Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

RCA ramane un subiect sensibil

Dupa protestul national din 15 septembrie, ASF s-a pus pe treaba, asa cum a promis, iar la sfarsitul aceleiasi luni a publicat deja modul de constructie a tarifului de referinta al RCA, care va reprezenta si modul de constructie a plafonului maximal ce va fi aplicat sase luni din momentul in care tarifele vor fi gata. Formula este bine gandita de aceasta data, in conditiile in care se iau in calcul elemente corecte, fara codul CAEN sau judetul de inregistrare al operatorului. Este important insa sa fie luate in considerare bunele practici la nivelul Uniunii Europene in incheierea politelor RCA, precum si procentele/valorile medii ale coeficientilor luati in calcul in stabilirea tarifului.
 

Ordonanta de urgenta nr. 54/ 2016 a fost publicata in Monitorul Oficial pe 26 septembrie si este menita sa rezolve problema RCA pe termen scurt. In acelasi timp, in Parlament este in curs de aprobare legea RCA, care ar urma sa reglementeze asigurarea de raspundere civila pe timp indelungat. La jumatatea lui octombrie, ASF a aprobat Raportul cu privire la determinarea tarifelor de prima maxime pentru RCA. Acestea au fost determinate pe baza metodologiei adoptate de Consiliul ASF la inceputul lunii trecute, in urma unui proces de consultare publica, iar calculele respecta atat prevederile OUG 54/2016, cat si practicile actuariale general acceptate in industria asigurarilor, se arata intr-un comunicat de presa al ASF.

Tariful de referinta, cea mai mare miza a legii RCA
Consiliul ASF a validat categoriile de vehicule pentru care se vor stabili tarifele RCA, in functie de masele autorizate (pentru vehiculele comerciale), grupele de cilindree (la autoturisme) si numarul de locuri (la vehiculele de transport persoane).
Tarifele de prima se stabilesc pentru fiecare categorie de vehicule, pe perioade de un an, iar calculul se va baza pe date din portofoliul RCA ale firmelor asiguratoare. Tocmai din acest motiv s-a intarziat cu elaborarea tarifelor, deoarece Carpatica nu a transmis datele catre ASF si nu se pot calcula cifrele medii care sa fie introduse in formula de calcul. Vor mai fi avute in vedere informatiile din raportul Milliman, dar si politele incheiate in perioada 01.01.2013-31.12.2015.
Metodologia de determinare a primelor de asigurare va include metoda primei de risc, care furnizeaza suma necesara pentru fiecare vehicul pentru a se putea plati daunele aparute plus cheltuieli de administrare, achizitie etc. si pentru generarea profitului stabilit. Alte elemente avute in vedere sunt factorul de incarcare aferent rezervei de daune intamplate, dar neavizate, rata anuala de modificare a frecventei daunelor (trendul frecventei daunelor), rata anuala de modificare a inflatiei daunelor (trendul severitatii daunelor), diferenta (in ani) dintre data medie de aparitie a daunelor din perioada de aplicare a tarifului si data medie de aparitie a daunelor din perioada de analiza, cheltuielile asiguratorului exprimate ca procent din prima bruta (taxe, cheltuieli de achizitie, de administrare, alte cheltuieli), marja de profit exprimata ca procent din prima bruta (1%), precum si incarcarea datorata aplicarii sistemului Bonus/Malus (15%). Special pentru ultimul element, cele patru asociatii patronale prezente la negocieri (APTE 2002, Apulum, FORT si UNTRR) au insistat pentru stabilirea unui numar egal de clase de bonus si de malus, pentru care sa se aplice principiul proportionalitatii in mod direct. „La nivel european exista ghid de bune practici in incheierea politelor RCA si acesta ar trebui luat in considerare si de catre noi. De asemenea, ne putem inspira din procentele medii/valorile medii care se folosesc pe indicii de mai sus. Impreuna cu colegii de la celelalte asociatii am gandit un articol de lege prin care sa se interzica folosirea altor coeficienti de incarcare fata de cei stabiliti prin norme de ASF. In acest fel se evita influentarea pretului RCA prin tot felul de coeficienti de corectie artificiali“, a precizat Augustin Hagiu, reprezentant FORT, in cadrul conferintei Tranzit de la Timisoara. Se renunta, asadar, la elemente gen cod CAEN, judetul de inmatriculare al companiei si altele.

7.534 de lei, prima maxima pentru un camion in B0
Cheltuielile de achizitie si administrare ale societatilor de asigurare cuprind o cota de 25%, in care intra contributiile asiguratorilor la fondurile de garantare si compensare a daunelor (FGA, Fondul pentru victimele strazii, Fondul Carte verde) de 8%, cheltuielile cu retelele de distributie si/sau intermediarii din piata (brokeri) – 10%, costul de capital de circa 2% si cheltuieli proprii variabile (5%). La acestea se adauga o cota fixa de cheltuieli administrative cu salarii, chirii etc., in suma de 70 lei per unitate de expunere, atat pentru persoanele fizice, cat si pentru persoanele juridice.
Astfel, pentru un autovehicul de transport marfa cu masa peste 16 tone detinut de o persoana juridica rezulta o prima maxima de 7.534 de lei, iar in cazul autovehiculelor de transport de persoane cu o capacitate de peste 40 de locuri aplicarea metodologiei de tarifare a condus la o prima maxima de 6.600 de lei. Tarifele maxime stabilite de ASFvor fi transmise, potrivit legii, Ministerului Finantelor Publice, care le va supune aprobarii Guvernului.

Avantajele noii legi RCA
Cel mai important lucru pe care l-a castigat piata de transport in urma modificarii legii RCA este compensarea directa. Ca procedura, aceasta va crea echilibrul intre costurile de despagubire si tarife. Transportatorii sunt incurajati sa activeze clauza compensarii directe, astfel ca, in situatia unui eveniment rutier, reparatia si toate celelalte cheltuieli care revin vehiculului „victima“, mai putin ce tine de vatamarile corporale, sa fie reglate direct intre companiile de asigurari ale celor doua parti. Efectul subsidiar este reglarea tarifelor RCA si nivelarea acestora pe perioada medie si lunga.
Incheierea politei pe o perioada multiplu de o luna este, la fel, in avantajul asiguratilor. Este evident ca societatile de asigurare profita de aceasta situatie si pana la aparitia plafoanelor de tarife maximale inainteaza tarife foarte mari la RCA pe o luna. Era de asteptat ca polita pe o luna sa coste a 12-a parte din cea pe un an, la care sa se adauge costurile de administrare, vanzare si o mica marja de profit, care sa nu fie mai mare de 3%, conform asigurarii ASF. Oricum, dupa cele sase luni in care se vor aplica prevederile ordonantei de urgenta, ASF trebuie sa prezinte un raport despre cum a functionat RCA calculat la o luna, astfel ca ar fi bine ca toate tarifele sa fie corectate. De asemenea, conform noii legi, se poate face plata in rate a politei in cazul valabilitatii pe o perioada mai mare de timp.
Valabilitatea politei RCA se poate suspenda pe perioada in care vehiculul nu este folosit (din diverse motive), cu conditia ca acesta sa fie imobilizat intr-un spatiu privat. La fel, problema daunelor combinatorii, determinate de avaria vehiculului (inclusiv cheltuielile cu transportarea masinii avariate), este rezolvata. Reprezentantii transportatorilor au solicitat scoaterea din capitolul 5 a obligatiei de a notifica asiguratorul in termen de cinci zile lucratoare de la producerea unui eveniment rutier. Motivul este acela ca sunt situatii in care compania poate sa nu fie anuntata in timp util de catre soferii care au produs accidente (de cele mai multe ori in afara tarii). Nu trebuie pierdut din vedere faptul ca noul contract RCA pe care transportatorii il pot incheia cu asiguratorii va creste costurile in cazul acestora din urma, au atras atentia asiguratorii.
In lege se mai prevede obligatia transportatorilor de a prezenta un istoric al evenimentelor rutiere in care au fost implicati in ultimii cinci ani, iar daca acesta nu este conform cu realitatea sa se modifice tariful RCA, a atras atentia Lorena Sandu (UNTRR). „Rolul bazei de date CEDAM este tocmai de a inregistra istoricul daunalitatii, iar aceasta poate fi usor unificata cu baza de date a DRPCIV si a RAR, astfel incat asiguratorul sa isi ia toate informatiile de aici.“
Inca in dezbatere este si prevederea potrivit careia in momentul in care service-ul are o problema cu asiguratorul aceasta ar putea fi rezolvata de un corp de experti tehnici. Pericolul este ca dosarele sa ramana deschise foarte mult timp intre asigurator si service, mai ales ca nu avem asa de multi experti in tara.
Este important de stiut ca, potrivit cap. I, art. 6, alin. 3 din ordonanta 54, polita RCA este titlu executoriu pentru asigurator. Aceasta prevedere a fost adoptata pentru ca si despagubirea care se cuvine operatorului de transport ca tert pagubit in cazul unui eveniment rutier sa fie titlu executoriu, a explicat Augustin Hagiu. De asemenea, pentru norma 23 de aplicare a ordonantei de urgenta, FORT a facut o solicitare – aflata la sfarsitul lui septembrie pe site-ul ASF la transparenta decizionala – prin care diferentele de oferta la aceeasi categorie de vehicul, de la o societate de asigurare la alta pentru acelasi client, sa nu fie mai mari de 10%.

Falimente + Solvency II = explozia tarifelor RCA
Romania este singura tara din Uniunea Europeana unde au avut loc trei falimente pe piata asigurarilor in decurs de doi ani, a explicat Viorel Vasile, CEO Safety Broker. „In 2014 lucrurile erau inca sub control. Este adevarat ca erau probleme si atunci la plata despagubirilor, dar acestea continua si in prezent, cu toate ca tarifele au crescut la nivel de piata cu 80%, iar pe segmentul camioanelor chiar cu 500%. Poate ca Astra ar fi putut fi salvata, asa cum AIG a fost salvata in Statele Unite cu infuzie de capital si apoi revanduta. Pe de alta parte, Carpatica a fost tinuta artificial pe piata doi ani. Motivul principal pentru care s-a ajuns in situatia de astazi este proasta gestiune a falimentelor. Astra si Carpatica au detinut la un moment dat 50% din piata de RCA. Este clar ca atunci cand doi asiguratori de aceasta talie dispar e greu de distribuit volumul de clienti ramas. Din pacate, falimentele s-au suprapus cu implementarea normelor de prudentialitate Solvency II, pe care Romania s-a grabit sa le aplice mai devreme decat celelalte state UE. Cresterea tarifelor nu are legatura cu daunalitatea. Asistam practic la fuga asiguratorilor de pe aceasta linie de business, pentru a evita majorarile de capital cerute de Solvency II. Cea mai buna dovada este secretizarea raportului Milliman, odata ce au fost vazute rezultatele. ASF a gestionat prost relatia cu asiguratorii si nu numai ca le-a permis, ci chiar le-a sugerat sa creasca tarifele.“
Generali Asigurari a anuntat brokerii ca pentru RCA la autotractoare nu ofera comision decat de 1%. Alte societati au anuntat comision 0. „In aceste conditii, cu greu se vor mai gasi brokeri care sa emita RCA la camioane. Tot ca efect al acestei plafonari, vor mai ramane pe piata doi jucatori, care au nevoie de cash – Euroins si City Insurance“, a mai precizat Viorel Vasile.
Seful Safety Broker a atras atentia asupra faptului ca IBNR, factorul de incarcare aferent rezervei de daune intamplate, dar neavizate, se situeaza in UE intre 20 si 30%. In special la camioane acesta este destul de mare, pentru ca despagubirile, atunci cand se soldeaza cu victime, sunt nelimitate. „La fel, trebuie tinut cont de faptul ca un nivel decent al costului de administrare este de 30-35%, astfel ca propunerea de 25% inaintata la dezbaterile din Parlament este insuficienta. Si trebuie avut in vedere si faptul ca sunt diferente intre aceste costuri de la o societate de asigurare la alta, in functie de marime si de reteaua acoperita la nivelul tarii.“
Solvency II intra in vigoare la 1 ianuarie 2017. Momentan nu sunt efecte majore pe piata europeana, iar media RCA este de 1.000 de euro la camioane in B0, cu cateva exceptii de tarife mai mari (dar nu pe zona sudica a continentului). Iar acolo unde sunt preturi mai mari se ofera si servicii complementare, gen tractare.

Societatile mutuale de asigurare ar putea fi o alternativa interesanta
Desi Comisia Europeana interzice incheierea asigurarii de raspundere civila in alt stat decat cel in care sunt inmatriculate vehiculele, s-au vazut cazuri cand s-au incheiat polite in alte tari, in special pentru vehiculele care lucreaza doar in Comunitate, a explicat Siegfried Mayer (FORT). „Din pacate, nu este agreata asigurarea operatorilor romani. Mai degraba ar fi viabila varianta companiei autohtone de asigurare Exim Asig sau un alt asigurator de stat, prin care si statul sa fie direct implicat pe acest segment.“
In acelasi timp, a fost identificata si posibilitatea intrarii societatilor mutuale de asigurare pe piata RCA. Acestea pot fi detinute de transportatori si pot face o concurenta serioasa firmelor de asigurari, a aratat Lorena Sandu. „In dezbaterea proiectului de lege am facut precizarea ca societatea mutuala de asigurare sa fie mentionata si acceptata, pentru a putea demara o astfel de societate si in Romania.“
Lorena Sandu a mai subliniat faptul ca asociatiile patronale sustin in continuare demiterea presedintelui ASF, Misu Negritoiu, chiar daca la ora actuala legea permite acest lucru doar in anumite conditii, care sunt destul de greu de intrunit. „Am semnalat mai demult probleme legate de legea de functionarea ASF, inclusiv atunci cand Misu Negritoiu a incercat sa ia din prerogativele legii 32 si sa isi treaca toti vicepresedintii sub conducerea lui, astfel incat controlul sa fie executat doar de presedintele ASF.“

Articole similare