Considerata acum ceva vreme o ramura secundara a supply chain-ului, logistica inversa (reverse logistics) a inceput in zilele noastre sa capete o importanta din ce in ce mai mare, ajungand sa fie tratata cu foarte mare atentie de catre jucatorii din supply chain (producatori, companii 3pl, transportatori etc). Chiar mai mult, ea este considerata o componenta care aduce venituri, este tratata ca un segment ce se ia in considerare in strategiile de dezvoltare ale companiilor si devine un element important al fluxului de distributie.
Logistica inversa in ziua de azi nu se mai refera doar la returnarea ambalajelor, ci a devenit o operatiune de mare anvergura cuprinzand returnarea produselor depasite moral, a celor care nu corespund tehnic etc. Intre acestea a aparut ca fiind de o mare importanta si componenta de mediu (reciclare).
Odata cu cresterea cererii, dar si cu oferta din ce in ce mai diversificata, clientii finali au ajuns sa poata returna produsele achizitionate mult mai des, acest lucru ducand la o adaptare a comerciantilor la nevoia de a prelua produsele returnate.
Companiile au inceput sa colaboreze cu cei mai buni operatori logistici din domeniu, 3pl si nu numai, specializati in activitati de logistica inversa. Acestia din urma s-au adaptat si au inceput sa ofere servicii logistice complexe pentru activitatile de logistica inversa, ajungand chiar la reparatii, prelucrare, pe langa colectare, transport, depozitare etc.
Ciclul de viata al produselor a inceput sa scada daca luam, de exemplu, produsele electronice. Modele noi apar din ce in ce mai des pe piata pentru a incerca o frecventa marita a cumpararilor. Si toate aceste lucruri duc la o crestere a numarului produselor nevandute, retururilor, deseurilor si ambalajelor utilizate.
De aici rezulta o crestere a volumului de produse returnate si de deseuri si costuri mai mari de procesare si depozitare a activitatilor de logistica inversa.
Dezvoltarea unor noi canale de distributie pentru a asigura consumatorilor o modalitate rapida de achizitionare (comert electronic, de exemplu) a dus la o crestere a frecventei de returnare a produselor care sunt deteriorate in tranzit sau care nu corespund asteptarilor clientilor (vezi termenul de 30 de zile practicat de marii retailer on-line, timp in care clientul poate returna produsul daca nu corespunde cerintelor sale).
Daca se tine cont de faptul ca acest comert electronic este globalizat, atunci tot acest proces de returnare complica si mai mult logistica inversa.
Putem considera logistica inversa chiar si returnarea de catre consumatori a produselor uzate moral sau cu defecte catre centrele de colectare, comercianti care practica acest sistem de colectare (vezi promotiile de tipul "vino cu telefonul vechi si iti dam unul nou") si alte entitati care se ocupa cu reciclarea.
Procesul logisticii inverse poate fi explicat in doi pasi
– Eliminarea de produse noi din punctul unde se afla pe supply chain: retururi de la consumatori, suprastoc si produs…..