In cadrul conferintei Tranzit de la Iasi, transportatorii au reclamat faptul ca, in cadrul controlului din frontiera, angajatii CNADNR, pe langa documentele pe care ar trebui sa le controleze, solicita inclusiv atestatul profesional sau alte lucruri care nu sunt de competenta lor. Si, in plus, cer spaga. De cealalta parte, reprezentantii CNADNR le-au recomandat operatorilor sa sesizeze prompt astfel de situatii, pentru a se lua lua masurile care se impun. De asemenea, Dan Borsinschi, reprezentantul Directiei Regionale Vamale Iasi, a insistat ca pentru eventualele fapte de coruptie sa fie abordata calea legala.
Acesta a punctat faptul ca, in primele 5 luni ale anului s-a constat o crestere a numarului mijloacelor de transport pe sensul de intrare in tara si o scadere insemnata la marfurile exportate catre Republica Moldova, Ucraina si statele din fosta Federatie Rusa. Insa vama se confrunta si cu o lipsa acuta de personal. „Din 2011 pana acum a fost concediat circa un sfert din personal. In plus, multe fapte de coruptie au dus la suspendarea unor lucratori vamali, in vreme ce angajarile sunt blocate. De exemplu, la Sculeni, in perioada de concedii, lucreaza un singur angajat pe iesire marfa si calatori si maximum 3 pe intrare. La Albita, din 21 pe tura, cati erau in 2011, acum sunt 7 angajati, poate maximum 10.“
Dan Borsinschi a precizat si ca nu este viabila deschiderea punctului vamal Oancea, pentru ca nu exista infrastructura in acest punct. De asemenea, potrivit CNADNR, vehiculele ar intra pe un sector de drum modernizat, DN 26 (masa maxim autorizata 10 t), si implicit ar avea costuri mari.
In cadrul conferintei s-a amintit si faptul ca, incepand din 1 iulie a.c., in Republica Moldova va fi promovat un act normativ care va facilita tranzitul agentilor economici autorizati (cu certificat AEO din UE). „In functie de rezultatele acestui experiment de facilitare a tranzitului prin vamile din Republica Moldova a agentilor economici autorizati, partea romana si implicit CE vor analiza posibilitatea tratamentului bilateral in aceasta privinta“, a punctat Borsinschi, amintind ca la vama Sculeni s-a incercat crearea unui culoar de tranzit rapid pentru o firma care face transporturi regulate de cabluri pentru instalatii auto iar soferii din rand s-au luat la bataie. „Atata timp cat infrastructura nu poate fi modificata astfel incat transportatorii care intra pe culoar rapid de vamuire sa nu aiba contact cu ceilalti, situatia ramane dificila.“
Mai multe amanunte puteti afla din numarul urmator al revistei Tranzit.