Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Daimler Buses introduce farurile cu tehnologie LED

Farurile LED sunt disponibile din acest an pentru gamele Mercedes-Benz Citaro, Setra ComfortClass 500 si TopClass 500. Avantajele oferite de noua tehnologie sunt evidente: luminozitate crescuta, siguranta mai mare in trafic, soferi mai odihniti si, nu in ultimul rand, economie in bugetul operatorului de transport. Spre deosebire de farurile traditionale pe halogen sau de cele pe xenon, LED-urile consuma mai putin si au o durata de viata mult mai mare, astfel ca nu necesita inlocuire sau alte interventii pe parcursul perioadei de exploatare a vehiculului. Costul suplimentar pentru achizitionarea acestora este insa de 2.500-3.000 de euro.
 

Dupa ce a introdus in premiera farurile cu xenon in 1999 in lista de dotari optionale ale noului Mercedes-Benz Travego, iar in 2001, in echiparea standard a seriei Setra TopClass 400, Daimler propune acum tehnologia LED pentru autobuze si autocare.
Diodele care emit lumina („Light Emitting Diode”) sau LED-urile au fost permise initial doar ca lumini de semnalizare la exteriorul vehiculelor, ulterior fiind introduse la autoturisme si dezvoltate mai departe pentru gamele premium, ca sisteme inteligente de iluminare. Special in transportul de pasageri, LED-urile sunt utilizate de mai mult timp la interiorul autobuzelor si autocarelor, deoarece sunt foarte eficiente si durabile. Incepand din acest an, farurile LED pot fi comandate pentru noile serii Setra CC 500 si TC 500 si pentru autobuzele urbane Citaro.
Pentru a demonstra diferenta dintre cele trei tipuri de faruri – halogen, xenon si LED – Daimler Buses a organizat un test-drive comparativ pe timp de noapte pe traseul unei foste baze militare de langa Münsingen. Si, pentru ca lucrurile sa fie si mai interesante, iarna s-a intors in sudul Germaniei chiar la inceput de martie, astfel ca am testat sistemele de iluminare nu doar pe timp de noapte, ci si pe ninsoare.

Farurile LED: mai sigure…
LED-urile sunt cele mai apropiate de lumina naturala dintre toate tehnologiile de iluminare disponibile, avand un nivel de caldura a luminii de 5.500 k (Kelvin) – lumina naturala are 6.500 k. Din acest motiv, ochii soferului obosesc mai putin decat in cazul farurilor pe halogen (lumina galbena, 3.200 k) sau chiar si al celor pe xenon (lumina neutra, 4.000 k). Este evident, asadar, ca siguranta in trafic este crescuta semnificativ in cazul utilizarii LED-urilor. De altfel, soferii nici nu agreeaza sa conduca noaptea tocmai din considerentul vizibilitatii reduse, iar statistica demonstreaza ca unul din cinci accidente rutiere se produc noaptea.
Din exterior nu se constata nicio diferenta intre farurile pe xenon si cele pe LED, intrucat forma lentilei este aceeasi si doar cadranul din jurul acestora este diferit. Doar la pornire lumina pe xenon are nevoie de cateva secunde pentru a atinge intensitatea maxima, in timp ce LED-urile furnizeaza de la inceput maximum de intensitate.
Cinci fascicule luminoase LED dispuse in cerc constituie lumina de intalnire („faza scurta”), iar alte trei fascicule dispuse deasupra acestora se aprind atunci cand soferul schimba pe lumina de drum („faza lunga”). Fiecare LED are propriul reflector si lumineaza toate intr-o lentila si, la fel ca in cazul xenon-ului, lentila directioneaza lumina spre drum.
LED-urile sunt sensibile la caldura, astfel ca la autobuze si autocare, unde motorul este dispus in partea din spate, tehnologia este chiar mai simpla decat in cazul autoturismelor, deoarece nu sunt necesare sisteme complexe de racire.

…si mai economice
Pe langa considerentul sigurantei, aspectul economic este foarte important. Trecerea de la halogen la xenon a determinat o scadere a consumului de electricitate de la 70 la 35 W per far in favoarea xenonului, in ciuda puterii de iluminare crescute a acestuia. Acum, la LED, principiul de functionare este diferit, iar consumul, optimizat. Practic, in cazul farurilor bi-xenon, faza lunga si faza scurta sunt generate concomitent in permanenta, directionarea luminii fiind facuta cu ajutorul unui ecran. Consumul total determinat de fiecare far in parte plus unitatea de control aferenta se ridica la 42 W. La LED, consumul pe faza scurta este de 20 W si doar cand se aprinde si faza lunga creste la 35 W. Aceasta din urma este folosita in medie doar 3% din durata totala de utilizare a vehiculului.
Farurile pe halogen sunt garantate doar 400-800 de ore de functionare, iar cele pe xenon, 2.500-3.000 de ore. In plus, in cazul acestora din urma este demonstrata o diminuare cu pana la o treime a calitatii luminii furnizate de-a lungul perioadei de viata. LED-urile nu numai ca isi mentin calitatea, iar fluxul de lumina care trece prin sistemul de semi-conductori este virtual constant, dar sunt garantate nu mai putin de 25.000 de ore de functionare, depasind practic durata normala de viata a vehiculelor (circa 15.000 de ore in total se estimeaza ca se foloseste faza scurta).
Este adevarat ca, pentru a-si echipa masinile cu faruri LED, operatorii trebuie sa scoata din buzunar 2.500 de euro in plus in cazul Setra CC 500 si TC 500 si respectiv 3.000 de euro pentru Citaro, insa specialistii Daimler sunt convinsi de faptul ca noua tehnologie se va bucura de succes in randul clientilor, la fel cum si xenon-ul a fost adoptat rapid pe piata.
Primele vehicule echipate cu noua tehnologie vor fi livrate in aprilie, iar din vara aceasta se va putea monta retrofit si pe autocarele de noua generatie care sunt deja in operare.

Articole similare

Ad