Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Tehnologie de ultimă oră, premiere mondiale și mult entuziasm

Busworld Europe, cea mai importantă expoziție din lume pentru industria de autobuze și autocare, a revenit în forță cu cea de-a 26-a ediție, desfășurată la începutul lunii trecute, la Bruxelles, Belgia, după o pauză de patru ani. Evenimentul a fost așteptat cu mult interes de către expozanți și clienți deopotrivă, iar mulți transportatori s-au dus la târg hotărâți să își cumpere mașini noi. Mobilitatea electrică a acaparat segmentul de transport urban, de unde autobuzele diesel au dispărut complet, pentru a lasa loc soluțiilor cu propulsie electrică (având baterii sau pilă de combustie pe hidrogen) ori pe gaz. În plus, se face tranziția și către segmentul interurban, unde avem disponibile tot mai multe modele electrice. În paralel, revenirea sectorului turistic îi face pe producători să fie optimiști în legătură cu vânzările de autocare, numeroase noutăți fiind prezentate și aici. Industria românească a fost reprezentată cu cinste: patru carosieri locali și, în premieră, un constructor român de autobuze electrice, au avut standuri la Busworld Europe.

Busworld Europe 2023 s-a dovedit a fi un succes uriaș, acoperind un impresionant spațiu expozițional, de 75.000 m2, cu 7,8 km de culoare. Nu mai puțin de 75 de producători de autobuze și autocare au fost prezenți la Busworld, iar, în total, 526 de expozanți din 38 de țări și-au prezentat inovațiile, 182 fiind nou-veniți în acest an. Pe primul loc în topul țărilor cu cele mai multe companii expozante se numără Turcia (96), urmată de Germania (79) și China (61). În interiorul halelor au fost expuse în total 222 de vehicule, prezentând cele mai recente progrese în tehnologia autobuzelor și autocarelor. În plus, 29 de vehicule au fost disponibile la exterior pentru demonstrații, oferind vizitatorilor o experiență cu cele mai recente modele și caracteristici. Nu în ultimul rând, salonul a primit 40.120 de vizitatori din 111 țări și a găzduit, de asemenea, aproape 350 de membri ai presei reprezentând 44 de țări.

Busworld a găzduit, de asemenea, mai multe conferințe de impact pentru industria de profil, la care au participat producători, operatori de transport și factori de decizie politică, într-un efort colectiv de a reduce decalajul dintre fezabilitatea tehnologică, provocările economice și cerințele de reglementare actuale. Uniunea Transporturilor Rutiere Internaționale (IRU) a organizat o masă rotundă pe tema crizei tot mai mari de șoferi de autobuz în toată Europa. Dacă nu se iau măsuri urgente, deficitul s-ar putea tripla până în 2028, ajungând la 275.000 de locuri de muncă vacante, se arată în cel mai recent raport IRU. Mai grav este faptul că tinerii sunt tot mai puțin interesați de meseria de șofer de autobuz (doar 3% din totalul conducătorilor auto din UE încadrându-se în această categorie), plus că există o implicare slabă a femeilor în domeniu, de doar 16%. Este evidentă necesitatea atragerii de șoferi tineri și de femei către profesie, dar și de a standardiza regulile privind accesul șoferilor din țări terțe la locurile de muncă vacante din spațiul comunitar.

Operatorii de transport rutier și reprezentanții industriei sunt de acord că negocierile în curs privind Directiva UE referitoare la reducerea vârstei minime pentru obținerea permisului de conducere de autobuz și autocar sunt foarte importante. În plus, derogările la regulile privind timpul de conducere și de odihnă pentru transportul cu autocarul ar contribui la diminuarea stresului șoferilor, deoarece reglementările actuale sunt adaptate la conducerea camioanelor și nu sunt potrivite cerințelor specifice transportului de pasageri.

S-a discutat și despre dezvoltarea unui nou standard european pentru siguranța la coliziune în cazul autobuzelor. Raportul Busworld pe acest subiect, intitulat „Siguranța în transportul cu autobuzul în Europa” și prezentat de Institutul de Economie a Transporturilor, recomandă adoptarea ca obligatorii a mai multor măsuri de siguranță inclusiv pentru autobuzele urbane, în prezent cele mai multe vizând doar autocarele (pe considerentul că vitezele de deplasare sunt mai mari în cazul acestora din urmă). În plus, cercetătorii propun dezvoltarea unui standard european dedicat pentru siguranța în caz de coliziune cu autobuzele.

În colaborare cu Ertico ITS Europe, ITxPT și Espaces Mobilités, Conferința EU Digital Mobility Solutions s-a concentrat pe viitorul mobilității ca serviciu (MaaS), telematică, sisteme inteligente de management al energiei și implementarea ADAS și a autobuzelor autonome. Telematica este esențială pentru digitalizarea transportului, permițând diagnosticarea la distanță a vehiculelor, monitorizare și management operațional. Separat, gestionarea eficientă a energiei poate economisi peste 30% din costurile de energie în cazul autobuzelor electrice. Compatibilitatea software-ului de încărcare cu diferite infrastructuri și vehicule rămâne însă o provocare. Nu în ultimul rând, în ciuda progreselor înregistrate în implementarea autobuzelor autonome de nivel 4 în transportul public, legislația în domeniu, dar și lansarea rețelei 5G rămân principalele obstacole. Siguranța sporită pentru pasageri, șoferi și utilizatorii drumurilor sunt însă argumente importante pentru adoptarea autobuzelor autonome.

Conferința pe tema viitorului turismului cu autocarul în Europa a ridicat mai multe probleme, dintre care amintim faptul că introducerea zonelor cu emisii scăzute/zero din orașele europene limitează accesul autocarelor în centru, iar lipsa infrastructurii de încărcare/alimentare cu energie împiedică trecerea la vehicule electrice pe distanțe lungi. De altfel, deși câțiva producători au avut la stand autocare electrice, acestea din urmă sunt departe de a deveni o realitate pe drumurile europene.

Obiective CE nerealiste pentru electrificarea autocarelor

Până în 2030, piața de autobuze urbane noi va fi 100% electrificată, mai ales că până atunci se estimează că nu vor mai fi diferențe între costurile de operare ale autobuzelor diesel și electrice, a declarat Till Oberwӧrder, Șeful Daimler Buses GmbH. La autocare însă, doar 20% din vânzări vor fi reprezentate de modele electrice și, chiar și pentru asta, operatorii trebuie să beneficieze de subvenții și, foarte important, să aibă acces la infrastructură de alimentare cu hidrogen pentru sistemele cu pilă de combustie, întrucât vehiculele electrice pe baterii nu sunt sustenabile pe distanțe lungi. Chiar dacă tehnologia este disponibilă, obiectivul anunțat de Comisia Europeană ca 45% din vânzările de autocare noi în 2030 să fie cu zero emisii este nerealist tocmai din cauza problemelor infrastructurii de alimentare.

Till Oberwӧrder a subliniat în conferința de presă faptul că presiunea pe umerii producătorilor de vehicule este foarte mare, iar aceștia ar trebui să fie lăsați să dezvolte tehnologiile de propulsie alternativă fără penalități ori alte costuri inutile, cum ar fi standardul Euro 7.

Daimler Buses a expus la stand o gamă completă de vehicule, alcătuită din noua generație de autocare Setra 500, modelul Mercedes-Benz Tourismo și autobuzele Citaro în variante electric cu baterii și cu modul FCV pentru autonomie suplimentară (acesta din urmă echipat și cu sistem de camere video MirrorCam). De menționat că peste 1.000 de unități eCitaro au fost vândute în cei cinci ani de la lansarea modelului. Următorul pas pentru producătorul german este electrificarea familiei de autobuze interurbane după 2025. De altfel, până în 2030, Daimler Buses va oferi vehicule electrice pe baterii sau cu pilă de combustie pe hidrogen pentru toate segmentele de transport și a înființat deja, în iunie 2023, o subsidiară specializată în proiectarea și construcția infrastructurii electrice – Daimler Buses Solutions GmbH.

AM12, primul autobuz electric cu podea coborâtă fabricat în România

Automecanica Mobility este primul producător de autobuze electrice cu podea complet coborâtă din România prezent la Busworld. Gama include patru modele dedicate transportului urban, ce acoperă o plajă între 6 și 18 m lungime, plus o versiune interurbană. Proiectul dezvoltării propriului autobuz electric a început în 2017, iar construcția propriu-zisă a fost demarată anul trecut, după preluarea fabricii de la Mediaș de către Automecanica Mobility. Practic, după numeroase colaborări cu producătorii de vehicule din străinătate, echipa de ingineri din România a decis să intre pe piața de profil pe cont propriu. Autobuzul electric este doar începutul: în 2024 va fi lansat primul model de tramvai, iar pentru 2025 este planificat trenul ușor de mare viteză. „«Know-how»-ul există, iar în proiect ni s-au alăturat și numeroși experți internaționali. Imediat după finalizarea omologărilor vom participa la licitații, atât în țară, cât și în străinătate”, au declarat reprezentanții companiei.

La Busworld a fost expus autobuzul AM12, de 12 m lungime, fabricat integral la Mediaș. Vehiculul, având o structură din oțel inoxidabil, este propulsat de motorul electric dual Plastic Omnium, fabricat în Polonia, care dezvoltă 200 kW (sunt disponibile și propulsoare de 130 sau 250 kW). Modelul expus a avut baterii de 400 kWh, însă se pot alege între 5 și 12 pachete, pentru o capacitate maximă de 420 kWh, cu baterii NMC sau LFP. AM12 poate transporta până la 87 de pasageri plus un cărucior.

Cele mai multe componente sunt importate din Turcia, dar și din China. Pe viitor se dorește atragerea de producători în România, la Mediaș, odată ce volumele vor face ca investiția locală să fie rentabilă.

Focus pe mobilitate electrică: soluții complete de vehicule și baterii

Autobuzele electrice nu au lipsit de la standurile marilor producători, care își diversifică în permanență oferta. Anadolu Isuzu își propune dezvoltarea prezenței sale pe piețele europene, unde, numai în 2023, a vândut peste 100 de autobuze electrice. Chiar dacă în mod obișnuit 4% din încasări se investește anual în cercetare și dezvoltare, bugetul alocat în 2023 a fost dublu, în condițiile în care proiectele constructorului turc sunt foarte ambițioase. Pentru următorii doi ani este planificată completarea portofoliului de vehicule electrice și tot în 2025 vor fi prezentate și primele modele cu pilă de combustie pe hidrogen (FCV). De menționat că se investește masiv și în fabrică, astfel că 70% din energia folosită pe linia de producție provine din surse regenerabile.

Isuzu Novo VOLT, expus în premieră la Busworld, este un midi-autocar electric cochet, destinat aplicațiilor shuttle și traseelor pe distanțe mici și medii. La 7,3 m lungime, are o capacitate de 29 de locuri pe scaune sau 27 + cărucior. Vehiculul este propulsat de un motor electric de 320 kW, cuplat la axa Allison eGen Power 100S. Bateriile NMC, de 165 kWh, oferă o autonomie de până la 225 km, în funcție de condițiile de operare.

Novo Volt este foarte bine echipat la capitolul siguranță, cu ABS, ASR, ESC, ESP, AEBS, LDWS, asistență la plecarea din rampă, sistem de detectare a pietonilor și bicicliștilor, sistem de avertizare la coliziune plus frânare de urgență, sistem inteligent de asistență pentru șofer, monitorizarea unghiului mort, sistem de monitorizare a presiunii din pneuri, sistem de detectare a alcoolemiei șoferului ș.a., toate în configurația standard. Opțional, pot fi montate camera pentru mersul cu spatele și cruise-controlul.

Vânzările pentru Novo VOLT vor începe în 2025. Midi-autocarul este construit pe aceeași platformă cu NovoCiti VOLT, recunoscut deja pentru performanțele sale în transportul urban. Acesta din urmă a fost prezentat în varianta cu pachet de baterii de 268 kWh, ce conferă o autonomie impresionantă, de 400 km. Tot pentru aplicații urbane este oferit și Citi VOLT, de 12 m lungime și podea joasă, care completează portofoliul de vehicule electrice cu care Anadolu Isuzu dorește să atace piața europeană. La Busworld au mai fost prezentate Isuzu Kendo 13 CNG și micul Grand Toro, cu motor diesel, de 206 CP, și o capacitate de 37 de locuri.

Constructorului turc a lansat cu succes prima etapă a proiectului Smart Factory, în linie cu strategia sa de transformare digitală. Obiectivul este de a avea o producție cât mai sustenabilă, cu focus pe economie și protejarea mediului. Uzina de energie solară are o capacitate instalată de 5.500 MWp, ceea ce acoperă 55% din necesarul producției. Pe viitor, în cadrul celei de-a doua etape, producția va fi crescută, pentru a acoperi până la 70% din necesar.

Și Güleryüz ține pasul cu tendințele din industrie, astfel că are în portofoliu deja două autobuze urbane electrice: EV Ecoline, de 12 m lungime, și EV Panora, etajat. Primul este propulsat de axa motoare electrică ZF Ax Trax AVE, cu o putere de 250 kW. Bateriile NMC sunt oferite în standard cu capacitate de 336 kWh, însă opțional este disponibil și pachet mai mare, de 448 kWh. De menționat faptul că sistemul de management al bateriei este dezvoltat in-house.

EV Panora dispune de același sistem de propulsie, însă, la 11 m lungime, este conceput pentru transportul a 81 de pasageri, pe două niveluri.

Separat, a fost expus și autocarul turistic Efora, de 9,84 m lungime, este propulsat de motorul Mercedes-Benz OM936LA, de 7,7 l și 300 CP, în tandem cu transmisia manuală ZF Ecoshift – opțional se poate alege și cutia automată ZF Ecolife. În funcție de configurația aleasă, capacitatea de transport poate varia între 36 și 39 de locuri.

Scania a lansat noua platformă pentru autobuze electrice 4×2, ce poate fi echipată cu până la cinci pachete de baterii având capacitate mare de stocare a energiei, de 520 kWh. Platforma este concepută special pentru vehiculele comerciale grele și promite o autonomie de peste 500 km în condiții optime. Bateriile sunt proiectate și produse în parteneriat între Northvolt și Scania. În funcție de aplicație se poate opta și pentru o configurație cu doar patru pachete, de 416 kWh, ceea ce echivalează cu o autonomie de peste 400 km.

Autobuzul electric – potrivit pentru aplicații urbane, suburbane și regionale, atât în configurație clasa I, cât și clasa II – este oferit în două variante diferite de lățime de șasiu (2.500 și 2.550 mm), iar cele două trepte de viteză diferite oferă opțiuni de raport care funcționează în cea mai dificilă topografie.

Vehiculul este mai puternic (250 kW putere continuă și 300 kW pe vârf de putere), grație noului sistem de răcire integrat, dar și unui sistem de control de ultimă generație, care îndeplinește cele mai înalte cerințe de securitate cibernetică.

Multiple sisteme avansate de asistență a șoferului (ADAS), caracteristici suplimentare de siguranță și protecția împotriva amenințărilor de securitate cibernetică garantează o operare sigură pentru șofer, pasageri și ceilalți parteneri la trafic.

Ebusco, pionier în dezvoltarea de autobuze electrice, sisteme de încărcare și stocare a energiei, a lansat Ebusco Energy FLEX, o nouă soluție bi-direcțională de stocare și încărcare a energiei, care funcționează autonom și include o baterie având capacitatea de 184 kWh.

De asemenea, Ebusco a prezentat consumul real al autobuzului electric Ebusco 3.0, oferind simulări privind costul total de operare pe întreaga durată de viață. Este vorba despre un consum de 0,65 kWh, grație construcției inovatoare și greutății proprii reduse a vehiculului.

„Made in Hungary”

Ikarus a prezentat un model de autobuz electric de 8 m lungime, cu capacitate totală de 60 de locuri, dintre care 18 pe scaune. Vehiculul a ajuns la cea de-a patra generație și face parte dintr-o familie de trei modele electrice, de 8, 12 și 18 m lungime, dezvoltate integral in-house de producătorul maghiar.

Principalele componente sunt din China, inclusiv montorul electric și cele șase pachete de baterii, montate pe plafon, care au o capacitate totală de 282 kWh și asigură o autonomie de 300 km. Dintre sistemele de asistență amintim monitorizarea stării de oboseală a șoferului și sistemul de camere video Mobileye Fisheye. Odată cu trecerea la noua generație, Ikarus va oferi și încărcare prin pantograf pentru modelele de 12 și 18 m, tehnologia fiind oferită de către Siemens.

Pe lângă piața locală, Ikarus este prezent în Germania și Polonia și prospectează inclusiv piața românească, finanțările europene disponibile la noi fiind foarte atractive.

Timpul de livrare pentru autobuzele electrice este de aproximativ șase luni de la preluarea comenzii.

BYD a prezentat două autobuze în premieră: urbanul e-BYD B12 și modelul interurban etajat electric BYD-UNVI DD13, realizat în colaborare cu carosierul spaniol UNVI. Acestora li s-au adăugat la stand autobuzele electrice de 15 și 18,75 m lungime.

Noutatea în cazul e-BYD B12 o reprezintă integrarea bateriei compacte, având construcție lamelară, în structura șasiului. Tehnologia revoluționară Blade Battery Chassis conferă eficiență energetică, performanță și durabilitate crescute. Având o capacitate maximă de 500 kWh, noile baterii oferă o autonomie de 600 km la o singură încărcare, făcând din BYD eBus B12 o alegere excelentă pentru rutele aglomerate de autobuz.

Peste 4.200 de autobuze electrice BYD sunt în operare sau urmează să fie livrate în Europa, dar la nivel global constructorul chinez se laudă cu vânzarea a peste cinci milioane cu zero emisii până acum.

Următorul pas: autobuze electrice și autonome

Karsan mizează în continuare pe diversificarea soluțiilor de mobilitate electrică oferite, etalând la stand – pe lângă micul e-Jest cu baterii – autobuzele e-Ata Hydrogen și e-Atak autonom. Până la sfârșitul acestui an, peste 1.000 de autobuze electrice vor fi în operare în 22 de țări din Europa, America de Nord și Japonia. România a fost special menționată în conferința de presă de CEO Karsan, Okan Baș, pentru achizițiile repetate făcute către diferite orașe de la noi. Astfel, nu mai puțin de 66 de e-ATA au intrat deja în operare, la Brașov (12 unități), Timișoara (44) și Slatina (10), iar 55 sunt în curs de livrare la Horezu (4 unități), Petroșani (7), Câmpulung (4) și Chitila (13).

Constructorul turc se află pe locul 4 în Europa pe segmentul autobuzelor electrice, cu o cotă de 6,7%. În plus, până la sfârșitul acestui an, 100 de minibusuri electrice e-Jest vor fi în operare în America de Nord.

Deși piața din Turcia este încă afectată de inflație, amprenta globală a brandului ajută la susținerea business-ului. Revenirea pieței internaționale de transport călători s-a reflectat și în rezultatele Temsa, vânzările totale fiind cu 61% mai mari anul anterior. Cea mai mare creștere a fost înregistrată în regiunea EMEA (Europa, Orientul Mijlociu și Asia), de 171%. Separat, vânzările în Europa de Vest au crescut cu 77%, iar în America de Nord, cu 30%. Cererea de pe piața turcă este cu 46% peste volumele din anul anterior.

Constructorul turc se poate lăuda, de asemenea, cu propria producție de baterii. Sunt asamblate două variante de pachete, de 102 și 48 kWh, într-o carcasă concepută din oțel cu rezistență înaltă, și având densitate energetică ridicată, de 170 kWh/kg.

Standul a fost amenajat cu focus pe mobilitate electrică, fiind expuse un autobuz electric Avenue Electron (echipat cu motor de 250 kW și baterii de 612 kWh) și un autocar HD cu pilă de combustie pe hidrogen. Acesta din urmă este dezvoltat împreună cu Caetano, iar sistemul FCV este furnizat de Toyota, pentru o autonomie de 1.000 km. (Bateriile au 160 kWh, iar în rezervoare pot fi transportate până la 72,8 kg H2.) Desigur, toate vehiculele sunt configurate cu pachetul de echipări de siguranță ce va deveni obligatoriu din iulie 2024.

În plus, constructorul turc a promovat la Busworld serviciul Temsa Road Assistance Service, oferit gratuit pentru o perioadă de trei ani la achiziția oricărui vehicul nou, cu 17 limbi străine disponibile în call-center.

Tot mai multe sisteme de propulsie pe hidrogen

Piața europeană de autobuze electrice a crescut cu 45% în ultimul an. Astfel, nu mai puțin de 37% din toate autobuzele înmatriculate în prima parte a anului sunt electrice. Solaris este lider de piață pe acest segment în prima jumătate a anului, cu o cotă de 16,4%. 75% din toate autobuzele livrate de constructorul polonez în această perioadă au fost echipate cu tehnologii de propulsie alternative. În perioada 1 ianuarie 2022-30 iunie 2023, cota de piață a Solaris pe segmentul autobuzelor electrice este de 12,4%.

Premiera la Busworld a fost noul Urbino 18 electric, dotat cu opt pachete de baterii cu densitate ridicată, având capacitatea de 800 kWh, asamblate în Europa, care asigură o autonomie de peste 600 km, conform testului SORT II. Comparativ cu generația anterioară, noul autobuz articulat are o capacitate de 145 de pasageri (+6) și poate fi încărcat atât prin cablu (plug-in), cât și prin pantograf (standard sau inversat).

La standul Solaris a mai fost expus și modelul Urbino 12 Hydrogen, care a devenit tot mai cerut pe piețele din Europa de Vest. În perioada 2022-2023 au fost comandate nu mai puțin de 344 de astfel de autobuze, având sistem de propulsie cu pilă de combustie pe hidrogen (FCV). Motorul electric are o putere de 100 kW, iar cele opt rezervoare amplasate pe plafon pot înmagazina peste 50 kg H2, pentru o autonomie de 600 km conform SORT II.

Pentru perioada 2023-2025 sunt comandate peste 450 de autobuze FCV, în Italia, Olanda, Spania și Germania.

Producătorul polonez a anunțat și dezvoltarea unei platforme noi pentru autobuze interurbane, dedicate propulsiei electrice.

Sărbătorind cea de-a 60-a aniversare în acest an, Otokar, companie din grupul Koç, a expus nu mai puțin de șapte autobuze, dintre care patru modele în premieră. În plus, constructorul turc și-a promovat sistemul telematic BusMonitor și soluțiile de încărcare pentru vehicule electrice.

Kent Hydrogen, autobuzul electric cu pilă de combustie pe hidrogen, și e-Territo, primul autobuzul interurban electric de 13 m, au fost vedetele incontestabile la interior, în timp ce minibusul electric autonom e-Centro a oferit serviciul de transfer între halele expoziționale. Alături de acestea, autobuzul de capacitate medie Navigo a fost prezentat cu un nou design.

Kerem Erman, șeful Otokar Commercial Vehicles, a declarat că 72% din cifra de afaceri a companiei este realizată pe piețele de export, iar obiectivul este de a continua expansiunea în Europa, pentru perioada următoare fiind vizate țările scandinave. Foarte important, 7% din venituri sunt alocate în fiecare an activităților de cercetare și dezvoltare.

Otokar a adăugat recent o filială în Italia la operațiunile sale europene, după companiile din Franța și România. Compania a achiziționat Mauri Bus Systems, dealerul său de aproape 13 ani pe piața italiană, unde au fost livrate până în prezent peste 700 de autobuze. Constructorul turc a primit comenzi importante în 2022 pentru modelele Vectio și Kent, în special pentru regiunile Toscana și Puglia, unde majoritatea vehiculelor comandate va avea propulsie pe gaz natural comprimat.

Iveco lansează E-Way Hydrogen, în colaborare cu Hyundai

După ce și-au anunțat parteneriatul pentru producția de vehicule în urmă cu un an, Iveco Bus și Hyundai Motor Company, prin brandul HTWO, au prezentat acum primul autobuz electric cu pilă de combustie pe hidrogen, E-Way H2. Vehiculul este echipat cu sistemul FC dezvoltat de Hyundai, cele patru rezervoare de H2 fiind amplasate pe tavan. Motorul electric Elfa III, de 310 kW, este furnizat de Siemens, iar pachetul de baterii, de 69,3 kWh, de FPT Industrial. Autonomia anunțată este de 450 km, în condiții normale de operare.

E-Way H2, de 12 m, poate fi configurat cu două sau trei uși și are o capacitate maximă de transport de 115 pasageri. Vehiculul beneficiază de noul sistem de management eVeCoP (electric Vehicle Platform Control), dezvoltat in-house, care optimizează consumul de hidrogen, pentru mai mare eficiență.

De altfel, platforma E-Way a fost înnoită, pentru a oferi mai multă modularitate și flexibilitate. În funcție de configurație, autobuzul electric poate primi între cinci și nouă pachete de baterii NMC cu densitate energetică ridicată, de 69,3 kWh fiecare, capacitatea maximă de stocare fiind de 624 kWh în cazul modelului articulat. Tot pentru acesta din urmă, motorul Siemens Elfa III este oferit în versiunea mai puternică, de 375 kW (4.000 Nm), iar axa față are o capacitate de 8,2 t. Noua generație E-Way dispune de suporturi noi pentru baterii pe plafon, care reduc înălțimea vehiculului sub 3,3 m. Încărcarea se poate face prin clasicul Combo 2 CSS sau pantograf.

Au mai fost prezentate modelele Streetway Elec și Crossway LE Elec, ultimul disponibil în variante de 12 sau 13 m lungime, clasa I sau II. Deocamdată, vehiculul se pretează transportului suburban, însă în scurt timp va fi disponibilă și o versiune intercity. Structura este derivată din modelul pe gaz natural comprimat și are un centru de greutate coborât, pentru manevrabilitate și stabilitate foarte bune. Atât Streetway Elec, cât și Crossway LE Elec sunt propulsate de motorul electric Voith, de 310 kW, și pot fi echipate cu cinci până la șapte pachete de baterii FPT Industrial.

Nu a lipsit nici e-Daily, prezentat în configurațiile de minibus urban și auto-șasiu, cu sistem de propulsie furnizat integral de FPT. Vehiculul poate fi deja comandat în Europa, primele livrări urmând să fie făcute la începutul lui 2024.

Irizar i6S Hydrogen, în premieră

Autocarele pe hidrogen sunt deja o realitate, în sensul în care tehnologia este deja disponibilă. Până a ajunge însă să fie achiziționate de către transportatorii privați vor mai trece probabil câțiva ani. Grupul Irizar a prezentat în premieră autocarul i6S cu pilă de combustie pe hidrogen, alături de modelele turistice consacrate i8 și i6S Efficient și autobuzul electric ie tram. Toate prezintă inovații tehnologice semnificative comparativ cu versiunile actuale și au consum redus de până la 5%. În plus, dispun de cele mai stricte sisteme de siguranță și securitate cibernetică de pe piață și spațiu nou de lucru pentru șofer.

Irizar i6S Hydrogen este încă în fază de prototip, obiectivul inginerilor basci fiind de a dezvolta un autocar electric cu autonomie de până la 1.000 km și încărcare în circa 20 de minute, care să poată fi operat similar modelelor diesel. Viitoarea gamă de vehicule pe bază de hidrogen, care include în prezent modelele Irizar i6S Efficient și Irizar i4, va avea îmbunătățiri substanțiale față de prima versiune prezentată la Busworld, dintre care amintim spațiu de bagaje mai mare, greutate proprie redusă și capacitate sporită de pasageri. Foarte important, Irizar garantează că bateriile – asamblate in-house – vor avea o durată de viață similară cu cea a vehiculului, iar intervalele de întreținere pentru sistemul cu pilă de combustibil vor fi stabilite la aproximativ 30.000 de ore de funcționare, în funcție de tipul de rute și de utilizare, fără a fi necesară schimbarea de componente.

De la lansarea sa, în mai 2022, Irizar i6S Efficient a devenit cel mai eficient autocar din istoria grupului, cu o reducere de până la 13% a consumului și a emisiilor, o reducere a greutății proprii de până la 950 kg și o îmbunătățire a coeficientului aerodinamic de 30%. Noua generație, prezentată acum la Busworld, oferă o economie suplimentară de motorină de până la 5% și, în plus, respectă noile reglementări GSR și de securitate cibernetică. Pe lângă versiunea diesel, i6S Efficient este disponibil cu propulsie biodiesel, gaz natural și biocombustibil. Până în prezent, 700 de unități au fost deja livrate clienților.

În ceea ce privește mobilitatea electrică, Irizar a anunțat că noua generație de autobuze urbane îndeplinește reglementările GSR2 ADAS, ce includ securitatea cibernetică. De asemenea, vehiculele dispun de baterii noi, având consum mai mic și eficiență crescută cu 30%, dar și de un sistem de acționare cu design compact și mai ușor cu 26%.

Pleiada autocarelor

Van Hool a avut unul dintre cele mai mari standuri la Busworld, poate și simțindu-se obligat – fiind acasă, în Belgia – să se ridice la nivelul așteptărilor. Și, într-adevăr, standul Van Hool a fost unul dintre cele mai aglomerate. Alături de noile modele de autocare ale seriei TX și de versiunile EX, constructorul belgian a prezentat ultima generație de autobuze urbane electrice seria A, din care au fost vândute deja 300 de unități. Vehiculele sunt disponibile cu baterii, cu pilă de combustie pe hidrogen și ca troleibuze (ultimele, realizate în colaborare cu Kiepe).

În premieră, Van Hool a expus un autobuz urban electric dezvoltat special pentru Autoritatea de Transport din regiunea Île-de-France Mobilités, din Paris, pentru care a colaborat cu Alstom și Kiepe. Vehiculul are 24 m lungime și o capacitate de transport de 140 de pasageri. Primele unități vor fi livrate la sfârșitul acestui an.

Autocarele gamei EX (Extremely Efficient) sunt echipate cu o suspensie suplimentară între șasiu și caroserie, pentru a reduce vibrațiile. În ceea ce privește noua gamă TX, acesta este foarte apreciată de către clienți pentru consumul redus de combustibil, atât în Europa, cât și în America de Nord. De altfel, dealerul ABC Company, din Statele Unite, a comandat recent 385 de unități din modelul etajat TDX Astromega. Producția de TX-uri se va transfera încet la fabrica Van Hool din Macedonia, unde se produc și autocarele EX și se fac investiții pentru creșterea capacității. În Belgia vor rămâne doar modelele etajate și execuțiile speciale/configurațiile personalizate.

Beulas, care a rămas de generații o afacere de familie, se confruntă cu timpi de livrare mari, de peste 12 luni, capacitatea de producție, de aproximativ 200 de unități pe an, fiind insuficientă pentru cât de multe cereri se primesc. Iar acum, de când Scania a anunțat că nu va mai fabrica autocare integrale, numeroși clienți s-au reorientat către carosierul spaniol.

De altfel, Beulas produce în special pe șasiuri Scania, dar și MAN. Pe lângă solicitările venite de pe piețele tradiționale din Europa continentală, în 2022 și 2023 s-au primit numeroase cereri din Marea Britanie (mai ales pentru modelul Glory, care a și fost expus la stand).

Prezență românească susținută la Busworld din rândul carosierilor de minibusuri

Aveuro Internațional este printre primii carosieri români care au ales să se prezinte la Busworld, în urmă cu zece ani, pe vremea când târgul de organiza încă la Kortrijk. De atunci, firma prahoveană și-a crescut prezența pe piețele internaționale, cele mai importante fiind Israel, Franța, Spania și Germania. Anul acesta va fi închis cu o producție de 300 de minibusuri, toate carosate pe șasiu Mercedes-Benz Sprinter, iar din 2024 va începe producția și pe Iveco Daily, nu mai puțin de 120 de unități fiind deja comandate.

La târg au fost expuse patru minibusuri reprezentative pentru portofoliul de produse Aveuro. Vedeta a fost modelul urban electric e-Ambra, de 10 m lungime, construit pe platformă Iveco Daily, de 7 t, care are podea coborâtă în partea din spate. Alături de acesta au fost prezentate un minibus turistic de 19+1+1 locuri construit pe șasiu Mercedes-Benz Sprinter, configurat special pentru piața israeliană, și două minibusuri școlare, unul de 22+1+1 locuri, tot pe Sprinter, și altul de 35+1+1, realizat pe autoșasiu Iveco Daily.

„Vecin” de stand, Cento Bus a expus, la fel, o gamă diversă de modele și configurații, destinate principalelor piețe europene unde carosierul zalăuan este prezent. Vorbim despre un minibus de 19+1+1 locuri, construit pe șasiu Mercedes-Benz Sprinter prelungit, pentru un client din Islanda, un alt Sprinter turistic de 22+1+1 locuri pentru Marea Britanie, un microbuz școlar destinat pieței franceze și un model urban LE, de 24+20+1 locuri, parte a unei comenzi de 6 unități pentru STP Alba Iulia. Un model deosebit este minibusul turistic de 31+1+1 locuri, construit de Cento Bus pe același șasiu MB Sprinter, însă cu ampatament crescut la 5,1 m și axă spate ranforsată la 8,1 t. Vehiculul urma să ajungă la un client din Spania.

Principalele piețe de export, unde Cento Bus are și parteneri locali, sunt Franța, Spania, Italia, Norvegia, Finlanda, Suedia, Croația, Slovacia și Portugalia. În prezent, se produc 300 de unități pe an în cele două fabrici din Zalău, dar capacitatea ar putea crește ușor de 2-3 ori, dacă ar fi șasiuri disponibile (pentru că cererea este oricum mai mare).

VAG Bus este la prima participare la Busworld, unde a expus două minibusuri turistice, pe șasiuri MAN și Mercedes-Benz, ambele de 19+1+1 locuri, alături de un model urban, construit pe șasiu Iveco de 7 t.

VAG Bus pregătește inaugurarea noii fabrici la începutul anului viitor, care va permite creșterea capacității de producție de la 200 de unități (în prezent) la 600.

Carosierul nemțean oferă minibusuri construite pe orice model de utilitară. Se lucrează cu stocuri și, în afară de Mercedes-Benz și MAN – care au timpi de livrare mai lungi – ceilalți producători și-au păstrat termenele.

Indcar, 10 ani de producție în România

Indcar a sărbătorit vara aceasta 10 ani de activitate a fabricii sale de la Prejmer, în Brașov. Carosierul spaniol a demarat un plan strategic de optimizare a producției și de a investi în mai multă automatizare, pentru reducerea timpului necesar pentru fabricarea unui minibus de la 50 de zile la 25. Un alt avantaj al automatizării este reducerea riscului de erori umane. În prezent, capacitatea de producție este de două unități pe zi, respectiv peste 450 de vehicule pe an.

În ambele fabrici, din Spania și din România, s-a implementat și un program complex de reciclare, cu o componentă de producție „verde”, prin montarea de panouri solare pe acoperișuri.

Indcar a anunțat lansarea unei noi game de minibusuri, dezvoltate pe platforma Iveco Daily, care va fi disponibilă din 2024. În plus, pentru configurațiile care nu pot fi realizate pe șasiu Iveco, carosierul spaniol a încheiat o colaborare cu bluebus (anunțată deja la UITP). Mai exact, este vorba despre minibusuri electrice mai mici de 6 m lungime, destinate piețelor din Spania și Italia. De altfel, 80% din producția Indcar merge către clienți din aceste două țări plus Franța. Din total, jumătate sunt minibusuri urbane, 30% turistice și 20% școlare.

La Busworld au fost expuse două modele diesel de 8,5 m lungime, un Wing și un Mobi, alături de Mobi City cu motor pe gaz.

În concluzie, Busworld Europe 2023 a marcat o revenire triumfală, după patru ani de pauză, reafirmând reputația expoziției ca eveniment de referință pentru industria de autobuze și autocare, oferind o platformă pentru inovare, colaborare și creștere. Direcția către mobilitate electrică este clară, însă piața se uită cu speranță către legiuitorii europeni, de unde așteaptă decizii nu doar ecologice, ci și sustenabile economic.

Articole similare

Ad