Potrivit unui comunicat Autovit.ro, in Uniunea Europeana vanzarile de masini 100% electrice au crescut cu 47% anul trecut, la peste 91.000 de unitati, pe piata fiind aproape 20 de modele. In 2015, marci precum Renault ZOE a ajuns la peste 20.000 de clienti, Nissan Leaf si Tesla Model S si-au gasit peste 15.000 de cumparatori, iar Volkswagen a livrat peste 11.000 de unitati e-Golf, top cinci fiind incheiat de Kia Soul EV. Chiar daca masinile electrice au aproximativ 1% din piata mondiala, acest segment cunoaste cea mai rapida crestere.
In tara noastra numarul autoturismelor electrice este inca la un nivel foarte scazut. In 2014 s-au vandut mai putin de una pe luna, in timp ce anul trecut au ajuns la clienti aproximativ 36 exemplare. Motivul pentru care in Romania sunt inregistrare putine masini de acest tip este faptul ca nu exista inca programe complexe de subventionare de la stat. Primele subventii de inmatriculare pentru astfel de autoturisme au fost lansate la noi anul trecut, in timp ce tarile din Europa de Vest sustin clientii inca din 2011. La noi exista doar cateva zeci de statii de incarcare in toata tara, iar pretul este inca unul mare. O masina electrica de clasa medie poate trece de 30.000 de euro, mult peste suma pe care romanii ar fi dispusi sa o plateasca pentru un autoturism.
In Europa, preturile masinilor electrice difera de la tara la tara si sunt influentate de subventiile oferite de stat. Astfel, in Norvegia, Danemarca, Olanda, Franta si Marea Britanie sumele acoperite de stat pot ajunge la 10.000 euro pentru fiecare autoturism 100% electric vandut. In general, modele precum Renault ZOE si Citroen C-Zero pot fi achizitionate si la sub 20.000 de euro, Nissan Leaf la peste 23.000 euro, BMW i3 si Volkswagen e-Golf la peste 30.000 euro si Tesla Model S, la peste 65.000 euro.
Estimari recente arata ca dupa 2022 costurile de achizitie si intretinere ale masinilor electrice vor fi in medie mai mici decat la autovehiculele cu motor termic.