Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Livrările finale devin tot mai „verzi“

În 2020, Sameday și FAN Courier și-au axat strategia legată de sustenabilitate inclusiv pe investiții în ceea ce privește mobilitatea electrică și au început proiecte pilot de livrări finale cu vehicule nepoluante. Ambele companii au accesat programul RABLA pentru achiziția de mașini, însă partea de investiție legată de infrastructură a fost efectuată pe cheltuiala proprie. Flota electrică a celor doi pionieri în curierat sustenabil numără astăzi 34 de vehicule. Despre cum arată din punct de vedere operațional o astfel de flotă și ce avantaje și dezavantaje aduce un vehicul electric am discutat cu specialiștii invitați în cadrul videoconferinței Tranzit „Eforturi pentru o distribuție verde“, organizate pe 10 martie și transmise Live pe paginile de LinkedIN și de Facebook ale revistei.

Cererea de e-vanuri dedicate distribuției urbane a crescut în ultimii doi ani, în mare parte datorită progreselor făcute de producători, care au reușit să scadă volumul bateriilor concomitent cu creșterea autonomiei, ceea ce a permis o mai bună exploatare de către utilizatori. În același timp, Europa face eforturi considerabile pentru a-și îmbunătăți infrastructura de stații de încărcare, care număra circa 200.000 de puncte la începutul lui 2020, cele mai multe localizate în doar patru țări: Olanda (25%), Germania (20%), Franța (15%) și Marea Britanie (14%), potrivit ultimelor date disponibile publicate de ACEA la finalul anului trecut. În ciuda suprafeței, care este de șase ori mai mare decât a Olandei, România deține o rețea încă mică – 344 de stații de încărcare – ceea ce reprezintă 0,2% din totalul european. Pe de altă parte, în 2030 ar trebui să avem o rețea formată din 2,8 milioane de stații pentru ca acoperirea să fie cu adevărat bună. Raportat la pandemie, vânzările de vehicule electrice nu au fost deloc rele pentru producători anul trecut, creșterile fiind de aproximativ 90% în principalele țări europene – Franța, Germania, Marea Britanie. Interesant este că, deși vânzările de vehicule electrice în UE au crescut cu 110% în ultimii trei ani, în aceeași perioadă infrastructura a crescut cu doar 58%, până la aproape 200.000 de puncte de încărcare (doar o stație din șapte este rapidă), ceea ce arată că investiția în infrastructură nu reușește să țină pasul cu cererea.

Dincolo de aspectele ce țin de reducerea poluării aerului și a zgomotului, distribuția urbană cu flote electrice aduce în prin plan sustenabilitatea business-ului. Cu cifre de afaceri mari și profituri invers proporționale, piața de distribuție finală nu poate fi schimbată peste noapte din diesel în electric. În momentul de față, chiar dacă vorbim de investiții din ce în ce mai mari în flote verzi – așa cum e cazul Amazon, Hermes sau DHL – barierele pentru o mobilitate electrică durabilă în logistica urbană sunt destule, de la aspecte practice de business și până la cadrul legal, inclusiv costuri ridicate de achiziție. Pași importanți în această direcție se fac însă, inclusiv din partea autorităților, care încurajează achiziția de vehicule comerciale electrice. În România vorbim de Programul Rabla, prin variantele Clasic și Plus, ultima fiind dedicată achiziției de electrice și plug-in hibrid, prin acordarea unor eco-bonusuri la casarea unor mașini mai vechi de 8 ani. Astfel, potrivit ordinului de ministru 323/2020, care reglementează detaliile programului Rabla Plus, cei care optează pentru o mașină 100% electrică primesc un eco-tichet în valoare maximă de 45.000 de lei, dar nu mai mult de 50% din prețul de vânzare, în timp ce pentru un vehicul plug-in hibrid (cu emisii de CO2 mai mici sau egale cu 50 g/km NEDC) valoarea este de 20.000 de lei. Cele două programe, mai menționează aceleași ordin, pot fi accesate împreună, adică persoanele fizice sau juridice care achiziționează o mașină electrică și casează un autoturism vechi pot beneficia de 51.500 de lei (45.000 de lei eco-tichet și 6.500 de lei primă de casare). Trebuie menționat faptul că, momentan, achiziția vehiculelor comerciale electrice este restricționată la varianta de masă totală maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 t, iar dacă firma care le achiziționează are ca obiect de activitate transportul, aceasta nu poate folosi mașinile subvenționate efectiv în activitatea de transport. Finanțarea are la bază o schemă de ajutor de minimis în valoare de cel mult 100.000 de euro pe o perioadă de trei ani.

e-vanurile PSA, disponibile în România

În România, Trust Motors reprezintă mărcile Peugeot, Citroën și Opel, care astăzi fac parte din grupul Stellantis, companie ce are ca deziderat lansarea echivalentului electric sau hibrid pentru fiecare model termic din portofoliu în următorii patru ani. La momentul de față, Trust Motors comercializează utilitarele Peugeot e-Expert (35.105 euro cu TVA) și Citroën e-Jumpy (34.391 de euro cu TVA), iar în a doua jumătate a anului vor fi disponibile și noile Peugeot e-Partner și e-Boxer și Citroën e-Berlingo Van și e-Jumper. De asemenea, Opel Vivaro-e va fi disponibil în România începând din această lună la un preț de 35.200 de euro, cu TVA inclus. „Rabla Plus a fost și va fi un beneficiu foarte util pentru toți cumpărătorii de mașini electrice“, au spus reprezentanții importatorului. Cele trei mărci unite sub Grupul PSA au câștigat premiul International Van of the Year 2021, iar acest lucru vine ca o recunoaștere a noii strategii privind electrificarea începute la nivel de grup, o strategie care nu face compromisuri în ceea ce privește funcționalitatea și performanța. „Premiul iVOTY este o recunoaștere a valorii acestor modele și cu siguranță ne va ajuta în promovarea și comercializarea lor. Printre atuurilor noilor modele se numără volumele de încărcare utilă identice cu cele ale versiunilor diesel, aceeași sarcină utilă și capacitate de remorcare, cele trei versiuni de ampatament, costul redus de utilizare grație unor operațiuni de mentenanță reduse și o autonomie de până la 330 km“, au mai afirmat reprezentanții Trust Motors. În privința infrastructurii de încărcare, compania îndeamnă toată rețeaua de dealeri autorizați ai mărcilor PSA să instaleze stații.

Autonomie mai mică la temperaturi joase

Pionier în România în ceea ce privește e-mobilitatea, sectorul de curierat face eforturi constante pentru a reduce amprenta de carbon cu fiecare expediție livrată. Vorbim de jucători care investesc constant sume cu șase și șapte cifre în inovații tehnologice și procese de eficientizare a distribuției finale, alături de creșterea mobilității sustenabile prin promovarea vehiculelor prietenoase cu mediul. Ca parte a unui proiect pilot, FAN Courier a achiziționat 21 de astfel de vehicule, din care 14 sunt vanuri electrice dedicate curieratului, compania optând pentru trei modele: VW e-Crafter, Nissan E-NV200 și Renault Kangoo Z.E. Așa cum a afirmat Adrian Țigănuș, Fleet Maintenance Manager, prezent la evenimentul Tranzit, procesul de accesare a subvenției oferite de Programul Rabla a fost unul destul de birocratic, cu un timp de aprobare îndelungat, circa patru luni. „Deși aceste programe sunt binevenite și au scopul de a încuraja achiziționarea de vehicule electrice, ne-am dori ca procesul de obținere a subvențiilor să fie mai prietenos în ceea ce privește pregătirea documentației“, a explicat Adrian Țigănuș. De asemenea, compania se așteaptă ca, separat de subvențiile oferite de stat, odată cu dezvoltarea tehnologiilor hibrid/electric, să scadă și costul de achiziție și vehiculele să devină astfel mai accesibile.

Adrian Țigănuș

Odată cu vehiculele electrice, FAN Courier a investit și în stații de încărcare, trei dintre acestea fiind montate în diferite puncte din oraș ce aparțin companiei. Fiecare stație are o putere totală de 44 kW și două porturi. „Când e cazul apelăm și la stații publice, însă autonomia ne este suficientă pentru 2-3 zile, având în vedere faptul că ele parcurg circa 50 km zilnic. Curierul pleacă pe traseu dimineața cu bateria la un grad maxim de încărcare, iar când revine o lasă peste noapte la încărcat.“

Managerul de flotă al companiei de curierat a precizat însă că autonomia scade în situații în care temperatura are valori foarte ridicate sau foarte scăzute. „În special la frig, coboară la 70%.“ Deși compania va dezvolta programul, oficialul FAN Courier crede că infrastructura națională la momentul acesta nu poate face față unei dezvoltări rapide din partea mediului de afaceri din punct de vedere al flotei. În opinia lui Adrian Țigănuș, cele mai pregătite orașe pentru livrările electrice last mile sunt București, Cluj-Napoca și Constanța.

Triplarea flotei în 2021

Cu o dezvoltare accelerată în ultimii ani, Sameday Courier se concentrează să aducă plus valoare livrărilor inclusiv prin investiții într-o flotă prietenoasă cu mediul. Așa cum a explicat chiar CEO-ul companiei, Lucian Baltaru, în cadrul aceluiași eveniment Tranzit, Sameday a achiziționat anul trecut 20 de vehicule complet electrice ce parte a unui proiect pilot dedicat procesului de acomodare și integrare în fluxurile operaționale. Jumătate din unități au fost cumpărate în august, prin programul „Rabla Plus“, de întreg procesul ocupându-se partenerii companiei din domeniul leasing-ului operațional și financiar. Însă la acest nivel, așa cum a explicat Lucian Baltaru, subvenția de la stat nu e atât de importantă. „După ce vom avea prototipul funcțional, vom construi business-case-uri și ne vom uita la toate soluțiile posibile de subvenționare și finanțare, iar atunci va fi cu adevărat important să beneficiem de sprijin suplimentar.“

Dintre opțiunile oferite de piață la acest moment, Sameday a ales Nissan, modelul E-NV200, care oferă o capacitate de 200 de colete și are o autonomie între 200 și 300 km. În operațiunile zilnice ale companiei, un astfel de vehicul parcurge până la 140 km în București și Ilfov. „Am optat pentru cel care răspunde cel mai bine nevoilor noastre, este full electric, se pretează la serviciul nostru de livrare în interval, beneficiază de o configurație echilibrată a compartimentului de marfă și de o sarcină utilă optimă“, a punctat CEO-ul companiei.

În opinia sa, există foarte multe variabile atunci când se calculează autonomia unui vehicul, de la numărul de consumatori folosiți la gradul de încărcare sau la congestia din trafic. „De aceea, este dificil să ne raportăm la un număr standard, dar în cazul nostru autonomia medie se situează la circa 250 km, după o încărcare completă.“

Deși nu a oferit mai multe detalii legate de costul total de proprietate, Lucian Baltaru a menționat că există premise optimiste ca el să scadă pe măsură ce proiectul va fi extins, mai ales că obiectivul este ca numărul livrărilor „verzi“ să crească semnificativ. „Momentan ne-am axat pe potențialul viitor al acestei tehnologii, nu am pus un accent foarte mare pe partea de economie. Am dorit să înțelegem cum le putem integra în operațiunile noastre pentru ca în următorii 5-10 ani să avem o cotă semnificativă de livrări efectuate cu vehicule electrice. Nu vorbim de 2-3%, ci de zeci de procente.“

Până la momentul de față, rezultatele proiectului sunt încurajatoare, motiv pentru care numărul unităților mobile electrice va fi triplat anul acesta. Un aport important la numărul de kilometri parcurși îl au chiar curierii, deveniți promotori ai tehnologiei electrice după ce, inițial, au întâmpinat schimbarea cu reticență. Sameday a ales să investească în cursuri de perfecționare, exploatând astfel la maximum autonomia oferită de producător. „Am transformat curierii în ambasadori pentru acest tip de vehicul și ne-am dat seama că este extrem de folositor pentru ei să le facem instructaje specifice despre cum pot fi utilizate mai eficient vehiculele. Avem curieri care au performanțe cu 30-40% mai bune în termeni de autonomie, iar unii dintre ei chiar au depășit ceea ce a oferit producătorul în specificațiile tehnice ca număr de kilometri“, a mai spus Lucian Baltaru.

Infrastructura încă se lasă așteptată

Din perspectiva unui utilizator de vehicule electrice, Sameday remarcă o evoluție a infrastructurii de încărcare, chiar dacă numărul de stații rămâne relativ mic în comparație cu ceea ce oferă piața la ora actuală. Interesantă este, potrivit directorului executiv, distribuția geografică a celor peste 300 de unități, influențată în mod clar de legislația actuală din construcții, dar și faptul că există mai multe orașe în care se dezvoltă sisteme de tip „smart-city“. „Este încurajator și faptul că toți dezvoltatorii imobiliari sunt obligați să realizeze asemenea stații. Vorbim despre rețele de retail, clădiri de birouri, spații rezidențiale, dar și în benzinării, care au început să comercializeze «carburant electric». Remarc interesul crescut al retailerilor pentru energia verde și, deci, pentru achiziționarea de noi stații de încărcare, așa că suntem deschiși să extindem inițiativa spre alte regiuni din România.“

În vederea implementării acestui proiect, compania de curierat a derulat investiții importante în cele 15 stații de încărcare, nu atât prin prisma costurilor, cât mai degrabă prin dificultatea proiectului de modificare a infrastructurii electrice. „A fost o investiție deloc ieftină, dar mai ales dificilă, pentru că a trebuit să aducem puterea necesară de energie electrică pentru încărcarea simultană a acestor vehicule, iar pentru asta am modificat puțin infrastructura.“ Vehiculele au același regim de încărcare ca cele convenționale, ceea ce înseamnă că peste noapte staționează în zonele de reședință ale curierilor. Încărcarea se face cu precădere la aceste stații, despre care compania spune că sunt alimentate cu energie verde și pe care le-a montat în Sema Park, acolo unde se află și depozitul dedicat livrărilor în interval. „De multe ori, încărcarea în zona centrului logistic este suficientă, dar alteori există și alte opriri pe traseu. De aceea, colegii noștri curieri au libertate totală în a selecta unde își încarcă mașinile, în funcție de traseul lor și de felul în care își gestionează timpul“, a mai afirmat oficialul Sameday.

Cum arată mașina ideală pentru curierat

În ciuda unui tarif mai bun la curentul electric față de carburantul clasic, un vehicul electric este echipat mai slab decât unul similar, dar cu motor clasic, în timp ce procesul de alimentare a bateriilor este mai lung, a enumerat oficialul Sameday două dintre dezavantaje. Pentru moment, ținând cont de costul de achiziție, „ușor mai mare decât al mașinilor convenționale“, flota nu a fost încă amortizată și principalul avantaj rămâne cel legat de impactul asupra mediului. Cu timpul, electro-mobilitatea va aduce și alte beneficii, mai ales dacă ținem cont și de faptul că numărul stațiilor este în creștere. Întrebat care este configurația potrivită pentru distribuția finală, CEO-ul Sameday a menționat că în cazul unui van de mici dimensiuni vorbim de 500 kg sarcină utilă și un volum de 3-4 m3, în timp ce un van de dimensiuni medii ar trebui să aibă un volum de încărcare între 10 și 13 m3, cu o sarcină utilă de 800 kg. Ca așteptări ale unui jucător de pe piața de curierat, pe primul loc se situează autonomia, care într-un caz ideal ar fi de peste 500 km la un ciclu de încărcare, și poluarea fonică. „Ne uităm cu interes și către vehiculele electrice «by design» oferite de producătorii de nișă. Urmărim această piață și cu siguranță atunci când vom găsi modelul care să corespundă nevoilor noastre ne vom extinde și în această direcție.“

Pe lângă flota verde, compania a implementat deja mai multe măsuri cu scopul de a reduce efectele negative ale distribuției finale clasice asupra mediului. Spre exemplu, din aprilie anul trecut a introdus pungi de plastic 100% reciclabile în procesul de livrare și a implementat o serie de măsuri pentru a descuraja folosirea pungilor.           

Articole similare

Ad
Ad