In 2006, Russell Meller, profesor de inginerie industriala si director al Centrului de Inginerie Logistica la Universitatea Arkansas, si Kevin Gue, profesor la Universitatea Auburn, au fost initiatorii unui nou sistem de asezare a rafturilor in depozit. Pornind de la sistemul clasic, ei au dezvoltat alte trei, pe care le-au numit Flying V design, Fishbone si Chevron.
La conceperea acestui design, ei au luat in calcul urmatoarele elemente:
– unitatea de picking, palet intreg (load-unit), operatiuni in/out;
– pickingul acelui load-unit incepe si se termina in acelasi punct, iar conceptul a fost denumit “pickup and deposit” (P&D);
– stocarea load-unit-urilor se face oriunde in depozit, indiferent de natura lor;
– se ignora timpii de miscare pe verticala, manevrare, accelerare si franare utilaj.
Si, impreuna cu ceea ce ei considera a fi dezavantajele unui sistem clasic, ruta de picking rectilinie si rafturile care sunt asezate mereu pe aceeasi directie (paralele), cei doi au elaborat trei concepte, fiecare reprezentand o imbinare intre ele. Sistemul Flying V este o combinatie intre sistemul clasic si cel Fishbone, linii drepte si un V inserat, sistemul Chevron fiind o combinare a doua sisteme Fishbone.
Sistemul Flying V – de exemplu, intr-o situatie cu 21 de culoare si 100 de locatii de picking pe culoar, durata de pciking se reduce cu 11% fata de sistemul clasic. Ramane totusi o mare parte a traseului care se va face in continuare si rectiliniu.
Noutatea adusa de sistemul Fishbone este faptul ca traseele rectilinii, prin intoarcerea la 90o, scad timpii de picking cu pana la 20,4%, in cazul scenariului cu 21 de culoare si o lungime de 50 de locatii.
Sistemul Chevron este o imbinare a doua Fishbone si are avantajul major ca rutele sunt mereu maleabile si optime, fiind pe diagonala, dupa care pe orizontala sau verticala, in functie de pozitia load- unit-ului. Reducerea timpilor de picking este de aproximativ 23,5%.
Un neajuns ar fi ca accesul la punctul P&D este limitat, dar se preteaza pentru cei care lucreaza cu mai multe P&D.
Desi revolutionare, aceste tipuri de configurari nasc niste intrebari logice: Ce influenta au asupra capacitatii de depozitare? Ce se intampla in caz de aglomeratie? Cum este afectata securitatea, tinand cont de faptul ca exista multe unghiuri? Se preteaza la sistemul cu locatii dedicate pe articol? Cum afecteaza stalpii depozitului configurarea? Cum functioneaza in cazul in care se lucreaza cu task-uri de picking?
Cei doi specialisti au precizat ca, intr-adevar, capacitatea depozitului ar trebui marita cu 3% pentru scenariile de mai sus si ca existenta stalpilor nu ar fi o problema daca planurile de constructie ar tine cont de viitoarea configurare a rafturilor.
Cat despre restul intrebarilor puse, ca la orice sistem de rafturi, sunt lucruri care pot fi tinute sub control mai simplu sau mai complex, in functie de fiecare scenariu in parte.
Indiferent daca acest tip de sistem va prinde sau nu, ramane totusi viziunea si iesirea din tipare. Sigur, pe multi ii va speria existenta unui asemenea sistem la ei in depozit, dar, in definitiv, asa au inceput toate descoperirile, inventiile care, in timp, au devenit banale.
(Material furnizat de Cornel Tutunaru,
consultant logistica
e-mail: cornel_tutunaru@customermanagement.ro)