Creșterea tarifelor de acces la rețea pentru a recupera costurile și a echilibra bugetele sau, dimpotrivă, acordarea de reduceri pentru a favoriza transportul feroviar? La această întrebare, diferitele administrații par să meargă oarecum în direcții diferite, dacă nu chiar împotriva tendinței. Există două exemple opuse, cel virtuos reprezentat de țara noastră, care a ales să reducă costurile, și cel urmat de Kazahstan, care insistă să ajusteze tarifele.
Compania Națională de Căi Ferate din România (CFR) a decis o reducere substanțială a costului de acces la rețea, cu un obiectiv foarte precis, acela de a favoriza transportul intermodal. Acest tip de trafic este, de fapt, cel care beneficiază în mod deosebit de reduceri tarifare de până la 33% față de costurile standard. Căile ferate române au o politică tarifară foarte articulată, bazată pe diverși factori, printre care distanța parcursă, ruta aleasă, masa trenului și tipul de mărfuri transportate.
Conform publicației Trasporto Europa, pentru a obține o reducere maximă a tarifelor, pe lângă furnizarea exclusivă a unui serviciu de transport intermodal, este necesar să se utilizeze rute specifice, probabil alese pe baza saturației liniei. Reducerea nu se aplică, sau se aplică doar parțial, acelor întreprinderi feroviare care beneficiază deja de concesiuni, cum ar fi cele pentru transportul internațional. În plus, CFR precizează, pentru evitarea oricărui dubiu, că reducerea nu se acordă acelor transportatori care nu sunt la zi cu plățile, cărora li se acordă un termen maxim de 35 de zile pentru a-și achita datoria.
Dacă România reduce costurile, căile ferate din Kazahstan, dimpotrivă, se gândesc mai ales la nevoile bugetare. Kazahstan Temir Zholy (Ktz) a revenit în ofensivă, cerând guvernului o ajustare a tarifelor de acces la rețea cu 20,3%. Ktz justifică cererea prin creșterea costurilor și a investițiilor realizate pe noile linii, cu scopul de a colecta cel puțin 150 de milioane de euro.
Încă de la începutul anului 2024, căile ferate au majorat tarifele standard de acces la calea ferată cu 5%, dar pentru transportul de marfă creșterea a fost de până la 35%. Prin urmare, în martie 2024, Ktz planificase o ajustare a prețurilor pentru transportul anumitor tipuri de mărfuri, cum ar fi cărbunele, fierul și fierul vechi, dar guvernul a respins cererea după proteste din partea companiilor clientelare care își vedeau competitivitatea în pericol. În pofida creșterilor repetate de prețuri, bugetul căilor ferate kazahe este profund pe minus. Din acest motiv, parlamentul național s-a pronunțat în favoarea divizării căilor ferate, creând o companie de gestionare a rețelei subordonată direct Ministerului Transporturilor, pe de o parte, și o companie de transport, pe de altă parte, pentru a defini clar sfera de aplicare a costurilor și a bugetelor