Desi la final de 2011 toti ne asteptam la un 2012 „vesel” – dupa cum spunea managerul unei firme de logistica – atat natura, cat si clasa politica ne-au jucat cateva feste care au „oprit motoarele” industriei de transport si logistica: mai intai am ramas cateva saptamani bune inzapeziti, asteptand primavara pentru a iesi din impas, deoarece banii de deszapeziri nu se stie niciodata unde se duc, iar pe timpul verii politicienii s-au incins pana la a pune sub semnul intrebarii statul de drept din Romania si chiar pozitia tarii noastre in Uniunea Europeana.
Ca atare, pe langa faptul ca ne „rugam” mai mult pentru a primi finantari europene, nici investitorii nu s-au mai inghesuit sa dea de lucru romanilor.
Spre sfarsitul anului lucrurile s-au mai asezat, insa, intre timp, ne-a ajuns din urma criza din vestul Europei, si mai ales cea a statelor de a caror economie ne-am „legat” prea mult in ultimii ani (Italia, Spania, Franta, Germania), astfel ca incepem 2013 cu un optimism mai rezervat.
O sursa importanta de ingrijorare vine dinspre industria automotive din vestul Europei. Cu unele fabrici inchise prin Belgia, Franta, Marea Britanie sau Spania si altele cu program de lucru redus, Europa de Vest resimte din plin scaderea consumului pe segmentul auto, afectandu-ne si pe noi prin prisma reducerii comenzilor pentru componente, mai ales ca o mare parte din industria romaneasca se bazeaza pe productia lor. Asta ca sa nu mai vorbim de vanzarile Dacia in vestul Europei, si ele in scadere.
In plus, nici consumul de pe piata romaneasca nu da semne de revenire, iar anunturile legate de inceperea platilor in 2013 a imprumuturilor de la FMI cresc si mai mult ingrijorarea privind puterea de cumparare a romanilor.
Dar, din conjunctura economica nu pare favorabila segmentului de transport, vanzarile de camioane ar trebui sa creasca in 2013, dupa ce 2012 nu a adus volumele asteptate. In locul comenzilor de flote (care i-au bucurat pe dealeri in 2010 si 2011), 2012 a stat sub semnul second-hand-urilor, care a definit, nefericit, puterea de cumparare a unei mari parti a transportatorilor romani, mai ales care fac intern. Ceilalti au ezitat sa cumpere, asteptand „declicul” Euro 6, adica „ultima ocazie” de a cumpara camioane Euro 5 la un pret avantajos, iar intre timp s-au mai strans ceva bani si ceva… comenzi.
Nevoia de reinnoire si extindere a parcului auto national se va manifesta fara doar si poate in 2013, aducand un plus de afacere si retelelor de dealeri din Romania, care au fost serios afectate in anii post-criza sau de criza prelungita. Unii s-au confruntat cu insolventa, altii cu falimentul sau inchiderea unor unitati, iar altii se zbat inca pentru supravietuire. Cei aflati intr-o pozitie mai buna fac eforturi pentru a creste volumele, compensand astfel marjele mai mici din ultima vreme.
2012 a fost, fara indoiala, anul nefericit al celor mai multe rupturi in industria transporturilor din Romania. S-au terminat parteneriate intre producatori si dealeri, intre dealeri si clienti, intre firme de transport si finantatori, intre companii si angajati… S-au consumat povesti de viata, „mariri” si „decaderi”… S-a dus entuziasmul inceputului si increderea ca pozitia de lider este permanenta. Doar valoarea muncii a ramas aceeasi, iar cei care au continuat sa munceasca inteligent au cules roadele in 2012 – un an dificil, din care toti am mai invatat cate ceva, care cu siguranta ne va ajuta sa fim mai puternici in 2013.