Inflația în creștere continuă, lipsa de aprovizionare cu materiale și materii prime esențiale pentru construcția de depozite și costurile în creștere ale manoperei afectează semnificativ timpul de finalizare a noilor investiții în centre logistice pe piața din Polonia, puternic influențată de războiul din Ucraina, un furnizor important nu numai de materiale de construcții, ci și de forță de muncă.
Experții sunt prudenți în evaluarea efectelor ulterioare. „Este dificil de estimat astăzi cum vor fi primite aceste majorări al chiriilor de către chiriași. Nu toată lumea era pregătită pentru acest lucru. Procesele de închiriere pot fi mai complicate, iar unele companii vor avea nevoie de mai mult timp pentru a lua o decizie”, consideră directorul departamentului de spații industriale și de depozitare de la Newmark Polska, Jakub Kurek, citat de presa poloneză. El subliniază că rata chiriilor din clădirile noi vor fi mai mari decât cele din clădirile mai vechi.
Cu toate acestea, cumpărătorii nu au de ales. După o perioadă de câteva săptămâni de suspendare a tranzacțiilor, lucrurile au revenit la normal. Analiștii constată deja o creștere de 30% a chiriilor, media reală ajungând la 3 euro/m2. „Piața poloneză a depozitelor nu mai este cea mai ieftină din Europa, dar va rămâne atractivă pentru chiriași și investitori. Ca urmare, ratele inițiale de închiriere încep să concureze cu cele observate în Europa de Vest”, consideră Renata Osiecka, managing partner al AXI IMMO. În ciuda circumstanțelor nefavorabile, dezvoltatorii nu încetinesc ritmul, iar în primul trimestru din 2022 au livrat 1,02 milioane mp (+44% de la an la an), ceea ce a dus stocul total de spații de depozitare la 27 milioane mp (+27% de la an la an).
Boom-ul de pe piața depozitelor se explică prin creșterea comerțului electronic. „Valoarea pieței interne de comerț electronic în anul pandemic 2020 a depășit deja 100 de miliarde de zloți, 77% dintre utilizatorii de internet făcând cumpărături online – cu până la 15 puncte procentuale mai mult decât în 2019. Creșterea pieței de comerț electronic se traduce, de asemenea, în interes din partea antreprenorilor. Numărul entităților care vând online, atât în 2020, cât și în 2021, a crescut semnificativ, iar la sfârșitul lunii decembrie 2021, numărul magazinelor online înregistrate se ridica la peste 52.300, în timp ce la începutul lunii ianuarie 2021 erau aproape de 44.500″, compară Damian Kolata, șeful diviziei E-Commerce din cadrul Agenției Industriale și Logistice din Polonia. Potrivit datelor oficiale, ponderea medie a comerțului electronic în vânzările cu amănuntul din Polonia a fost cu peste 100% mai mare în 2021 decât în 2019 și a ajuns la 9%, crescând, însă, în unele luni la 10,8% (aprilie) și chiar 11,4% (noiembrie).