Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Războiul din Ucraina a aruncat în aer costurile operaţionale. Ajută impunerea prin lege a unei clauze de combustibil?

Cea mai mare problemă în transporturile europene o reprezintă războiul din Ucraina, care a determinat creşterea explozivă a costurilor de operare. Tarifele de transport intraseră la sfârşitul anului trecut pe o linie ascendentă, însă acum sunt sufocate de creşterea cheltuielilor, care limitează puterea de negociere a cărăuşilor.

„La începutul acestui an unii transportatori belgieni îşi informaseră beneficiarii că le aplică o majorare de tarif de până 25%, determinată de lipsa de şoferi şi de costurile mai ridicate cu forţa de muncă. Şi, în medie, am asistat la începutul anului la o creştere de preţuri între 10 şi 15%, care nu avea nimic de-a face cu preţurile la motorină”, declară avocatul belgian Frederik vanden Bogaerde. “Odată cu izbucnirea războiului, toate calculele au fost însă date peste cap. Mulţi operatori au fost foarte afectaţi de scumpirea excesivă a carburantului şi, în lipsa unor clauze avantajoase în contractele încheiate cu furnizorii, nu au făcut faţă noilor tarife. Nu întâmplător, în primul trimestru din 2022, Belgia a avut cel mai ridicat număr de falimente pe piaţa de transport înregistrat vreodată. Sunt vremuri dificile pentru toată lumea şi este greu să te organizezi astfel încât să reuşeşti să obţii o brumă de profit. Cheia stă însă într-o analiză foarte atentă a pieţei. Am văzut multe firme mici care au decis să închidă porţile, pentru că din calculele lor nu mai rentează să activeze pe această piaţă, pentru că riscurile sunt foarte mari.”

Numeroase firme româneşti de dimensiuni mici şi medii lucrează ca subcontractori pentru companii multinaţionale din vest, cu care le este greu să îşi renegocieze contractele sau care nu au acceptat să semneze clauze de indexare a tarifelor de transport în funcţie de fluctuaţia preţului la motorină. În Belgia se poate solicita în instanţă introducerea acestei clauze, argumentul principal fiind acela că, potrivit legii din această ţară, este o ilegalitate să operezi sub costuri. Astfel, fără ca o companie să aibă o clauză explicită în contract de majorare a tarifului în caz de creştere a costurilor de operare, dacă negocierea nu are loc pe cale amiabilă, un proces în instanţă pe această speţă are şanse mari de succes. Dar este necesară transparenţă totală în prezentarea cheltuielilor şi dovedirea faptul că acestea nu se mai pot acoperi din încasări. O abordare atât de drastică în relaţia cu clienţii va duce însă mai mult ca sigur la întreruperea colaborării pe viitor.

Articole similare

Ad