
TH Trucks, companie deținută integral de Turbo’s Hoet Group din decembrie 2024, a reușit să depășească toate așteptările, livrând anul trecut în România peste 1.000 de camioane DAF noi, cu 20% mai mult decât estimase inițial. Rezultatele bune i-au adus, pentru a doua oară consecutiv, premiul „Best Overall Performance” în rețeaua de dealeri independenți DAF.
În 2024, TH Trucks a livrat 1.040 de camioane DAF noi de peste 6 t, dintre care aproximativ 500 au fost comandate în 2023, și 2025 începe deja cu multe comenzi preluate în 2024. Din cele 1.121 de camioane DAF înmatriculate în România anul trecut, o parte reprezintă achiziții făcute direct de la DAF. În 2025 numărul acestora este așteptat să crească pe fondul unei cereri mari pentru noile modele lansate pe piață în toamna lui 2024.
„După un 2023 foarte bun, 2024 s-a dovedit la fel de puternic, în pofida provocărilor internaționale pe care le-a întâmpinat producătorul olandez. Suntem deja la o capacitate de producție mare și pentru 2025, cu peste 400 de unități puse în fabricație“, apreciază Adrian Gorcea, COO TH Trucks, adăugând că „semnele sunt promițătoare pentru noi ca grup, dar și pentru economia României“.
Performanțele remarcabile înregistrate anul trecut au confirmat încă o dată poziția de lider a TH Trucks România, care a primit din nou prestigiosul titlu de „Best Overall Performance 2024”. Acesta consolidează statutul companiei ca partener de încredere pentru DAF, în condițiile în care producătorul olandez a întâmpinat scăderi pe alte piețe importante, precum Bulgaria, Franța sau Polonia.

Într-un context european marcat de fluctuații semnificative – cu scăderi ale vânzărilor în Bulgaria, o ușoară scădere în Franța, stabilitate pe piețe mature precum Olanda și Belgia și un embargo în Rusia și Belarus – România s-a remarcat ca o excepție pozitivă, înregistrând o creștere de 2%. Chiar și față de piețele mari, precum Lituania și Polonia, unde vânzările au fost în scădere față de 2023.
Autotractoarele pentru transport internațional au continuat să domine vânzările TH Trucks, reprezentând 90% din total. „Avem încă mult de muncă pentru a crește numărul de șasiuri livrate și cu toate acestea sunt încrezător că în 2025 vom reuși acest lucru,” a declarat Adrian Gorcea. „Proiectele mari sunt deja în derulare, stocurile sunt pregătite, iar fabrica ne sprijină cu vehicule gata de livrare. Basculantele, betonierele și modelele cu macarale pentru construcții sau exploatări forestiere sunt o prioritare în acest an, iar estimările noastre indică o creștere de la aproximativ 100 de șasiuri livrate în 2024 la 150-170 în 2025.”

Tendința de consolidare a flotelor mari se menține puternică
Flotele mari, de peste 10 unități, au dominat livrările TH Trucks în 2024, reprezentând 70% din total. Cea mai mare flotă, compusă din peste 100 de camioane, a fost livrată către European Logistics, un partener tradițional al companiei. Cu toate acestea, reprezentanții TH Trucks subliniază importanța vânzărilor de retail, apreciind fidelitatea clienților care achiziționează constant 1-2 camioane pe an.
O contribuție notabilă vine și din partea firmelor din Republica Moldova, care achiziționează în medie cinci camioane DAF anual, „ceea ce pentru ele reprezintă o flotă semnificativă”.
La începutul lui 2025, comenzile mici reprezentau 30% din producție, însă se estimează că până la finalul anului acest procent va depăși 50%, ceea ce reflectă tendința clară de consolidare a flotelor mari, care continuă să fie motorul principal al creșterii pentru TH Trucks.
Camioanele din clasa 3 de poluare depășesc jumătate din vânzări
Până la jumătatea anului, generația 2024 și generația 2025 se vor produce în paralel, după care modelul vechi va ieși din producție. Printre noile opțiuni disponibile, cele mai notabile sunt fustele laterale, care îmbunătățesc aerodinamica, un raport de transmisie coborât la 2,05 pentru vehiculele standard, precum și un sistem de injecție avansat, proiectat pentru o eficiență sporită și performanțe superioare.
În echiparea standard, camioanele DAF sunt încadrate în clasa 2 de emisii poluante, însă clienții pot opta și pentru modele din clasa 3, disponibile atât cu șa normală de cuplare, cât și, cu ajustări minore și câteva opționale suplimentare, cu șa joasă. Pentru a asigura livrări rapide, TH Trucks a pus anticipat în producție modelele standard din clasa 3 și mega din clasa 2, răspunzând astfel cerințelor diverse ale pieței. DAF a demonstrat o deschidere mult mai mare față de România în ultimii ani și de aceea este posibilă rezervarea în producție a anumitor loturi sau aprovizionarea din stocul filialelor Turbo’s Hoet Group din alte țări, astfel încât să se poată livra clasa de poluare cerută de client înainte de 1 iulie.
Diferența de preț dintre clasele 2 și 3 variază în funcție de specificațiile tehnice ale camionului, explică Sandu Stoica, CEO TH Trucks, deoarece anumite echipamente, precum intarderul, nu contribuie la reducerea emisiilor, iar dacă acestea sunt solicitate de client trebuie compensate prin adăugarea altor opționale. În anumite configurații, prețul poate fi similar la camioanele din clasa 1 și clasa 3. În varianta propusă de DAF, care include transmisie automată, raport de 2,05, frână de motor, fuste laterale, camere în loc de oglinzi și anvelope clasa 1, diferența de preț între clasele 2 și 3 este de maximum 3.000 de euro, iar în cazul unui vehicul echipat cu intarder, aceasta poate ajunge la 3.500 de euro. Diferența este justificată de economiile semnificative la consum, care scade cu cel puțin 1 l/100 km între clasele 1 și 2 și cu peste 1,5-2 l/100 km între clasele 1 și 3.
Cu toate aceste îmbunătățiri, reprezentanții DAF subliniază că noua generație de camioane nu implică o creștere semnificativă a costurilor față de modelul anterior. Majoritatea discuțiilor cu clienții gravitează în jurul clasei de poluare, reflectând conștientizarea ridicată a impactului taxei din Germania asupra costurilor totale. Peste jumătate dintre livrările TH Trucks sunt camioane din clasa 3, datorită beneficiilor directe pentru operatori și valorii de revânzare crescute peste 3-5 ani, care compensează investiția inițială. În cazul buy-back-ului, producătorii preferă această categorie, deoarece oferă o valoare mai mare la revânzare, iar politicile de taxare din UE favorizează tranziția către camioane din clasa 3.

Camioane electrice pentru distanțe lungi, un ideal ambițios, încă în dezvoltare
DAF pregătește pentru februarie livrarea a aproximativ 200 de camioane electrice în diverse țări europene. Totuși, dealerul TH Trucks nu a primit o cotă obligatorie pentru vânzarea acestor vehicule în 2025, având în vedere faptul că optimizarea software-ului și creșterea autonomiei sunt încă în proces de dezvoltare. Începând cu trimestrul al doilea, camioanele electrice DAF pentru distanțe lungi vor beneficia de noi îmbunătățiri, ceea ce le va spori performanțele și atractivitatea pe piață.
Totuși, tranziția către vehicule electrice pe distanțe lungi rămâne provocatoare. Dacă instituțiile UE vor continua să promoveze accelerat acest tip de transport, costurile motoarelor diesel ar putea crește considerabil pentru toate mărcile, din cauza penalizărilor impuse. În același timp, infrastructura pentru alimentarea camioanelor electrice nu doar că este insuficient dezvoltată, dar devine o problemă și mai acută pe măsură ce numărul vehiculelor electrice de pe șosele crește.
În România, lipsa facilităților pentru companiile interesate de achiziționarea camioanelor grele electrice reprezintă o barieră majoră. De asemenea, există multe întrebări nerezolvate legate de valoarea de revânzare a acestora după 3-5 ani și de gestionarea lor la finalul duratei de viață a bateriilor.
Sandu Stoica este de părere că motoarele diesel încă au un potențial semnificativ de optimizare în ceea ce privește consumul și reducerea emisiilor, ceea ce le menține relevante pentru viitorul industriei de transport.
În schimb, pentru distribuția locală și regională de la hub-uri, camioanele electrice sunt deja o soluție viabilă. În acest segment, DAF propune modelele XB și XD, care răspund cerințelor pentru transporturi mai scurte și mai eficiente din punct de vedere ecologic.
Piața se restrânge pentru vehiculele mai vechi de 2018
TH Trucks a vândut anul trecut și 206 camioane rulate, separat de activitatea DAF Used Trucks din România. Deși compania a achiziționat un număr mai mare de vehicule second-hand, unele dintre acestea au fost dezmembrate pentru piese, care au fost ulterior exportate, totalizând astfel peste 350 de unități procesate.
TH Trucks a primit chiar și cereri să preia mai multe camioane decât ar fi putut vinde, dar a ales să mențină un echilibru pentru a nu-și depăși capacitățile operaționale. În ceea ce privește contractele de trade-in, cele mai multe au fost gestionate direct de dealerul din România, în timp ce operațiunile de buy-back, în special cele asociate flotelor mari, locale sau internaționale, au fost coordonate de DAF. Cu toate acestea, vehiculele second-hand rămân în parcul dealerului local, consolidând astfel oferta disponibilă pentru clienții interesați de camioane rulate.
Transportatorii se confruntă cu presiuni tot mai mari să renunțe la vehiculele vechi, din cauza costurilor ridicate de întreținere, consumului mare de combustibil și taxelor de drum. Această tendință pune, la rândul ei, o presiune suplimentară pe producători, care sunt nevoiți să preia vehiculele uzate pentru a vinde altele noi. Totuși, reprezentanții TH Trucks atrag atenția că nu toate camioanele vechi pot fi acceptate. Cele fabricate înainte de 2018 nu mai pot fi revândute nici măcar pe piețe de pe alte continente, precum Africa sau Asia, iar finanțarea este disponibilă doar pentru cele din 2018 încoace. Astfel, pentru camioanele mai vechi, singura opțiune rămâne dezmembrarea și vânzarea pieselor.
„Companiile cu flote mari au trecut deja la vehicule mai noi, deci problema afectează în special transportatorii mici și medii,” subliniază reprezentanții TH Trucks. „Ne așteptăm ca mulți dintre aceștia să iasă de pe piață, pentru că nu vor putea face tranziția de la Euro 4 la Euro 6, care presupune costuri mari, inclusiv pentru contractele de întreținere și investițiile necesare unei noi achiziții. Este un demers necesar pentru sănătatea pieței, dar clienții care au camioane vechi trebuie să le vândă acum, înainte ca valoarea lor să scadă dramatic. Spre exemplu, doar un smart tacho 2 costă peste 10% din valoarea acestor vehicule.”
În România, camioanele DAF Euro 3 și Euro 4 au dispărut de pe piață de mai bine de un an, deși ar exista cerere pentru ele în Africa, unde prețurile ar fi încă atractive. Camioanele Euro 5 sunt cumpărate de TH Trucks doar dacă au retarder, însă sunt utilizate numai pentru piese (motoare, transmisii). În lipsa acestor caracteristici, valoarea lor scade la nivelul prețului pentru fier vechi.

Provocările tehnice, gestionate impecabil de echipa after-sales
Unele loturi de camioane DAF livrate în 2024 au avut probleme la sistemul de injecție, dar echipa after-sales a TH Trucks a demonstrat încă o dată profesionalism și eficiență. Cu o bună comunicare și intervenții rapide, atât în România, cât și în alte țări, orice defecțiune a fost rezolvată în cel mult 48 de ore. Timpii de staționare au fost astfel minimizați, iar în cazurile mai complexe vehiculele au fost înlocuite temporar.
„Datorită soluțiilor oferite prompt și relațiilor solide construite cu clienții, nu au fost anulate comenzi, deși au existat discuții și supărări, ceea ce este normal în astfel de situații.” Totuși, imaginea companiei a fost ușor afectată, iar volumul de muncă din service a crescut considerabil. „Dacă nu ar fi fost aceste probleme, 2024 ar fi depășit chiar și performanțele din 2023, iar DAF ar fi fost liderul incontestabil al industriei de camioane. Trebuie să subliniem însă că nu suntem singurul producător care s-a confruntat cu astfel de provocări, deoarece și alții au avut dificultăți cu diverse componente.”
Pentru a sprijini clienții și a-și consolida reputația, DAF a prelungit garanția sistemelor de injecție de la trei la cinci ani și a oferit despăgubiri pentru vehiculele care au staționat mai mult timp în service. În unele cazuri, au fost acoperite chiar și costuri adiționale, precum tractarea unui camion din Franța. „Acest tip de suport demonstrează că lucrăm pentru viitor și că ne asumăm riscuri în relația cu clienții, indiferent de mărimea flotei lor. Este unul dintre atuurile noastre”, a spus Adrian Gorcea.
Datorită acestei abordări proactive, compania a reușit să depășească obiectivele de vânzări pentru al doilea an consecutiv și își propune o creștere de 20% în 2025. „Un client căruia i-am preluat un camion cu probleme a revenit și a achiziționat două vehicule noi, care nu au mai avut probleme similare. Acest lucru ne arată că eforturile noastre sunt apreciate și ne mențin pe un trend ascendent.”
Performanțe similare celor din 2023 la after-sales
Echipa after-sales a TH Trucks, condusă de Adrian Armenean, s-a remarcat prin profesionalism și eficiență, fiind apreciată atât de CEO-ul companiei, cât și de partenerii de la DAF. „Această echipă reprezintă un adevărat model: sănătoasă, profesionistă, stabilă și unită. Prin implicarea ei am reușit să răspundem rapid și eficient tuturor provocărilor, fie că a fost vorba despre garanții, sisteme de injecție, fie de alte aspecte tehnice complexe,” a declarat Sandu Stoica.
În ciuda provocărilor întâmpinate în trecut, 2024 s-a dovedit un an de succes pe segmentul after-sales, echipa reușind să mențină standarde ridicate chiar și în situații complexe. Timpul de reacție pentru reparații a fost atât de bun încât, în unele cazuri, inclusiv DAF a direcționat spre România camioane ale unor clienți din alte țări.
În schimb, vânzările de piese și servicii au rămas la nivelul bugetat, similar cu cel din 2023, un rezultat susținut și de relația strânsă dintre producător și Paccar. Această relație permite TH Trucks să ofere clienților mari, cu flote de peste 30 de camioane (inclusiv alte mărci), un preț preferențial fix la nivel european pentru piesele de schimb, fapt care constituie un avantaj competitiv semnificativ pentru grupul Turbos Hoet.
Privind spre 2025, compania intenționează să monitorizeze atent piața pentru a răspunde dinamic schimbărilor legate de prețurile pieselor, manopera și relația cu asigurătorii, adaptându-și strategia în funcție de nevoile clienților și condițiile pieței.
Înlocuirea tahografelor nu mai poate aștepta. Acționați imediat!
În 2024, TH Trucks s-a confruntat, spre final de an, cu o cerere mai mare decât capacitatea disponibilă pentru înlocuirea tahografelor, în ciuda sfaturilor repetate date clienților încă din 2023 de a nu aștepta până în ultimul moment. Așa cum s-a anticipat, s-a ajuns la o criză de componente, un exemplu fiind un impulsor specific, care a devenit extrem de greu de găsit. Iar atunci când a fost disponibil, prețul său a crescut de la 100 la 400-500 de euro.
TH Trucks a oferit transportatorilor pachete de înlocuire la un cost de aproximativ 900 de euro (incluzând montajul și inițializarea), dar doar 70% dintre aceștia au urmat sfatul de a face schimbarea la timp. Cei care au amânat se confruntă acum cu un cost mai ridicat, de aproximativ 1.200 de euro, și cu dificultăți în găsirea capacităților disponibile în service-urile din România. În plus, anumite componente continuă să fie vândute la prețuri speculative.
Pentru 2025, situația se anunță și mai dificilă, întrucât cererea de tahografe nu va putea fi acoperită integral, iar instalarea acestora depinde inclusiv de disponibilitatea programărilor la RAR. Transportatorii care doresc să-și păstreze camioanele operaționale după 1 martie trebuie să acționeze rapid și să se adreseze centrelor autorizate, pentru a evita riscul de a nu putea efectua înlocuirea tahografelor.

DAF domină piața din Republica Moldova și se extinde cu un nou centru modern
TH Trucks își propune să finalizeze, în a doua jumătate a anului, noul centru din Chișinău, care va avea designul celui din Cluj, însă la o scară mai mică. Centrul din Chișinău va avea 10 porți, cu posibilitate de extindere, în comparație cu cele 30 de porți ale clădirii din Cluj, recunoscute drept cea mai mare din sud-estul Europei. „Chiar și așa, dealerul din Chișinău va fi cel mai mare din Republica Moldova, ceea ce reprezintă un motiv de mândrie.”
Deși informațiile despre piața moldovenească sunt limitate, reprezentanții TH Trucks declară că DAF domină segmentul de camioane noi, deținând o cotă de piață de aproximativ 25%, și ocupă o poziție de lider și la second-hand, exceptând mărcile de origine rusească. În 2024, TH Trucks a livrat între 50 și 70 de camioane către o firmă înregistrată în România, dar cu proprietar din Moldova, și alte 10-20 de unități către companii mai mici. Aceste volume sunt remarcabile pentru o piață de dimensiunea celei din Republica Moldova, demonstrând importanța strategică a regiunii pentru companie.