Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Tarifele spot pentru exportul din Polonia, cu 23,9% mai mici decât în 2022

Pe rutele de export din Polonia indicele tarifelor de transport pe bază de contract a ajuns în trimestrul al treilea al anului la 137,0 puncte, în creștere cu 2,1 puncte față de trimestrul anterior, dar în scădere cu 1,1 puncte față de perioada similară din 2022, conform barometrului realizat de Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights). Iar indicele tarifelor spot a scăzut cu 3,4 puncte față de trimestrul al doilea din 2023, până la 114,5 de puncte, și cu 23,9 puncte față de trimestrul al treilea din 2022. Pe rutele de import în Polonia indicele tarifelor din contracte a crescut cu 0,7 puncte față de trimestrul anterior, până la 110,6 puncte, și cu 1,0 puncte față de perioada similară din 2022, iar cele spot au scăzut cu 1,5, respectiv cu 13,0 puncte, până la 107,2 puncte.

Principalii factori care afectează tarifele de transport internațional ale firmelor poloneze sunt costurile ridicate și cererea redusă, mai ales la export, unde tarifele spot sunt acum cu doar 0,4% mai mari decât cele din contracte, față de o diferență de 5,2% în trimestrul precedent și de 20,1% cu un an în urmă.

Expunerea Poloniei la economiile europene aflate în dificultate a redus cererea pe termen scurt de bunuri intermediare și de capital către restul continentului, așa cum reiese din cifrele Eurostat, care arată că producția poloneză a scăzut cu 0,3% față de trimestrul al doilea din 2023 și cu 2,6% față de trimestrul al treilea din 2022. Ca urmare, tarifele de transport spot continuă să scadă semnificativ.

Cu toate acestea, traiectoria pe termen lung a producției poloneze rămâne una de creștere. Volumele totale sunt cu 47,2% mai mari decât în 2019, producția de mașini/echipamente cu 45,0%, iar cea de alimente cu 23,9%.

Inflația mare din Polonia, care a atins un vârf de 17,3% în februarie 2023, a afectat veniturile populației și a redus cererea totală de mărfuri de import, ceea ce a făcut să nu mai fie acoperită toată capacitatea de transport rutier de mărfuri pe termen scurt și să apară o scădere de 13 puncte față de anul trecut pe piața spot. Datele disponibile pentru trimestrul al treilea din acest an arată că cererea totală de retail rămâne în scădere cu 0,7 puncte față de anul trecut, dar consumul își revine și este în creștere cu 5,1% față de trimestrul anterior pentru vehicule, cu 1,9% pentru aparate electrocasnice și cu 1,4% pentru vânzarea cu amănuntul. Rezultatul este o presiune mai mică pentru scăderea tarifelor de transport din contracte, care sunt în creștere, și a celor spot, pentru care rata declinului a încetinit cu două treimi în ultimul trimestru. Salariile din sectorul transportului și depozitării din Polonia au crescut cu 17,5% față de anul trecut și sunt cu 59,6% mai mari decât în 2019, costul pieselor de schimb este cu 7,6% mai mare decât în 2019, cel de întreținere cu 43,3%, iar asigurarea vehiculelor cu 13,0%.

Articole similare

Ad