Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Repornesc afacerile de familie

Transporturile au fost facute intotdeauna de oameni harnici si mandri, a caror dorinta arzatoare a fost sa aiba o flota mare de camioane noi, ingrijite, bine echipate. Criza le-a naruit multora visele, flote intregi fiind decimate. Milioane de euro s-au volatilizat din afacerile de transport, prin reposedarea unor vehicule platite foarte scump in 2007-2008, cand bancile ii imbiau pe clienti cu credite cu dobanzi duble fata de cele practicate in vestul Europei. Locul entuziasmului din trecut a fost luat de precautie, iar transportatorii s-au vazut nevoiti sa o ia de la capat, cu seriozitate si o ambitie chiar mai mare decat la inceput.

Firma de familie cu sase camioane (dupa ce in 2008 ajunsese la 16), RFD Spedition s-a repus pe linia de plutire in 2010, iar dupa doi ani buni pentru transport priveste cu incredere catre viitor. Urmeaza o dezvoltare pas cu pas atat in transport, cat si in comertul cu materiale de constructii, activitatea care a ridicat-o initial si a condus-o si catre transport de marfuri generale.
 
RFD Spedition s-a infiintat in 1996, prin deschiderea unui magazin de materiale de constructii in Petrila. La acea vreme, activitatea de transport consta in livrarea materialelor de constructii catre clienti, folosind o basculanta si o camioneta. Primul camion, un Volvo nou cu semiremorca cu prelata, a fost achizitionat in 2000, iar doi ani mai tarziu au mai fost cumparate inca doua camioane Volvo, de data aceasta cu bene basculabile.
Achizitiile au continuat pana in 2007, pe masura ce compania si-a extins portofoliul de clienti. A fost o perioada prospera pentru firma din Valea Jiului, care tot in 2007 si-a construit sediul actual, dar a deschis si statia de betoane.
In acea perioada, flota RFD Spedition lucra in totalitate pentru un singur client, o firma renumita de constructii de infrastructura. Platile se faceau la timp si erau consistente, asa ca s-au mai achizitionat cateva masini. Din 2008, insa, beneficiarul a intarziat si apoi a incetat cu totul platile, ceea ce a cauzat dificultati serioase firmei din Petrosani, care s-a vazut in imposibilitatea de a mai plati ratele de leasing la timp.
Compania de leasing a reactionat drastic si si-a luat vehiculele inapoi: 10 camioane si un excavator. „Nu am gasit deloc intelegere la firma de leasing. Mai aveam de plata un an si jumatate, iar camioanele erau achitate la zi. Ne-a fost foarte greu sa le incolonam si sa le ducem inapoi. Plus ca, dupa aceea, nu le-a convenit pretul obtinut dupa ce le-au vandut ca second-hand si ne-au intentat proces prin care ne obliga sa le platim diferenta. Dar, odata ce le-am predat in stare buna si ne-am conformat deciziei de retrocedare, de ce am mai plati? Nu este vina noastra ca le-au vandut la un pret mic, trebuia sa tina la pret sau sa ne propuna o reesalonare a platilor. Daca acum am fi avut acele masini, am fi lucrat cu toate. Acest proces este inca in derulare“, a explicat Petrisor Raduca, fiul lui Florin Raduca, administratorul companiei. „Pentru noi a fost socanta caderea de la 16 camioane la sase, moral a fost o mare dezamagire, mai ales daca pui atata suflet in aceasta activitate si luand in considerare faptul ca am fost printre primii care am avut camioane noi aici in Valea Jiului.“
Reposedarea camioanelor a marcat o perioada extrem de dificila pentru companie, avand sume mari de recuperat. Procesul cu firma de constructii a durat trei ani, banii au fost recuperati, dar era prea tarziu, camioanele fusesera deja date inapoi, iar cheltuielile cu procesul nu au fost mici.

Punct si de la capat
In prezent, RFD Spedition mai are sase camioane: doua cu semiremorci cu prelata, o platforma pentru transportul bustenilor, doua basculante pentru transportul materialelor de constructii, o autobetoniera cu brat extensibil de 28 m si un trailer pentru transport agabaritic. 
Cu toate ca in prezent comenzile sunt multe si ar mai fi nevoie de camioane, conducerea companiei a invatat lectia grea a crizei si nu s-a mai avantat sa faca achizitii. „Daca in perioada 2007-2008 se simtea un avant puternic pe piata si toata lumea a luat multe camioane, de data asta, cu toate ca situatia s-a imbunatatit mult, nu mai avem curaj, ne vom dezvolta treptat. Acum mai avem doua camioane in leasing, in aprilie 2012 se incheie contractul. Dupa aceea ne vom gandi la achizitii noi. Ne dorim foarte mult sa ajungem din nou la acelasi numar de masini ca inainte, dar de data asta cu mare prudenta. Daca toate merg bine, cam in 3-4 ani vom ajunge din nou la 16 camioane. Vrem sa luam 2-3 masini anual, pentru mai multe nu ne putem sustine financiar“, explica reprezentantul RFD Spedition.
Dupa ce se vor mai face achizitii, compania planuieste sa trimita camioanele cu prelata sa lucreze in comunitate, unde contractele sunt mai bune, dar se analizeaza mai intai disponibilitatea soferilor de a pleca din tara pentru atata timp. Ca in orice zona, gasirea unor soferi buni este foarte dificila, insa, odata cu restrangerea flotei, au fost pastrati doar cei mai buni, asa ca deocamdata compania nu are probleme din acest punct de vedere.
Tot din precautie, camioanele RFD Spedition nu prea ia pentru comenzi de pe bursa. „Nu credem ca e o sursa sigura de comenzi, mai ales ca nu se face plata la livrare, si atunci evitam pe cat posibil bursa. Decat sa cheltuim degeaba pe motorina si cu soferul, mai bine tinem camionul in garaj“, a afirmat Petrisor Raduca.

Preturi mai bune prin flexibilitate
Anul trecut a fost unul bun pentru RFD Spedition, care a reusit sa isi achite din datoriile stranse in perioada de criza. Activitatea de transport a crescut cu circa 30% fata de 2010, iar tarifele, in cele mai bune cazuri, cu 25%. In schimb, pe partea de productie de beton, activitatea a scazut cu 25% fata de anul precedent. S-a lucrat foarte mult pentru tronsonul de drum Simeria-Hateg, dar si pentru telegondola care se construieste in Petrosani.
Asa cum a afirmat Petrisor Raduca, „preturile de transport au crescut, insa pentru asta a trebuit sa lucram mai eficient, sa fim pregatiti pentru orice comanda a clientului. Am facut tot posibilul sa distribuim putinele camioane pe care le avem in asa fel incat clientii sa nu ne astepte pentru ca noi nu avem camion disponibil. Am dat dovada de seriozitate, ei au fost multumiti, asa ca au acceptat cresteri de tarife. Faptul ca lucram in asociatie cu un alt transportator ne-a ajutat sa fim flexibili si sa ne putem servi clientii cu promptitudine.“
Un grad ridicat de flexibilitate este asigurat si de faptul ca RFD Spedition detine mai multe semiremorci decat autotractoare.
De asemenea, faptul ca masinile sunt bine intretinute si nu implica niste costuri mari de mentenanta a fost de mare ajutor in a opera flota intr-un mod flexibil si eficient.
Operatiunile simple de service sunt realizate de mecanicii firmei, iar pentru interventii in afara sediului este folosit un atelier mobil, reusind astfel sa intervina in timp util in caz de probleme.
Se estimeaza ca si anul acesta va fi unul bun, din prisma contractelor deja semnate, pe 2-3 ani, si daca totul decurge conform planurilor, anul acesta vor fi achizitionate doua camioane cu prelata si un 8×4, malaxor plus bena.
In plus, conducerea firmei vizeaza si dezvoltarea activitatii de comercializare a materialelor de constructii, prin extinderea punctului de lucru din Petrila, care are o locatie foarte buna pentru acest gen de servicii.

Turismul ar putea pune lucrurile in miscare
Valea Jiului este o zona unde activitatea s-a axat doar pe o directie, mineritul. Cum aceasta a scazut foarte mult, era normal ca totul in zona sa se prabuseasca. Acum e destul de greu pana ce vor aparea noi directii de dezvoltare, dar se intrevad cateva semne de lansare a turismului in zona, reprezentate de lucrarile deja demarate la telegondola.
Dezvoltarea turismului ar putea determina cresterea comenzilor de beton, care ar fi de un real ajutor pentru RFD Spedition, care detine o statie cu o capacitate de 60 m3/ora si care, deocamdata, lucreaza sub potential. Mare parte din productie merge pentru constructii civile, dar pot fi realizate diferite specificatii si pentru lucrarile de infrastructura.
Materialele pentru statia de beton sunt aduse de la o cariera din Simeria. In 2007, familia Raduca intentiona deschiderea unei zone proprii de exploatare, dar multe erau planurile la acea vreme…                 

Articole similare