Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pentru o resapare ca la carte

Anvelopele resapate sunt folosite pe scara tot mai larga in intreaga lume, iar avantajele pe care le ofera sunt deja binecunoscute. Ceea ce trebuie stiut insa foarte bine este faptul ca o anvelopa resapata garanteaza aceeasi siguranta si aceeasi durata de viata ca si una noua din gama premium, insa numai daca se aleg doar carcasele in stare buna si daca in procesul de fabricatie se respecta toate standardele de calitate.
 

Deoarece, in ciuda amploarei pe care a luat-o folosirea anvelopelor resapate, sunt inca voci care le contesta si care le atribuie o parte din accidentele de circulatie, TRIB, asociatia profesionala a resapatorilor americani, foarte numerosi comparativ cu Europa, a tinut sa atraga atentia asupra conditiilor care trebuie respectate pentru ca o anvelopa reconditionata sa aiba aceleasi caracteristici si sa permita obtinerea acelorasi performante ca una noua.

Resaparea incepe cu o carcasa de calitate
Specialistii americani afirma ca, asa cum durabilitatea unei constructii este strans legata de soliditatea fundatiei, si calitatea unei anvelope resapate depinde de calitatea carcasei. Anvelopele de azi permit obtinerea de performante din ce in ce mai bune, iar producatorii opteaza pentru tehnologii si materiale care sa permita resaparea unei carcase de mai multe ori. Dar aceasta nu garanteaza ca la finalul primei vieti starea ei este suficient de buna pentru a permite resaparea, deoarece conditiile meteo nefavorabile (caldura sau frig), umflarea sub/peste presiunea optima, supraincarcarea masinii, montarea defectuoasa, lovirea de borduri, axele prost aliniate, franele s.a. o pot face inutilizabila.
In ceea ce priveste suspiciunea ca folosirea anvelopelor resapate e una dintre cauzele accidentelor de circulatie, specialistii TRIB atrag atentia asupra faptului ca probabilitatea de a prezenta defecte apare mai des la anvelopele noi decat la cele resapate bine, deoarece anvelopa noua este, de fapt, prototipul anvelopei resapate, si daca a rezistat in timpul primei vieti va face fata si ulterior, cu conditia ca resapatorul sa fi respectat toate procedurile de lucru. De fapt, ceea ce trebuie retinut este ca orice anvelopa, noua sau resapata, se va comporta bine daca productia se face la standarde inalte de calitate.

Inspectia vizuala economiseste timp si bani
Unii specialisti afirma ca inspectia carcasei unei anvelope care a ajuns la capatul primei vieti incepe la fabrica de resapare, altii sunt de parere ca analiza trebuie facuta chiar la demontarea de pe vehicul. Si asta pentru ca, daca cei trimisi sa ridice carcasa sunt instruiti sa observe principalele defecte pe care nu trebuie sa le aiba aceasta pentru a putea fi resapata, se economiseste din start timpul si efortul cu incarcarea, transportul la fabrica, descarcarea, precum si combustibilul necesar. Desigur, o inspectie riguroasa la fabrica mai elimina si din carcasele care la prima vedere pareau resapabile.
Unii resapatori adopta metoda de a roti carcasele cel putin o data, la diverse posturi de lucru, inainte de a incepe reconditionarea. Astfel, este posibil, de exemplu, sa se constate gauri de cuie cand anvelopa ajunge pe masina de polizat, si sa se remedieze aici mai intai defectele minore, sa se identifice optiunile de reparare si fezabilitatea si, mai ales, sa se indeparteze defectele inainte de a aplica stratul de cauciuc. Cand se umfla anvelopa devin vizibile gauri provocate de cuie, care inainte treceau neobservate.
Inainte de a se pune un nou strat de cauciuc, anvelopa trebuie umflata, astfel incat sa se observe chiar si pierderile de presiune lente si sa se determine defectele care le cauzeaza.

Anvelopa poarta amprenta modului de exploatare
Cand o anvelopa noua iese pe poarta fabricii, nu se stie daca va echipa un vehicul pe care utilizatorul il va intretine bine, sau unul pe care il va intretine rau, dar pentru specialistii in resapare fiecare carcasa returnata este o marturie clara a modului in care au fost utilizate cauciucurile. Aspecte precum frigul sau folosirea pe zapada (care pot fi depistate datorita urmelor lasate de lanturi), umflarea peste presiunea normala (care determina uzura in mijlocul suprafetei de rulare), axele nealiniate corect (cauza uzurii sau tocirii umarului pe o parte) pot fi usor depistate, daca personalul este pregatit temeinic. Ceea ce trebuie stiut in acest sens este faptul ca, in cazul carcaselor, nu exista cale de mijloc: fie sunt bune, fie nu sunt bune pentru resapare.

Garantat 100%
Pregatirea continua si corecta a celor care fac resapare este o conditie esentiala a unei productii de calitate, si de aceea nou-venitii trebuie sa fie instruiti de personal specializat, chiar pe echipamentul pe care urmeaza sa lucreze.
Unul dintre resapatorii membri TRIB isi aminteste ca, la inceputul anilor '70, cand resaparea anvelopelor de autoturisme era la loc de cinste, l-a cunoscut in Ohio pe patronul unei fabrici de resapare care le oferea angajatilor, de doua ori pe an, pneuri gratuite pentru masinile personale, dar cu doua conditii: sa fie vorba de anvelope resapate in propriul atelier si sa le aleaga cu mana lui.
Astfel, angajatii resapau cu grija fiecare anvelopa, deoarece oricare dintre ele putea ajunge pe masina personala, si erau obligati sa le si foloseasca dupa ce le-au primit, pentru a-si pastra locul de munca.

Articole similare

Ad