Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

CE vrea să flexibilizeze timpii de conducere și de odihnă pentru șoferii serviciilor ocazionale

Șoferii de autobuz și de autocar ce desfășoară servicii ocazionale de transport ar putea să beneficieze de o adaptare a regulilor privind timpii de conducere și de odihnă, așa cum sunt ei prevăzuți în regulamentul european 561/2006, pentru mai multă flexibilitate în programul de lucru. Comisia Europeană vrea să adapteze astfel normele UE și să ofere mai multe opțiuni conducătorilor auto decât simpla „derogarea de 12 zile” – deja în vigoare – plus că de noile modificări ar putea beneficia și transportul intern ocazional, nu doar cel internațional.

Comisia Europeană (CE) a propus să adapteze normele UE privind perioadele de conducere și de odihnă pentru șoferi, pentru a reflecta mai bine natura serviciilor ocazionale de autobuz și autocar. Conducătorii auto din acest sector au un ritm de lucru diferit față de cei din transportul regulat de marfă sau de pasageri din cauza sezonalității activității și a distanțelor variate de condus, în funcție de activitățile turistice ale pasagerilor.

Transportul ocazional/turistic implică, în general, mai puțin timp de condus în timpul zilei decât transportul de marfă sau în serviciile regulate de autobuz. De asemenea, șoferii dorm de obicei în hoteluri și rareori conduc noaptea. Mai mult, trebuie să țină cont de cererile neplanificate și improvizate ale pasagerilor în ceea ce privește opririle suplimentare, schimbările rutelor sau schimbările de orar. Prin urmare, șoferii care lucrează în transportul ocazional de pasageri au condiții de muncă diferite față de ceilalți șoferi, motiv pentru care Comisia a propus să adapteze normele privind pauzele și perioadele de odihnă la nevoile acestora.

Principalele modificări privind pauzele și perioadele de odihnă

CE propune să permită șoferilor de autobuz și autocar de pe cursele ocazionale să-și distribuie mai flexibil pauzele, perioadele de conducere și de repaus. În plus, propunerea urmărește să asigure că operațiunile de transport ocazional intern și internațional de pasageri sunt tratate în mod egal.

Astfel, șoferii vor avea voie să-și împartă pauzele (de minimum 45 de minute pentru 4,5 ore de conducere) în două perioade de minimum 30 și 15 minute sau în trei perioade de minimum 15 minute fiecare. Acest lucru îi va ajuta să ia pauze mai flexibil și la momente convenabile. Regulile actuale permit șoferilor doar să împartă aceste pauze de 45 de minute în 15 minute mai întâi și 30 de minute mai târziu (dar nu și invers).

Șoferilor li se va permite să amâne cu o oră începerea perioadei de odihnă zilnică atunci când perioada totală de conducere zilnică pentru ziua respectivă nu depășește șapte ore sau cu două ore când durata totală a perioadei zilnice de conducere nu depășește cinci ore. Aceste derogări vor fi posibile o singură dată în timpul unei călătorii de opt zile sau mai mult. Noile reguli nu vor modifica durata perioadei obișnuite de odihnă zilnică, de minimum 11 ore consecutive în 24 de ore.

Regulile pentru serviciile internaționale de transport ocazional de pasageri care au loc exclusiv într-o singură țară vor fi aliniate cu regulile pentru serviciile internaționale, permițând șoferilor să amâne perioada de repaus săptămânal cu până la 12 zile consecutive. Acest lucru este deja posibil pentru transportul internațional ocazional de călători, în dezavantajul operatorilor de servicii interne. Condițiile de utilizare a acestei „derogări de 12 zile” rămân aceleași: șoferul trebuie să ia o perioadă obișnuită de odihnă săptămânală înainte de călătorie (minimum 45 de ore) și două perioade de odihnă săptămânală după călătorie.

Cu alte cuvinte, pentru a se asigura că drepturile șoferilor sunt protejate, derogarea de 12 zile poate fi utilizată numai în combinație cu repausul săptămânal obligatoriu înainte și după călătorie. De asemenea, va permite șoferilor să continue să conducă, astfel încât să poată dormi acasă, mai degrabă decât să-i oblige să nu mai conducă după șase zile și să rămână într-un hotel pentru o odihnă săptămânală.

Propunerea Comisiei nu introduce nicio modificare a duratei minime a pauzelor sau a perioadelor de odihnă și nici a duratelor maxime de conducere. Aceasta urmărește să garanteze servicii de transport ocazional de pasageri eficiente și de înaltă calitate și să optimizeze condițiile de muncă ale șoferilor, reducând la minimum stresul și oboseala.

Cadrul actual, Regulamentul nr. 561/2006, se aplică tuturor operatorilor de transport rutier și șoferilor acestora, indiferent dacă aceștia sunt implicați în transportul de călători sau de mărfuri.

Articole similare

Ad