La cea de-a 28-a editie a Salonului International de Echipamente Terasiere si de constructii (SAMOTER), nu numai producatorii de echipamente, ci si constructorii de camioane s-au intrecut in lansari. Ca noutate, Renault Trucks a prezentat camionul hibrid Premium Lander Optitruck, iar Volvo a propus in premiera modelul FMX, in mai multe versiuni. Pentru prima data, Fiat Industrial a participat la expozitia de la Verona cu toate cele trei companii subsidiare, iar Mercedes-Benz a prezentat trei vehicule in premiera: un Vito 4×4 si doua modele, Atego si Axor, din gama vehiculelor grele de constructii.
Pe langa aceste lansari, cei mai multi producatori de camioane prezenti la Samoter 2011 au oferit vizitatorilor ocazia ca, pe toata durata targului, sa testeze vehiculele expuse intr-o cariera din apropierea spatiului expozitional.
Inovatia si renumele, punctele forte Volvo
Cu putin inainte de prezentarea la nivel mondial in cadrul expozitiei Conexpo/Con-AGG 2011 din Las Vegas, vizitatorii targului de la Verona au avut ocazia sa vada in premiera toate produsele noi propuse de Volvo. Pentru a se alinia la noile standarde de emisii Stage IIIB (in Europa) si Tier4i (in America), Volvo a decis sa realizeze schimbari radicale in intreaga gama de produse, introducand noi generatii de remorci articulate (seria F), noi incarcatoare pe roti (seria G) si noi buldoexcavatoare (seria B).
Aceste noutati vin impreuna cu optiuni variate de finantare, servicii de inchiriere, vanzare de echipamente uzate, un simulator avansat pentru formarea profesionala a operatorului si sisteme de monitorizare a vehiculului de la distanta.
„Nu numai ca s-a observat o prezenta substantiala a Volvo Trucks la Samoter, ci s-a constatat si expunerea celei mai moderne si mai inovatoare game, comparativ cu modelele expuse de competitori, in principal in ceea ce priveste conformarea cu nivelul de emisie Stage IIIB”, a precizat Chris Rees, presedintele European Volvo. „Aceste masini sunt mai ecologice, mai productive, mai usor de operat si de intretinut, dar si mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil, lucru foarte apreciat de clientii din Italia, dar si din restul Europei. Ca atare, produsele inovatoare si reputatia puternica sunt factorii majori pe care mizeaza Volvo in a-si creste cota de piata, chiar si in conditiile dificile actuale din Italia”, a mai punctat Rees, completat si de Guy Wilson, directorul Volvo Italia: „nu este vorba doar de produsele promovate la Verona. Italia este o piata in care sunt vitale atat reputatia personala, cat si afinitatile culturale si relatiile excelente cu clientii. Standul Volvo demonstreaza aceste aspecte, fie ca este vorba de servicii financiare, asistenta pentru clienti sau o serie de initiative focusate pe noii clienti. De fapt, aceasta nevoie de a excela in sprijinirea clientilor a fost chiar un factor important in decizia noastra de a investi intr-un centru vanzari si relatii cu clientii in Milano, in special in vederea imbunatatirii infrastructurii pentru EXPO 2015.”
Renault Trucks, o gama multifunctionala
Singurul producator european care ofera vehicule de constructii, dar si vehicule utilizate pentru aprovizionarea cu materiale de constructii, din aceeasi gama, este Renault Trucks. In domeniul aprovizionarii santierelor, modelul hibrid Premium Lander OptiTrack 4×2, de 460 CP, caracterizat prin posibilitatea de a activa hidrostatic axa frontala, a fost expus cu ocazia targului de la Verona in premiera in Italia, constituind chiar atractia principala a standului Renault Trucks.
Datorita sistemelor hidraulice instalate pe rotile din fata, vehiculul se poate transforma din 4×2 in 4×4, prin simpla apasare a unui buton de pe tabloul de bord. Acest lucru le permite soferilor sa beneficieze pe deplin de o transmisie care ii poate ajuta sa iasa din situatii din cele mai dificile, dar cu un consum mai mic de carburant in conditiile in care nu este nevoie de tractiune integrala.
Acesta a fost insotit de restul modelelor apartinand gamei de constructii, respectiv Renault Kerax 8×4 de 520 CP, care deja se bucura de o reputatie de vehicul ideal, chiar si pentru santierele de constructii cele mai provocatoare, si de Premium Lander 8×2, de 460 CP. In plus, vizitatorii au putut vedea la stand si modelele Renault Midlum de 220 CP, Renault Maxity de 130 CP si un sasiu de cabina de Renault Master de 125 CP. De asemenea, standul a inclus si modelul Renault Sherpa, care a luat parte la expeditia Cape to Cape si, mai recent, la raliul Dakar 2011, dar si vehiculul Premium Distribution Hybrys Tech, un model operat in prezent de compania de constructii Colas.
De asemenea, vizitatorilor li s-a oferit si ocazia de a testa vehiculele expuse pe toata durata targului.
Vehiculele Scania, la dispozitia vizitatorilor
Scania a expus la Samoter trei vehicule de constructii, inclusiv un sasiu R500, echipat si cu unele inovatii tehnice. Autosasiul R500CB EHZ 8×4, cu cabina Steel, a fost insotit de un alt autosasiu din seria G si de un autotractor R 730. Cel dintai, de tipul G 360 CB 4×4 EHZ, a fost caracterizat, in varianta expusa la targ, de un sistem de tractiune integrala cu blocare, si a fost echipat cu cabina Steel si automacara PM.
Autotractorul 730 R LA4x2HNB „Rocker” are 730 CP si emisii care corespund normelor Euro 5. La targul de la Verona, acest model a fost expus in configuratie cu suspensii pneumatice si cabina Topline Platinum. Tractorul de constructii G 400 6X4 CA EHZ este cel de-al patrulea vehicul propus de Scania vizitatorilor.
Ca si Volvo Trucks, Scania a pus la dispozitia celor interesati mai multe camioane pentru realizarea unui test-drive intr-un circuit amenajat intr-o cariera situata in apropierea targului. Intre acestea, au fost disponibile trei autosasiuri de basculante: G 440 CB8x4EHZ, G 480 CB8x4EHZ si R 500 CB8x4EHZ, echipat cu cutie de viteze automata Opticruise si cu modul de conducere off-road.
Grupul Iveco a venit in formatie completa
Fiat Industrial a participat pentru prima data la expozitia de la Verona cu toate cele trei subsidiare: Iveco, CNH si FPT Industrial, care au reprezentat marcile Iveco, Astra, Case, New Holland si FPT Industrial.
Iveco a propus la Samoter o gama completa de vehicule, in diferite configuratii, dedicate activitatilor din constructii si din cariere. Alaturi de un model EuroCargo 4×4, exponentul vehiculelor pentru constructii Trakker, recunoscut pentru robustete, fiabilitate, confort si productivitate, a fost reprezentat de versiunea ADN720T50T/P 6×4, echipat cu un sistem de transmisie automata Eurotronic cu 16 viteze, un autotractor 6×6 ADN380T45W si unul 8×4 ADN410T45, ultimele doua fiind dotate cu cutie de viteze manuala, cu 16 trepte. De asemenea, a fost expus si modelul Trakker ADN380T45W, care a participat la expeditia Overland 12 World Truck.
Iveco Ecodaily 55S17W 4×4, recunoscut pentru performante si adaptat conditiilor off-road, a fost echipat cu sistem de basculare Onnicar. De asemenea, la stand a fost expus si un sasiu Ecodaily 35S17W 4×4, echipat cu caroserie basculabila Onnicar, care include si o cabina pentru echipaj. Iar un model Ecodaily 35C14K 4×2, echipat cu o caroserie basculabila Cantoni, a fost expus la standul CNH.
Produsele din gama medie Eurocargo au fost reprezentate la Samoter de cinci modele, intre care vehiculul robust ML150E25WS 4×4, care subliniaza capacitatile de a opera in conditii extreme si ofera solutia ideala pentru instalarea si intretinerea liniilor de curent electric in zonele de munte, pentru indepartarea zapezii.
Astra a prezentat in premiera noua autobasculanta gigant Rd40, cu cabina modernizata si tehnologii innoite la bord, alaturi de alte modele, intre care un dumper articulat din seria ADT30 6×6, cu capacitate de incarcare de pana la 36 t, si dumperul rigid RD 40 4×2, cu diferite imbunatatiri tehnologice si de stil, si doua modele HD8, unul cu mixer de beton si celalalt autotractor.
Noile modele Mercedes-Benz, mai performante
Producatorul german Daimler a prezentat la aceasta editie a targului Samoter toate cele 13 vehicule din gama, inclusiv modelele Unimog si Zetros. Modelul „usor” Vito 4×4 si vehiculele grele Atego si Axor de constructii au fost propuse in premiera la targul de la Verona.
Noul Vito Euro 5, in versiune 4×4, are acum tractiune integrala permanenta si actionare complet electronica. Acest LCV asigura o stabilitate de conducere perfecta in orice situatie si pe orice tip de teren. Sistemul 4ETS integrat cu ESP simuleaza efectul de blocare a diferentialului pe trei roti.
Dubla premiera italiana a producatorului Mercedes-Benz Truck a constat in modele Atego si Axor destinate activitatilor din santierele navale. Noul Atego, cu un design actualizat, este disponibil cu doua cabine diferite si se caracterizeaza prin costuri reduse de exploatare, dimensiuni compacte si versatilitate maxima. Versiunea cu tractiune integrala este disponibila, de asemenea, si pe basculante. Motoarele BlueTEC Euro 5, care corespund normelor EEV si au intervalele lungi de servisare, ajuta la cresterea semnificativa a profitabilitatii vehiculului in utilizarea de zi cu zi.
Noul Axor, chiar si cu aceasta linie revizuita, combina puterea si agilitatea datorita unei structuri usoare si robuste, sarcina utila fiind chiar mai mare. In versiune sasiu-basculanta sau sasiu-cabina, noul Axor poate efectua sarcini mai dificile decat realizau cele din primele doua editii, datorita unei functionalitati si versatilitati superioare in aceasta categorie, dar si celor doua versiuni de cabine si tehnologiei robuste si fiabile. Varianta revizuita este disponibila, la cerere, cu motoare EEV.
Intre vehiculele expuse de Daimler mentionam: un Viano 3.0 CDI Ambient Long, un Sprinter 316 CDI Furgon, 37/35 cu tractiune integrala, si un autosasiu 413 CDI 37/35, alaturi de modelele Actros 3355 LS 33, 4151 K 42, Unimog U400, Zetros 1833, Canter 3S13 si Canter 7C15.
DAF isi consolideaza pozitia
Cu mai putin de 10 ani in urma, DAF Trucks era compania care oferea numarul cel mai mic de unitati dintre cei sapte producatori principali de vehicule comerciale din Europa. Insa, cu o cota de 15,2%, DAF a ajuns in 2010 sa ocupe pozitia a treia pe piata europeana de vehicule grele, iar in prezent este lider in Tarile de Jos, Belgia, Marea Britanie, Polonia, Cehia, Romania si Ungaria. In Germania, cea mai mare piata de vehicule comerciale din Europa, DAF si-a consolidat continuu pozitia ca fiind brandul de import cel mai important, obtinand o cota de 11%. Pe intregul segment european de autotractoare de peste 15 t, DAF a obtinut in 2010 o cota de piata mai mare de 19%. Singurul segment care trebuie revigorat ramane cel al sasiurilor cu 2-4 axe, care sa furnizeze vehicule pliate individual, pe fiecare aplicatie.
Ca atare, la Samoter, DAF Trucks s-a axat pe prezentarea diferitelor versiuni de sasiuri, pentru vehicule cu utilizari multiple si cu motorizari variate, disponibile si in varianta EEV. DAF a expus o basculanta LF 55.280 de 18 t, cu doua axe si cabina de zi, echipata cu macara PM 16524, cu patru extensii si kit de blocare a supapei de rotire, cu schimbator de caldura si actionare cu telecomanda.
DAF Trucks a mai propus si modelul FAD CF 85.460 cu patru axe si cabina de zi, echipat cu o semiremorca basculabila pe spate Cantoni FV DUNE, de 18 m3, cu dimensiuni interioare de 5.440×2.310 mm, podea formata dintr-o placa de otel inoxidabil (HB 450) de 8 mm grosime si cu partea laterala dintr-o placa de otel inoxidabil (HB 400) de 6 mm grosime.
Tot la standul DAF, vizitatorii au putut vedea modelul FAN CF85.460, in versiune 6×2, cu cabina de zi si carlig demontabil B.O.B. ITALEV, ce ofera o capacitate de ridicare de 26 t. Echipamentul este potrivit in special pentru activitati de manipulare pe o lungime de 6.400 mm, oferind si o extensie hidraulica avand cursa de maximum 1.200 mm. In plus, este echipat cu rezervor de ulei hidraulic dotat cu filtru micronizat, montat lateral, si sistem de siguranta interlock, cu functie de incetinire a cursei cilindrului in etapa finala a manevrei de reintrare, dar si de siguranta pentru prevenirea deschiderii accidentale in timpul bascularii.