăți în a face profit pare că sunt mult în urmă. În 2021, armatorii au obținut profituri estimate la 150 de miliarde de dolari, „un salt anual de nouă ori, după un deceniu de dificultăți pentru a obține câștiguri“.
Compania daneză A.P. Moller-Maersk A/S, al doilea cel mai mare transportator de containere din lume, a fost pe cale să obțină un profit anual anul trecut, care ar fi egalat sau depășit rezultatele cumulate din ultimii nouă ani. Acțiunile sale au atins un nivel record în această lună, la fel ca și acțiunile din Hamburg, Hapag-Lloyd AG, cu sediul în Germania, jucătorul cu numărul 5 în top. Cea mai mare, MSC – Mediterranean Shipping Co., este o companie cu sediul în Elveția, care este controlată de puternica familie Aponte din Italia. Dacă în T3 din 2020 cei mai mari transportatori de containere au obținut profituri cumulate de circa 5,1 miliarde de dolari, în aceeași perioadă a anului trecut suma aproape că s-a înzecit, ajungând la 48,1 miliarde de dolari.
Mai multe despre acest subiect veți putea citi într-un articol dedicat din numărul următor al revistei Tranzit.