
Transportul feroviar de marfă pe relația UE-China riscă să aibă parte de provocări și în 2025, după cele din ani anteriori, estimează analiștii Upply (China-EU rail freight on the rise again in 2024). Asta deoarece conflictul dintre Rusia și Ucraina persistă, creând incertitudine și împiedicând desfășurarea completă a proiectelor, iar cererea din China va rămâne probabil moderată, ceea ce va afecta fluxurile de mărfuri în direcția vest-est. În cealaltă direcție, ambițiile Chinei pentru piața europeană, în special în sectorul auto, ar putea fi un factor care favorizează dezvoltarea comerțului. Cu atât mai mult dacă administrația Trump implementează tarifele anunțate pentru produsele chinezești, China va trebui să se întoarcă spre alte piețe, în special Europa.
Însă nu este sigur că acest lucru va aduce mari beneficii transportului feroviar de marfă. Deși conflictul din Marea Roșie nu a încetat în 2024, tarifele au scăzut în general în a doua jumătate a anului, deoarece trecerea navelor prin Capul Bunei Speranțe a devenit deja noua normă. A existat o ușoară creștere a prețurilor de transport la sfârșitul anului, dar ea a fost moderată și de scurtă durată. Iar acordul de încetare a focului încheiat la mijlocul lui ianuarie între Israel și Hamas ar putea deschide calea pentru o nouă scădere a tarifelor pe ruta Asia-Europa, ceea ce ar submina și mai mult competitivitatea transportului feroviar de marfă. Mai ales că, la câteva zile după ce s-a ajuns la acest acord, Houthi înșiși au anunțat un armistițiu în atacurile asupra navelor, iar pe 22 ianuarie au eliberat echipajul Galaxy Leader, care fusese ostatic timp de peste un an.
Însă încetarea focului este fragilă, iar atacurile ar putea fi reluate în orice moment. MSC a anunțat pe 21 ianuarie că, așa cum stau lucrurile, navele sale vor continua să treacă prin Capul Bunei Speranțe, dar, dacă procesul de pace este confirmat și navelor li se va permite să treacă din nou prin Canalul Suez, există riscul unei scăderi semnificative a tarifelor de transport maritim, deoarece extinderea rutelor maritime a făcut parțial posibilă absorbția unei supracapacități care promite să fie masivă dacă situația revine la normal. Exporturile chineze vor putea conta apoi pe un transport maritim la costuri reduse și pe un acces fluid la capacitate. Deocamdată, transportul feroviar de marfă între China și UE mai are loc de îmbunătățire, atât din punct de vedere operațional, cât și al prețurilor.
Cu toate acestea, strategia de transport feroviar de marfă a Chinei nu se limitează la comerțul cu Uniunea Europeană. China Railway Express, care gestionează fluxurile către Rusia și țările europene non-UE, a transportat 2,08 milioane TEU anul trecut (+9,2% față de 2023), inclusiv 1,14 milioane TEU în direcția Est-Vest (+12,9%) și 935.780 TEU în cealaltă direcție (+5%). Numărul de curse a crescut, de asemenea, până la 19.392 de trenuri (+10,7%), din care 10.546 în direcția China-Europa și 8.846 în direcția Europa-China (+8,1%).
Sursă foto: RONGXINOU China-Europe Railway Express Full Container Load(FCL) From Chengdu Suppliers – Import – HLT