Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Sub semnul parteneriatului

Dincolo de dezbaterile intotdeauna interesante si de platforma de socializare excelenta pe care le ofera conferintele noastre, ExpoTranzit de pe 30 si 31 mai a adus ceea ce isi dorea publicul nostru de mult: stabilirea de pasi concreti pentru rezolvarea problemelor din transport, prin mobilizarea asociatiilor profesionale, a sindicatelor soferilor si a politicienilor.
In paralel cu conferinta propriu-zisa, reprezentantii asociatiilor profesionale din Romania (APTE 2002, ATM Bucovina, ARTRI, Apullum si FORT) si ai unei asociatii din Polonia (TLP) au discutat cu eurodeputata Maria Grapini si prim-vicepresedintele USR, Elek Levente, el insusi transportator, pasii concreti care se mai pot face acum pentru combaterea Pachetului Mobilitate, adoptat in Parlamentul European.

Experienta Mariei Grapini a ajutat transportatorii, mai putin obisnuiti pana acum cu „jocurile” de la Bruxelles, sa inteleaga mai bine procedurile forurilor europene si ce si unde se mai poate actiona. Atat Maria Grapini, cat si Elek Levente si-au declarat sprijinul pentru o intalnire cu toti europarlamentarii romani pentru a fi informati din sursa sigura asupra mizei pentru Romania a Pachetului Mobilitate, pentru a nu mai trai neputinta si revolta ca tocmai politicienii romani sunt cei care au decis ca Pachetul Mobilitate sa ajunga la vot in Parlamentul European. Ca o paranteza, in mediul politic si economic de la Bruxelles circula zvonul ca de fapt Romania a cedat Pachetul Mobilitate pentru primirea in Schengen!
Colegii de la asociatia transportatorilor din Polonia au descris modul in care ei colaboreaza cu autoritatile poloneze, avand comunicare directa si permanenta cu ministrul Transporturilor. Prezent la discutiile noastre de la Cluj, ministrul secretar de stat in Ministerul Transporturilor, Mircea Florin Biban, a promis sa transmita ministrului Razvan Cuc dorinta transportatorilor romani de a face si la noi un astfel de grup de lucru transportatori-Ministerul Transporturilor.
Iar asociatiile profesionale prezente si-au declarat intentia de a aduce la aceeasi masa si alte asociatii, nu numai din tarile vecine, ci si din tarile de mica intindere din vestul Europei, care, paradoxal, sunt si ele defavorizate de Pachetul Mobilitate, in ceea ce priveste reglementarea cabotajului.
Politicieni de rang inalt din USR-Plus care nu au putut participa la conferinta de la Cluj, la doar cateva zile dupa ce alegerile au schimbat ierarhia politica, cel putin pentru Parlamentul European, ne-au transmis ca sunt deja la curent cu problemele transportatorilor, gratie mai multor transportatori care au intrat in politica in partidele tinere, si ca asteapta de la noi date concrete pe baza carora sa construiasca un studiu de impact cu care sa mearga la negocieri in Parlamentul European. Politicienii vest-europeni nu pot fi convinsi cu argumentele aduse pana acum – cu ce pierd tarile est-europene – ci cu argumente noi care sa arate efectele Pachetului Mobilitate asupra cetatenilor din vestul Europei. Sau cu o renegociere a subventiilor pentru agricultura, mai importante pentru vestici decat pentru noi!
O alta realizare importanta este ca am adus la aceeasi masa patronatele si sindicatele soferilor, care au aratat ca exista sanse pentru a gasi solutii ca soferii romani sa nu mai plece din tara. Dupa ce fiecare parte si-a exprimat nemultumirile – sigur, un pic dezechilibrat pentru ca au fost doar doi reprezentanti ai soferilor in fata catorva sute de angajatori – pasul urmator este stabilirea unei intalniri restranse menite sa gaseasca solutii pentru a merge in directia semnarii unui contract colectiv de munca pe ramura transporturi.
Poate mai mult ca oricand, in Romania e nevoie de parteneriate, e nevoie de actiune pentru a misca lucrurile in directia pe care ne-o dorim. Si inca sunt multe forte care trebuie atrase in demersul nostru. Va asteptam alaturi de noi!

Articole similare