Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Urmează o vară fierbinte pentru transportatori

Dacă ne uităm pe cifrele comunicate de Autoritatea Rutieră Română, 2024 începe cu un deficit de operatori de transport licențiați de 250 de companii, care fie și-au închis activitatea, fie încă nu și-au reînnoit licența. Concret, numărul de licențe de transport la finalul lui martie 2024 era de 47.402, față de 47.652 anul trecut. De remarcat este că o scădere a numărului de firme licențiate a mai avut loc o singură dată în ultimii 10 ani, și anume în 2015, când numărul de licențe a scăzut de la 36.162 (în 2014) la 28.731. Altfel, numărul de licențe de transport valide a crescut anual într-un ritm constant (circa 2.000/an) până în 2022, când, ca urmare a obligației licențierii firmelor care operează autovehicule între 2,4 și 3,5 tone, s-au adăugat nu mai puțin de 10.000 de operatori noi de transport, ajungând, la final de 2022-început de 2023 la peste 47.000 de operatori licențiați.

În ceea ce privește flota de autovehicule licențiate, se observă o scădere a numărului de copii conforme pe segmentul de sub 3,5 tone (de la 50.341 la 48.912) și o creștere al celor de peste 3,5 tone, de la 168.363 la 170.543. Aparent flota de camioane este în creștere, ceea ce este adevărat într-o foarte mică măsură, creșterea statistică datorându-se în primul rând re-autorizării vehiculelor detarate în trecut la sub 3,5 t înapoi la greutatea totală reală, odată ce toate vehiculele de peste 2,4 t pot fi cântărite și amendate pentru suprasarcină, sau chiar înlocuirii în activitățile de distribuție a vehiculelor de sub 3,5 t cu unele noi de 5-7,5 tone, atât cât le-ar fi fost necesare în realitate retailerilor.

Parcul total este într-o mică creștere, de la 218.704 la 219.455 de autovehicule, cauzată de livrările numeroase în 2023 a miilor de vanuri și camioane comandate în 2022, după ce producătorii au dispus de componentele necesare și nici comenzile nu au mai fost așa de mari ca în 2021/2022.

Scăderea numărului de operatori de transport marfă din 2024 survine pe fondul scăderii drastice a volumelor de transport în toată Europa, însă nu numai operatorii de transport cu camioane au avut de suferit, ci și mulți operatori de transport expres cu vanuri de 3,5 tone, înlocuiți treptat de operatorii de camioane cu echipaje de șoferi.

După o mulțime de provocări cu care a început 2024 – taxe de drum crescute, motorină mai scumpă, salarii minime mai mari în mai multe țări, nu numai la noi, controale mai multe, inclusiv în Germania ș.a. – urmează o vară fierbinte pentru operatorii de transport, care trebuie să tragă tare să recupereze pierderile de la final de 2022 și 2023 pentru a se repune pe picioare. În plus, trebuie să acorde atenție noilor costuri/km și renegocierii pe cât posibil a contractelor pentru a ieși pe plus, în timp ce nu trebuie să piardă din vedere posibilitatea recuperării oricăror taxe, accize, care în multe cazuri poate însemna diferența dintre pierdere și profit, mai ales în condițiile marjelor strânse actuale.

Tocmai de aceea pentru următoarea conferință pe care revista Tranzit o organizează la Iași pe 6 iunie ne propunem să revizuim împreună modificările de costuri din 2023 și 2024 și ce acțiuni putem întreprinde pentru a reduce la maximum costurile: taxe de drum și cât/cum/de unde putem să recuperăm, acciza la motorină – inclusiv cei 13 bani/litru, acordați de Guvern după protestele din ianuarie (cât/cum se recuperează, aspect important cu atât mai mult cu cât suma alocată de Guvern pentru recuperare nu va ajunge pentru toți operatorii de transport), salarii/indemnizații de detașare – noutăți, controale și amenzi – care sunt cele mai multe amenzi pe care le iau transportatorii români, unde și de ce.

Vă invităm să ne fiți alături în demersul nostru de a pune încă o dată sub lupă problemele și costurile firmelor de transport la acest moment.

Articole similare