Fără a avea vreo preferință politică, transportatorii nu pot să nu observe că acțiunile Guvernului Cîțu le pun din greu nervii la încercare. Toate scrisorile deschise trimise de asociațiile patronale ale transportatorilor către Primul Ministru, Ministrul Finanțelor, conducerea ANAF și chiar către liderii partidelor politice sunt în continuare ignorate și nu se oferă niciun răspuns – și nu vorbim de o săptămână, ci de luni și chiar de un an! Mișcarea de protest, văzută mai bine mai ales la granițele de nord-vest (unde ATM Bucovina și APTE au făcut valuri cu câteva sute de camioane care au mers încet și cu pancarte agățate sau lipite de cabine) și în centrul țării, la Alba Iulia-Sibiu (grație participării Apulum) nu pare să fi mișcat în vreun fel aparatul de stat, nimeni nefiind invitat la discuții, iar inspectorii ANAF contorizează diurnele plătite de transportatori în ultimii cinci ani și amenință, în continuare, cu impozitarea sumelor.
Ignorate total de autorități, asociațiile patronale vorbesc de necesitatea unui protest anunțat, mai ales că recent firmele de transport au început să se trezească și cu decizii de carantinare a șoferilor care intră în țară din state aflate în zone galbene și roșii, întocmai ca și ceilalți cetățeni, dacă nu prezintă un Certificat de vaccinare sau un test PCR negativ efectuat cu maximum 72 de ore înainte.
Deși s-a încercat o sensibilizare a grupărilor politice pe tema acordării de derogări pentru șoferii profesioniști la măsura de carantinare, așa cum a fost până la 1 iulie, politicienii nu au manifestat deschidere către această propunere, motivând că șoferii au avut la dispoziție 6 luni până acum să se vaccineze, inclusiv cu vaccinul Johnson, care se aplică într-o singură doză, eliminând astfel lipsa predictibilității curselor de transport pentru a efectua rapelul în cazul altor tipuri de vaccin.
Partidele politice aflate la guvernare susțin campania de vaccinare în contextul general, astfel că nu doresc luarea unor măsuri de protecție pentru cei care nu vor să se vaccineze. Cel mult, este posibilă înființarea de centre de vaccinare în punctele de frontieră, lucru care nu elimină, însă, carantina imediat după vaccinare, dacă șoferii revin din țări cu risc epidemiologic.
Șoferii sunt nevoiți, astfel, să plătească prețul interesului mic pentru vaccinare manifestat de români, puțin peste 30% din populația României fiind vaccinată, cu mult sub procentul din alte state europene care au o medie de 50-70% din populație vaccinată cel puțin cu o doză.
Poate de aceea în cele mai multe țări europene nu s-a pus problema exceptării șoferilor de la regulile generale de carantinare în cazul revenirii în țară din zone de risc. Sigur, mai avem informații despre Slovenia, unde noile reglementări în vigoare din 15 iulie prevăd obligativitatea prezentării certificatului digital, așa numitul pașaport verde, prin care se atestă că persoana în cauză a fost vaccinată, a unui test negativ PCR sau a recuperării după infecția cu COVID. Totuși, guvernul sloven a decis că va exista o perioadă de tranziție până pe 15 august 2021, în care lucrătorii din transportul internațional și persoanele aflate doar în tranzit prin Slovenia să fie exceptate de la obligația carantinei.
În schimb, autoritățile române nu au ieșit cu nicio poziție oficială în problema carantinării șoferilor, chiar dacă momentan măsura e o premieră pentru Europa.
Așteptăm încă o poziție oficială a Adinei Vălean, care să completeze comunicatul Comisiei Europene legat de evitarea măsurilor care nu sunt în linie cu sistemul Culoarelor Verzi, pentru că acestea riscă buna funcționare a pieței unice. E nevoie de mai mult din partea unui Comisar al Transporturilor, membru al PNL, care a dat primul ministru al țării. Însă, ce-i drept, în aceste zile PNL nu mai funcționează ca un singur partid, confruntarea Cîțu-Orban afectându-i și pe antreprenorii din transporturi, atacați mai rău din interior decât de Pachetul Mobilitate.