Ne-am obișnuit cu decizii legislative luate în ultimul moment. În toată istoria modernă a transportului regulat de pasageri, niciodată cărăușii nu au putut să își facă o planificare. Chiar și atunci când situația părea certă, mereu au apărut „neprevăzute” pe ultima sută de metri. Oricât de bine intenționați sunt specialiștii ministerului de resort, decizia este mereu politică. Iar pe lângă politicieni se face lobby, sunt interese…
De cele mai multe ori, din cauza „bâlbelor” factorilor de decizie și în lipsa unei viziuni centralizate clare pe termen lung, deciziile importante nu au fost luate, ci amânate. Totul s-a prelungit la nesfârșit și, în prezent, tot acolo suntem: programul interjudețean de transport s-a mai prelungit o dată, până la sfârșitul anului.
Desigur, aceasta era singura variantă disponibilă acum. Chiar dacă s-au vehiculat tot felul de scenarii de liberalizare pentru traseele interjudețene în ultimii doi ani – dintre care cel mai bun era cu o perioadă de tranziție de trei ani – până la adoptarea unui act normativ care să consfințească acest lucru, orice strategie de business risca să fie demontată. Transportatorii s-au mai păcălit și în trecut, și-au comandat mașini și, pentru efortul lor investițional, au primit… o prelungire. De data aceasta au stat liniștiți și bine au făcut. Au mai primit un răgaz de șase luni. Dar oare asta ne dorim?
Programul interjudețean este neschimbat de ani de zile, deși ar fi avut nevoie de un „update” care să țină cont de dinamica pieței. Capacitățile de transport nu mai reflectă pe multe trasee nevoia reală; în multe zone se circulă cu mașini vechi, la prețuri care abia susțin business-ul și care nu permit o politică investițională concretă.
Întotdeauna am considerat că transportatorii români sunt oameni de business, au fler, s-au descurcat întotdeauna în cele mai dificile situații. Sunt sigură că, dacă ar avea șansa, ar putea să își dezvolte afacerile mult mai bine de atât. Cu o predictibilitate mai bună în plan legislativ s-ar putea planifica investițiile atât de necesare creșterii calității serviciului oferit și optimizării costurilor operaționale; cu mai multă libertate, spiritul antreprenorial ar putea fi pus la treabă, astfel încât transportul regulat să se dezvolte. Iar companiile de profil nu s-ar mai reorienta atât de mult spre convenții, ci ar reveni cu încredere la interjudețean. Sper ca această prelungire să fie ultima și să vedem cât mai repede o legislație clară și sustenabilă pentru transportul regulat.