2015 a fost un an bun pentru Hochstaffl si la noi, si pe celelalte piete, compania ajungand la 1.580 de unitati vandute in tarile unde este prezenta, din care 900 de semiremorci Kögel noi. In Romania pana la final de an urma sa se ajunga la 350 de unitati, din care 160-170 de semiremorci Kögel noi, dar producatorul german inca are loc sa recupereze, dupa cativa ani in care a fost aproape absent de pe piata noastra, astfel ca de la 2016 se asteapta sa fie cel putin la fel de bun. In plus, oferta Hochstaffl de vehicule noi, care in 2015 a fost completata cu silotrailere si trailere joase de la Kässbohrer, va fi imbogatita in 2016 cu gama MAX Trailer, produsa de Faymonville in Polonia.
Una dintre noutatile pe care compania le propune in Romania este parteneriatul cu EVW Holding, prin care asigura service in intreaga tara. Deocamdata nu mai este nevoie de extinderea retelei, mai ales ca oricum Kögel are ateliere in toata Europa si, asa cum puncteaza Michael Hochstaffl, multi clienti care fac transport international merg in atelierul Hochstaffl din Bratislava, inaugurat in 2008. Alegerea acestei locatii se datoreaza in special faptului ca in Slovacia, unde compania a oferit inca de la inceput semiremorci Kögel, producatorul german este lider de piata, performanta greu de egalat in alte tari europene.
Totusi, si Romania a fost o piata buna in 2015, este de parere Michael Hochstaffl, mai ales in contextul in care acum trei ani Kögel nu mai vindea aproape deloc la noi.
Clientii romani, ca si cei din alte tari, continua sa prefere prelatele – desi oferta producatorului german s-a extins in ultimii ani din nou spre vehicule foarte specializate – din care cele mega reprezinta cam 20%, procent similar celui din 2014, deoarece piata noastra a fost destul de constanta si in ceea ce priveste numarul de unitati vandute, si in ceea ce priveste preferintele clientilor. Pe segmentul semiremorcilor mega tot Slovacia are cele mai bune rezultate, datorita industriei automotive foarte bine dezvoltate.
„Avem si semiremorci frigorifice si basculabile de foarte buna calitate“, puncteaza administratorul Hochstaffl, dar acum cativa ani clientii au avut probleme tehnice cu podelele si inca sunt suspiciosi, nu mai vor sa cumpere, desi acum productia se face in fabrica proprie Kögel. Poate ar fi bine ca producatorul sa faca niste campanii promotionale avand in prim-plan vehicule frigorifice, sa le poata oferi spre testare, dar, chiar si asa, nu le putem da pentru un an, ca sa-si recapete clientii increderea. In ceea ce priveste basculantele, firmele din Romania prefera vehiculele rulate, cele noi fiind prea scumpe.“
Cat despre semiremorcile care pot fi incarcate pe tren, Austria este piata cea mai buna pentru Kögel, chiar in 2015 a fost livrata acolo o flota de 100 de unitati, insa Romania este si in acest domeniu la inceput de drum si nu au fost cereri.
Un alt aspect pozitiv remarcat de Michael Hochstaffl este acela ca firmele de transport de la noi au venituri mai mari si isi platesc facturile la timp, „nu ca pe vremuri. Deci cred ca s-a terminat criza economica.“
Romania continua sa fie o piata de incredere
Cele mai bune piete pentru Hochstaffl sunt Austria, Slovacia si Romania, si toate au inregistrat cresteri de volume in 2015, „ceea ce inseamna ca situatia economica este mult mai buna decat in trecut. Si, din cate am aflat de la ei, transportatorii nu par foarte ingrijorati de noile legi din Germania si Franta. Dimpotriva, sunt mai increzatori decat in 2014, sunt mai bine platiti, pentru ca productia creste si e nevoie de transport, ceea ce face ca piata sa evolueze.“
Un alt argument in favoarea cresterii vanzarilor de semiremorci este legislatia tot mai severa referitoare la siguranta incarcaturii, care impune existenta mai multor sisteme de ancorare – Hochstaffl nu vinde vehicule fara certificat XL, nici macar second-hand.
Dintre semiremorcile vandute in 2015, 70% sunt noi si restul, rulate, iar dintre camioane, 20% sunt noi, orice marca, dar mai ales DAF si Volvo.
Hochstaffl are mereu 50 de semiremorci Kögel noi pe stoc, la fabrica si in filiale, care se pot livra in 24 de ore, inclusiv in Romania, si in plus are locuri rezervate in productie si poate schimba anumite optiuni cu patru saptamani inainte de livrare.
In ceea ce priveste stocul de vehicule rulate din Romania, acesta este de 20-40 de unitati, provenite si din trade in, dar de cele mai multe ori din tarile vestice.
90% dintre vehiculele vandute de Hochstaffl la noi in 2015 au fost finantate in leasing, atat prin firme independente, cat si printr-un partener austriac traditional.
Pretul semiremorcilor a fost similar celui din 2014, atat pentru cele noi, cat si pentru cele rulate, cu exceptia prelatelor standard second-hand, care s-au ieftinit pentru ca, din cauza lipsei exporturilor catre Rusia, sunt multe pe piata si sunt greu de vandut. Spre deosebire de basculante, mai ales pentru cereale, care se gasesc foarte greu – pentru ca la inceputul crizei economice nu s-au mai facut achizitii – si se vand imediat.