Primele zile din iulie au testat parca nervii transportatorilor care aveau camioane plecate in cursa, dar nu puteau plati noua taxa de drum din Ungaria, sau nu stiau cum. Sistemul online de plata a functionat cateva zile cu intermitente si singura varianta ramasa a fost plata tichetului direct in vama, ceea ce a dus la formarea de cozi pe kilometri intregi. In prezent, sistemul online se pare ca functioneaza, dar problema care ramane este cum vor reusi carausii sa includa acest cost suplimentar in tariful de transport si cat de dispusi vor fi clientii sa accepte aceste cresteri.
Pentru cei care au contracte stabile, cu clauze de ajustare a tarifelor, si care chiar au o relatie de parteneriat cu clientii lor, trecerea este mai usoara. Ramane de vazut cum se va regasi noua taxa de drum in tarifele curselor spot, cautate pentru a nu circula cu camionul gol.
Pe 1 iulie s-a dat unda verde taxei din Ungaria. La doar o ora dupa start, sistemul s-a blocat, din cauza valului de solicitari. „Sistemul este destul de greu de inteles, mai ales pentru cei care nu stiu maghiara, deoarece nu a functionat o buna perioada de timp varianta in engleza. Toate problemele au aparut din cauza serverului, cred ca ei nu se asteptau la o avalansa de solicitari. Au fost foarte multi la punctele de trecere a frontierei care au incercat sa se inregistreze. Toate solicitarile, inclusiv de pe teritoriul Ungariei, au dus la prabusirea sistemului, care probabil nu este dimensionat pentru atatea cereri“, a explicat Siegfried Mayer, secretar general CNR.
Acest lucru a creat panica atat la birourile transportatorilor, cat si in vami, unde s-au format cozi pe kilometri intregi. Daca sistemul de plata online a tichetului nu a prea functionat, toti soferii au trebuit sa achite in vama. Tichetele platite in vama sunt doar o varianta secundara de plata, dar in acele zile a ajuns sa fie posibilitatea primara, pentru ca sistemul online si taxarea prin OBU nu au functionat.
Si camioanele KSC Transport au fost blocate in vama, la Bors, circa 12 ore, dar nu au existat plangeri de la clienti sau penalizari, poate si datorita contractelor existente, care nu sunt asa stricte, nu se lucreaza pe sistemul just in time.
In acele zile nu doar cozile la vami au fost problema. Odata ajunsi in fata ghiseului, soferii au platit tichetele la un curs valutar dezavantajos, norocosi fiind cei care au achitat direct cu forinti. Mai mult, pentru a evita aglomerarea la locurile unde se platea taxa, agentii unguri desfasurau in paralel control si la diagrame, actele masinii si incarcatura. Au existat, de asemenea, plangeri venite de la transportatori pentru ca nu primeau factura, doar un bon fiscal, care nu poate fi folosit la recuperarea TVA. Cartrans a evitat insa aceasta problema prin faptul ca soferii au fost instruiti sa mearga neaparat sa ceara factura si au avut la ei toate datele necesare.
…