Pankarpathia Logistics este unul dintre cei mai mari integratori de servicii de transport și de logistică de la granița de vest a țării. A început ca expeditor, apoi activitatea s-a extins spre segmentul de transport marfă, iar, ulterior, focusul a fost pus pe dezvoltarea de servicii logistice cu valoare adăugată pentru clienții din automotive, retail, producție, construcții și industria alimentară. Depozitul din Oradea, de 14.000 m2, este utilizat în proporție de peste 85%, iar următorul pas – deja în curs de pregătire – este extinderea către e-commerce, inclusiv în alte regiuni ale țării.
Compania bihoreană Pankarpathia Logistics și-a început activitatea în 2004, ca expeditor, și de atunci s-a dezvoltat treptat și către alte linii de business, în funcție de evoluția și de cerințele pieței. Astfel, 3 ani mai târziu au fost achiziționate primele camioane pentru transport pe distanțe lungi. Principalele rute operate în prezent sunt Franța, Germania, Danemarca, Ungaria, Austria, Italia, Polonia, Slovacia și Spania.
Pentru a optimiza costurile de întreținere și service, Pankarpathia Logistics a optat pentru o flotă uni-brand, alegând ca furnizor grupul Volvo-Renault. În prezent, compania deține un parc auto alcătuit din 60 de camioane de 40 t, 10 camioane de 18 t (volum util de transport de 45 m3) și 6 de 6,5 t (25 m3), toate Renault Trucks, plus 85 de semiremorci (Krone, Schmitz și Kögel) și 5 utilitare de 3,5 t. Întrucât flota de transport lucrează la capacitate maximă, se analizează achiziționarea – în perioada următoare – a 12-15 autotractoare, așa cum a declarat Adrian Badea, administratorul Pankarpathia Logistics.
Toate vehiculele sunt echipate cu sistem de monitorizare prin GPS și stații radio pentru comunicarea eficientă dintre coordonatorii de transport și șoferi. În același timp, optimizarea încărcăturii și planificarea atentă a rutelor sunt esențiale în reducerea costurilor de operare, pentru a putea oferi prețuri atractive.
Se încarcă în special din Ungaria sau din județele din vestul României, 90% din activitatea de transport internațional fiind reprezentată de curse tur-retur și mai puțin în Comunitate. De altfel, șoferii își doresc să aibă posibilitatea de a se întoarce săptămânal acasă (mai ales cei din vestul țării), apreciază Adrian Badea, care nu are o problemă din acest punct de vedere cu respectarea prevederilor Pachetului Mobilitate, întrucât șoferii săi se întorc periodic în România. „O situație mai deosebită a fost doar pe perioada stării de urgență, când am preferat să lăsăm camioanele mai mult în Comunitate, pentru a nu risca întoarcerea șoferilor în țară, în condițiile în care erau multe necunoscute privind frontierele și carantina.”
Servicii logistice cu valoare adăugată
În 2012, activitatea a fost extinsă către logistică, astfel încât partenerii să poată beneficia de un pachet complet de servicii dintr-o singură sursă, care să includă transportul și manipularea mărfii de la furnizor până la locațiile beneficiarilor finali sau ale revânzătorilor, după caz. „Logistica a venit de la sine, ca urmare a solicitărilor clienților de la transport internațional. În acest sens, am preluat un depozit de 14.000 m2 lângă Oradea, care include și terminal feroviar. În funcție de specificul activității clienților ne adaptăm cu o paletă largă de servicii: depozitare, manipulare, picuire, etichetare și expediție. În plus, pentru clienții logistici oferim și operațiuni de cross-docking.”
La cererea clienților, pe lângă serviciile logistice de bază se mai oferă control de calitate amănunțit, schimbarea produselor și/sau a ambalajelor deteriorate, sortarea mărfurilor sosite pe paleți mixați, completarea documentației produselor, consolidarea paleților, managementul documentelor de recepție, livrare și plată, managementul retururilor de marfă și paleți, managementul deșeurilor și inventariere. Toate aceste operații sunt efectuate respectând normativele impuse de autorități legate de Covid 19. De asemenea, din 2015, Pankarpathia Logistics beneficiază de certificare pentru recunoașterea Sistemului de Management al Calității conform cerințelor ISO 9001 și recunoașterea Sistemului de Management de Mediu conform cerințelor ISO 14001.
O pondere de 35% din volumele logistice operate sunt pentru clienții din industria auto, 20% reprezintă retailul, 20% distribuția de materiale de construcții, 20% producția, iar restul sunt beneficiari din alte industrii.
În paralel se dezvoltă și distribuția, și transportul național, fiind organizate curse între principalele orașe din țară. Comerțul electronic este pe val, iar acest segment va beneficia în perioada următoare de o atenție deosebită.
Sistem WMS adaptat nevoilor particulare ale clienților
Toate comenzile sunt preluate într-un sistem informatic integrat, conectat la sistemul de management al depozitului (WMS) și la cel de transport. Fiecare client are cerințe speciale, astfel că aplicația de bază WMS este personalizată în funcție de solicitările specifice. Obiectivul principal este funcționalitatea, iar aici aplicația îndeplinește pe deplin acest rol. Foarte important, sistemul monitorizează în permanență fluctuația stocurilor și face recomandări cu privire la necesitatea aprovizionărilor (raportat la nivelul minim setat), optimizarea utilizării spațiului de depozitare și amplasarea diferitelor mărfuri în depozit, în funcție de rulaj.
Clienții pot plasa comenzile printr-o interfață web, iar coordonatorii de operațiuni recepționează toate solicitările și planifică încărcările și livrările. Prin aceeași interfață se asigură și disponibilitatea stocurilor. Clienții sunt informați asupra datei și orei exacte de livrare; sunt respectate cu strictețe termenii și condițiile agreate în contract, iar livrările sunt planificate în mod eficient, fie cu transporturi dedicate, fie prin gruparea beneficiarilor localizați în zone apropiate. Sistemul WMS este integrat cu ERP-ul clientului, iar în momentul în care se finalizează o comandă informația este transmisă automat în ERP și se emite factura.
Depozitul de la Oradea este dotat cu stivuitoare electrice cu furci frontale, reach-truck-uri și transpalete electrice cu platformă, pentru a putea fi transportate cu ușurință toate tipurile de mărfuri. În măsura în care volumele operate vor crește, probabil că pe viitor se va analiza automatizarea – cel puțin a anumitor procese – astfel încă utilizarea spațiului de depozitare disponibil să fie optimizată.
Flexibilitate înainte de toate
În prezent, Pankarpathia Logistics mizează pe flexibilitate în adaptarea capacităților de transport în funcție de condițiile de operare, dar și pe o echipă de management experimentată, care ia decizii rapid, pentru a răspunde tuturor solicitărilor venite de la clienți. „Ne mândrim cu faptul că în toți acești ani fluctuația de personal a fost foarte redusă în cadrul companiei, sub 2%. Este adevărat că piața de transport trece acum printr-o perioadă dificilă, în care, din păcate, cererea este mai mică decât oferta. În aceste condiții, doar operatorii care oferă seriozitate și servicii de calitate vor reuși să își țină clienții aproape. Noi, la Pankarpathia Logistics, suntem parteneri de cursă lungă, nu dorim contracte ocazionale, speculative, iar prețul nu este totul. Preferăm colaborări sigure, pe care să ne putem baza și din care să avem cu toții de câștigat”, a concluzionat Adrian Badea.