Dakar a ajuns la a cincea editie desfasurata in America de Sud, iar competitia dedicata camioanelor a fost castigata de Eduard Nikolaev (Kamaz), la diferenta de 00:37:10, respectiv 00:37:57 de coechipierii sai Ayrat Mardeev si Andrey Karginov – deci o lupta stransa pentru titlul de vicecampion. Desi succesul rusilor este zdrobitor, trebuie precizat faptul ca Eduard Nikolaev a fost primul invingator la Dakar care nu a castigat nicio etapa din cele 14 si ca cei trei piloti rusi au obtinut in total doar patru victorii, in timp ce Gerard de Rooy a avut sase si a fost cu siguranta cel mai rapid concurent, dar din cauza unei probleme tehnice in etapa a noua a pierdut o ora, astfel ca la final s-a clasat primul in afara podiumului.
Pe primele 10 locuri au mai fost cate doua echipaje Tatra si MAN si cate un DAF si Iveco.
Raliul a strabatut peste 8.000 km pe coasta de vest a continentului, adica teritorii din Peru, Argentina si Chile, avand ca punct de plecare Lima, unde s-a incheiat editia din 2012, ceea ce inseamna ca pentru prima data in istoria competitiei sud-americane concurentii au plecat din mijlocul desertului. Urmatoarele etape au fost de-a lungul Anzilor, in Argentina, unde pilotii au intalnit o mare diversitate de terenuri, iar pe 13 ianuarie s-au odihnit la San Miguel de Tucumán, inainte de ultimele patru etape prin Chile si prin dunele din desertul Atacama si de finisul in Santiago.
In competitie s-au inscris, la cele patru categorii – motociclete, ATV-uri, autoturisme si camioane – 459 de piloti/echipaje, in crestere cu 3,6% fata de 2012 si cu 27% fata de 2010, dintre care, ca la fiecare editie, peste 25% au luat startul pentru prima data in cariera la Dakar.
2013 a adus si noi reglementari. De exemplu, axele camioanelor au fost unse special, deoarece nu mai este posibila folosirea unor arcuri cu o cursa de 500 mm. Iar organizatorii controleaza mai multe aspecte tehnice decat in anii anteriori, de exemplu greutatea, care a fost monitorizata pe tot parcursul competitiei, si care trebuie sa fie de cel putin 8,5 t inclusiv carburantul – camionul lui Gerard de Rooy a fost foarte aproape de limita minima, avand 8,55 t. Pe de alta parte, camionul Tatra este cel mai greu dintre cele care s-au batut pentru titlu, dar un pilot cu experienta s-a vazut ca poate avea un timp bun. Si cerintele legate de siguranta au devenit mai stricte, in acest an fiind solicitat sistemul HANS (Head And Neck Support), care previne loviturile la gat si umeri provocate de accidentele pe drumuri dificile si pe care pilotul Tatra, Ales Loprais, de exemplu, il considera inutil si-l acuza ca i-a provocat dureri de cap. In plus, soferii trebuie sa aiba lenjerie de corp antiincendiu aprobata de FIA.
Sapte victorii din 14 pentru Iveco, dar si multe ghinioane
Prima etapa s-a desfasurat in jurul La Pisco, unde toti participantii au remarcat caldura foarte mare, si a constat din 250 km de legatura pe drumuri publice, urmati de 13 km de cursa speciala, …