Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

IRU: Deficitul global de șoferi de camion se va dubla în următorii cinci ani

Conform unui nou raport publicat de IRU privind deficitul de șoferi din 2023 se constată că peste trei milioane de posturi de șoferi de camion, reprezentând 7% din totalul locurilor de muncă, sunt în prezent neocupate în cele 36 de țări analizate.

Având în vedere creșterea decalajului uriaș dintre șoferii tineri și cei mai în vârstă, situația se va înrăutăți mult în următorii cinci ani dacă nu se iau măsuri semnificative.

IRU a analizat peste 4.700 de companii de transport rutier din America, Asia și Europa, reprezentând 72% din PIB-ul global, relevând faptul că deficitul de șoferi de camion a crescut la nivel global în 2023.

Cele două excepții au fost Europa și Statele Unite, unde penuria s-a atenuat ușor în 2023, din cauza unor cereri mai slabe de transport, ca urmare a inflației și a unei politici monetare mai stricte care limitează consumul și investițiile.

Dacă nu se iau măsuri pentru atragerea și păstrarea șoferilor, peste 7 milioane de posturi de șoferi de camion ar putea rămâne neocupate până în 2028 în țările analizate, dintre care 4,9 milioane în China (20% din totalul posturilor), 745.000 în Europa (17% din totalul posturilor) și 200.000 în Turcia (28% din totalul posturilor).

„Problemele structurale care stau la baza lipsei de șoferi de camion continuă să aibă un impact asupra serviciilor de transport. Având în vedere că rata noilor veniți este semnificativ mai mică decât cea a șoferilor care se pensionează în fiecare an, este nevoie de măsuri urgente acum. Ne lipsesc peste 3 milioane de șoferi de camion în țările pe care le-am examinat. Având în vedere datele demografice ale profesiei, prognozăm că acest număr s-ar putea dubla în cinci ani. Consecințele unei astfel de penurii afectează deja comunitățile, lanțurile de aprovizionare și economiile care depind de industria noastră. Nu putem permite ca deficitul de șoferi să se înrăutățească și mai mult. Operatorii își fac partea lor, însă guvernul și autoritățile trebuie să își intensifice eforturile pentru a îmbunătăți condițiile de muncă și accesul la această profesie.”,

a declarat Umberto de Pretto, Secretarul General al IRU.

Cel puțin 50% dintre operatorii de transport rutier au probleme serioase în ceea ce privește angajarea de șoferi calificați, în majoritatea țărilor studiate. De asemenea, mulți dintre ei nu reușesc să își extindă activitatea și pierd clienții și veniturile existente.

Profesia de șofer de camion are o populație îmbătrânită, respectiv mai puțin de 12% dintre șoferii de camion au sub 25 de ani, scăzând 5% în Europa.

Singurele țări studiate care au o pondere mai mare a șoferilor sub 25 de ani sunt China (17%) și Uzbekistan (25%).

Totodată, ponderea femeilor șoferi de camion continuă să rămână scăzută, de numai 6%, sub nivelul general al industriei transporturilor. Printre țările analizate China (6%) și Statele Unite (8%) au cea mai mare pondere a femeilor șoferi de camion.

Decalajul „de la școală la volan” reprezintă o provocare cheie cu care se confruntă industria. Vârsta minimă de conducere pentru transportul internațional de mărfuri este încă între 21 și 26 de ani în unele țări.

De asemenea, costurile ridicate de formare profesională, de obținere a permisului de conducere și de asigurare fac ca devenirea unui șofer de camion să fie costisitoare. De exemplu, în Franța, costul mediu de obținere a unui permis de șofer de camion și a unui certificat de competență profesională este de 5.250 de euro, de peste trei ori mai mare decât salariul minim lunar.

Guvernele trebuie să faciliteze accesul la această profesie prin reducerea vârstei minime de conducere și subvenționarea costurilor de calificare.

Îmbătrânirea populației – în special în Europa și în Statele Unite, unde mai puțin de 13% dintre angajați au sub 25 de ani – explică parțial deficitul de șoferi, sugerând că rezerva disponibilă de lucrători naționali ar putea să nu fie suficientă pentru a acoperi deficitul.

Ar trebui facilitat accesul la profesie al conducătorilor auto calificați din țări terțe, permițând țărilor cu un excedent de conducători auto profesioniști să contribuie la acoperirea lipsurilor acolo unde este necesar.

Sursa: IRU

Articole similare

Ad