Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

eMAG: fulfillment la cel mai înalt nivel

Indiscutabil cel mai mare depozit dedicat comerțului electronic, noua capacitate logistică a eMAG din parcul industrial aflat la doar câțiva kilometri de București, cu deschidere la A1 București-Pitești, este și cea mai automatizată investiție de acest gen, servind nu mai puțin de 350.000 de colete într-o singură zi, adică un camion la fiecare 6 minute, timp de 24 de ore. Iar din septembrie 2022, odată ce va fi gata noul sistem de rafturi automatizate, cu roboți care fac picking de marfă, capacitatea de procesare a noului hub va crește la 500.000 de colete zilnic. Însă lucrurile nu se opresc aici, pentru că retailerul online are planuri de investiții în logistică pentru următorii trei ani ce totalizează 990 de milioane de lei, o sumă enormă, dar necesară în contextul creșterii e-commerce în regiune.

Întins pe o suprafață de aproximativ 130.000 m2, cu certificare BREEAM și 40.000 m2 de panouri fotovoltaice capabile să asigure consumul propriu de energie, noul centrul logistic eMAG face parte din parcul industrial Joița, ce mai cuprinde încă o clădire de 125.000 m2, inaugurată în 2018 și despre care Tranzit a scris un amplu articol la vremea respectivă. Mega-depozitul a devenit operațional în octombrie, servind drept punct de sprijin în campania de reduceri dedicată Black Friday. Cu peste 90 de milioane de euro investiți doar în acest centru, dintre care 47 de milioane în clădire și aproximativ 43 de milioane în infrastructura logistică, parcul eMAG cumulează investiții de peste 155 de milioane de euro.

Poate vă întrebați ce este atât de special la această hală de mari dimensiuni, compartimentată în celule dedicate diferitelor tipuri de produse. Ei, bine, la ora actuală, datorită mărimii și complexității activității, adică o varietate enormă de produse de diferite forme și greutăți – numai de Black Friday au fost acomodate peste 4,5 milioane de unități – acest depozit va avea cel mai mare grad de tehnologie și automatizare din Europa de Est. Iar din toamna viitoare, odată cu implementarea rafturilor cu roboți, lucrurile vor deveni cu adevărat spectaculoase. Pentru a ajunge aici, specialiștii eMAG și-au făcut calculele pe baza a două scenarii. Unul în care operațiunile se desfășurau manual, bineînțeles, cu un grad de automatizare aferent dat de echipamentul de picking și sortare, și un altul în care procesele erau automatizate spre 100%. Totul raportat la costurile cu investiția și forța de muncă. În primul scenariu, așa cum am aflat de la Alexandru Niculescu, vicepreședinte operațiuni eMAG, care ne-a fost ghid pe parcursul vizitei, dacă s-ar fi replicat primul hub din parcul Joița pe suprafața actuală, adică pentru volume duble față de ceea ce exista la vremea respectivă, investiția totală ar fi fost de circa 25 de milioane de euro, „însă productivitatea era scăzută“. Pe de altă parte, în varianta cu un grad de automatizare complet, costurile depășeau 65 de milioane de euro, ceea ce „nu se justifica la momentul respectiv.“ Ambele variante au ținut cont de gradul de rulare a mărfii și de dimensiunile produselor, ajungându-se la concluzia că produsele volumetrice, dar totodată cu un grad mai mare de stocare, trebuie operate manual, pe când cele cu volum relativ mic și mediu, dar cu un grad de rotație mai mare, pot fi operate automatizat. „Și astfel am optat pentru o soluție hibridă, care cuprinde ambele tipuri de operare și pentru construcția căreia investim aproximativ 43 de milioane de euro. Stocul este aproximativ egal în ambele părți, însă partea automatizată va avea un outbound de 80%, restul de 20% fiind dedicat procesării și manipulării manuale. În felul acesta, în cea mai mare celulă a depozitului, care cuprinde numai produse coletabile, sau packables cum le numim noi, va putea fi operată o capacitate maximă de 12,5 milioane de articole, dublu față de primul hub construit aici în Joița, pe lângă cele alte circa 3 milioane de produse de dimensiuni medii (shippables), care intră pe paleți, de genul televizoarelor, și cele foarte mari (mobilă, white goods etc.), care au un grad de rotație mai lent. Deci undeva la 15,5 milioane de produse ce pot fi stocate în acest nou centru logistic“, ne informează oficialul eMAG.

Roboții cresc productivitatea de cinci ori

Din cei peste 90 de milioane de euro investiți aici, aproape jumătate, respectiv 43 de milioane, au mers către tehnologie, inclusiv în noua soluție de automatizare a rafturilor. La momentul vizitei noastre se lucra de zor la montarea rafturilor dedicate noii soluții de automatizare, însă infrastructura cuprinde și componenta software, iar calibrarea efectivă cu sistemele interne ale eMAG presupune o altă fază intensă a construcției. Din câte am aflat, această implementare a rafturilor automatizate reprezintă a treia etapă de dezvoltare a parcului logistic de la Joița. Practic, aici există un masterplan structurat pe trei faze, dintre care primele două au reprezentat construcția celor două depozite.

Cea de-a treia etapă va deveni operațională în septembrie 2022. Soluția automatizată este dezvoltată de Knapp și se numește Shuttle Storage. Este practic un sistem de rafturi aflate la înălțime, printre care se plimbă roboți care preiau marfa din locație și o aduc la picker. Recepția mărfii se face la una din stații, unde fiecare produs este scanat și pus în etajere. În funcție de dimensiunile produselor, cutiile sunt transportate pe conveior fie în Shuttle Storage, dacă sunt mici și foarte mici, fie în zona de mezanin, separată de un perete de zona în care se află rafturile automatizate, acolo unde sunt stocate tot produse mici, de genul cosmeticelor, hainelor, telefoanelor mobile, dar care nu au un grad de rotație atât de mare. Cele două zone – automatizată și mezanin – sunt dedicate doar produselor coletabile, o suprafață de circa 46.000 m2, din care 12.000 m2 reprezintă Shuttle Storage și alți 16.000-20.000 m2 corespunzători mezaninului. În total vorbim de aproximativ 60.000 m2 dedicați recepției, procesării și stocării produselor de mici dimensiuni. Asta înseamnă, mai spune reprezentantul eMAG, că și volumele din depozitul închiriat de la P3 vor fi mutate aici, însă acest lucru se va realiza treptat, după ce trece perioada aglomerată de final de an.

Revenind la soluția de automatizare, roboții extrag etajera de plastic cu produse din zona de rafturi și o scot în partea din față, la stația de picking. Fiecare cutie va fi corespunzătoare unei locații și va conține mai mult articole consolidate, astfel încât ea poate ajunge și către altă stație de picking pentru o altă comandă sau se poate întoarce în stoc. Tehnologia va permite efectuarea a tot felul de verificări asupra locației, inclusiv o inventariere pe bază de greutate. „În acest fel, productivitatea va fi crescută cu până la 400%, iar cut off-ul poate fi înjumătățit la doar o oră și jumătate, ceea ce înseamnă volume mai mari procesate fie pentru livrările în aceeași zi, fie pentru cele de a doua zi. Între ultima comandă și ora la care trebuie să predăm marfa curierului avem circa trei ore pentru pregătire. Când vor fi instalați roboții, acest interval poate fi scăzut la jumătate și astfel vom putea servi mai mulți clienți“, detaliază Alexandru Niculescu. Acesta menționează că noua soluție, cu avantajele de rigoare, va putea acomoda și peste 1.000 de selleri prin intermediul programului Fulfilment by eMAG. Și dacă tot am amintit de cut off, eMAG oferă și un serviciu de comandă târzie, până aproape de miezul nopții, cu livrare a doua zi, ceea ce înseamnă că timpul de cut off crește până după miezul nopții, însă colectarea, sortarea și livrarea se fac direct din depozitul retailer-ului, fără a mai trece prin hub-ul curierului, distribuția națională fiind efectuată cu mașini dedicate. Serviciul este gratuit pentru clienții Genius, cărora li se adresează în principal.

Procese automatizate inclusiv în colectare și sortare

După ce se introduce comanda în sistem, produsul ajunge pe banda conveioare. Deja o parte a procesului de sortare este automatizată, comenzile „single-unit“, adică cele care conțin doar un singur produs, fiind redirecționate de sistem din banda conveioare direct în stațiile de colectare, unde sunt preluate de un alt operator pentru a fi coletate și etichetate. Mai apoi, prin intermediul unei alte benzi în formă de spirală, ajung în banda de sortare de producție italienească (Fives), care are o capacitate de 15.000 de colete/oră. La intrarea pe banda de sortare, fiecare cutie este pozată și scanată 5D, inclusiv din punct de vedere al greutății. După ce sunt citite informațiile aflate pe AWB, coletele ajung la banda de sortare corespunzătoare, unele fiind preluate direct de pe tobogan de către operator și asociate unui container (grupaj), altele, de dimensiuni mai mici, care nu sunt fragile, ajungând în niște cuști înalte, folosite de retailer pentru a grupa mai multe produse de diferite dimensiuni mici și medii.

Pe de altă parte, comenzile care conțin mai multe produse, „multi-unit“, ajung pe conveior în etajere diferite și sunt preluate de picker într-o altă zonă a coletării, respectiv în partea din mijloc a celulei, unde sunt mutate într-un „Put wall“, un fel de raft pe roți, asemănător unui fagure de culoare albă. Pentru eficiență, picker-ul lucrează în același timp la două sau trei rafturi, ceea ce înseamnă că poate acoperi între 80 și 90 de comenzi. Practic, ne explică Alexandru Niculescu, fiecare celulă a unui „Put wall“ reprezintă o comandă. Pe măsură ce consolidează produsele respectivei comenzi, le așază în celula corespunzătoare. După ce s-a umplut de marfă, Put wall-ul este mutat în zona de coletare, de unde conținutul fiecărei celule se mută în colete de sine stătătoare, care la rândul lor suportă același parcurs, sunt etichetate și ajung în sorter. „Dacă respectiva comandă include și un televizor, să zicem, pe care noi îl considerăm produs transportabil (shippable), sau o mașină de spălat (oversized), atunci respectivele produse sunt procesate separat, au același cut-off și sunt predate aceluiași curier.“

În varianta automatizată a procesului, adică începând cu septembrie 2022, când va intra în funcțiune Shuttle Storage, coletele vor fi consolidate automatizat. Cu alte cuvinte, tăvile corespunzătoare unei comenzi vor ajunge la aceeași stație de picking unde vor fi colectate în succesiune, fie o comandă va fi plimbată prin conveior la diferite stații de picking până ce va fi consolidată într-un singur colet. Diferența va fi la comenzile care includ și produse din zona de mezanin: acestea vor trece prin procesul de picking și consolidare la Put wall. „Pe fiecare dintre aceste soluții le vom testa și le vom calibra, astfel încât să obținem cea mai eficientă variantă pentru a câștiga timp în favoarea clienților noștri care vor primi livrările în aceeași zi – pentru București și zonele limitrofe – sau a doua zi pentru restul țării.“

Optimizarea returului

Dacă cea mai mare parte a depozitului este ocupată de tehnologia și depozitarea aferente produselor de mici dimensiuni, restul spațiului este ocupat de produsele mari, circa 175.000 de articole de tipul electrocasnicelor, depozitate atât pe paleți, în raft la o înălțime de 11 m, cât și direct pe podea. În perioadele aglomerate, așa cum este la final de an și cum a fost și la momentul vizitei noastre, fiecare spațiu este folosit optim, ceea ce înseamnă că în unele locuri erau depozitate alte produse de mari dimensiuni, multe retururi. „Experiența ne-a învățat că cel mai bun mod de a face returul este să îl ai în zona de depozitare a acelei categorii logistice“, spune Alexandru Niculescu. Așa se face că zona de retur pentru produsele packables și oversized se află în partea centrală a depozitului, unde există și o bandă conveioare care preia produsele mici după ce au fost procesate și le încarcă înapoi în platformă. Tot pentru optimizarea timpilor de livrare și scăderea ratei de damage pentru electrocasnice, retailerul online a pus la dispoziția partenerului care oferă serviciile de servisare în garanție, Depanero, un spațiu în depozit, astfel încât produsele să suporte cât mai puține manipulări. Totodată, în ultima din cele patru celule, din totalul de 25.000 m2, aproape jumătate de spațiu, 10.000-12.000 m2, este ocupat de Sameday, compania de curierat din acelasi grup cu eMAG, care procesează tot produsele de mari dimensiuni. Toate aceste optimizări au ajutat la scăderea ratei de retur la 5-6%.

Black Friday va deveni și mai mare

Vizita Tranzit a coincis cu perioada premergătoare Black Friday, astfel că depozitul avea un grad de stocare de peste 95%. Imediat după 12 noiembrie, ziua în care s-a derulat campania de reduceri în platforma eMAG, cele peste 2,2 milioane de produse comandate, inclusiv ale partenerilor din marketplace, în creștere cu aproape 27% față de 2020, au început să fie livrate la foc continuu până pe 26 noiembrie, ceea ce a făcut ca volumul de muncă pentru o singură zi să fie comparabil cu 2,5-3 zile obișnuite. Asta înseamnă, potrivit lui Alexandru Niculescu, un maxim de 350.000 de colete livrate zilnic cu 300-350 de camioane și camionete. Cu alte cuvinte, un camion plin la fiecare șase minute. Iar pentru a face posibil acest lucru, numărul angajaților din depozit și de la serviciul clienți (call-center) a fost suplimentat cu circa 600 de persoane, pentru un total de 2.000 de oameni în zona operațională. Nu în ultimul rând, livrările finale au avut loc fie în cele peste 2.000 de lockere instalate la nivel național, metodă care, cel puțin în marile orașe, a luat felia cea mai mare, fie prin metoda clasică, home delivery, sau prin parteneriatul cu Poșta Română ori prin ridicare din magazinele proprii. De la anul, mulțumită gradului extins de automatizare, capacitatea de livrare în vârf de sezon va crește la 500.000 de unități/zi, promite oficialul companiei.

În condițiile în care criza de microcipuri și de containere maritime provoacă nenumărate probleme de aprovizionare pentru lanțurile de retail și nu numai, oficialul eMAG crede că vom ajunge să vedem și aici creșteri de prețuri în perioada următoare, însă cel puțin pentru acest final de an compania a avut o strategie bună în ceea ce privește aprovizionarea depozitelor, astfel că nu a întâmpinat probleme nici de stoc, nici de prețuri. Pe de-o parte, relațiile de lungă durată cu furnizorii și previziunile bazate pe date extrem de precise au permis aducerea mărfii gradual, cu un vârf în octombrie, și pe de altă parte, faptul că a avut o capacitate mare de stocare și marfa a putut fi preluată pe parcursul anului a făcut ca prețurile produselor finale să nu fie influențate atât de mult de perioada de aprovizionare. „Din fericire, noi am previzionat anumite stocuri și am plasat comenzi în baza acestor acorduri de lungă durată, inclusiv pe relația China. Am putut prelua marfa când a fost disponibilă, nu neapărat cu 30 de zile înainte, perioadă ideală din punct de vedere al costului, ceea ce ne-a ajutat să trecem cu bine peste acest aspect. Nu vedem un impact în prețuri în 2021, probabil că la anul vom ajunge să vorbim de o creștere din cauza tendinței la nivel global.“

Un miliard de lei în logistică în următorii trei ani

Produsele din noul depozit ajung inclusiv în Bulgaria, dar acoperă și o treime din piața ungară, acolo unde eMAG este prezent de mai mulți ani, inclusiv cu soluții de depozitare, dar și alături de partenerul său în curierat, Sameday. Însă planurile de investiții în logistică nu se opresc aici și includ noi centre regionale care să reducă timpii de livrare și să ofere o experiență cât mai plăcută clienților finali. Asta înseamnă că sunt studiate centrul și vestul țării, dar și țările dimprejur, acolo unde încă există potențial de creștere și unde depozitele actuale pot fi eficientizate. Pentru următorii trei ani, doar în zona internațională vor fi investite 750 de milioane de lei, în timp ce investițiile în logistică în aceeași perioadă vor însuma aproape un miliard de lei în extinderea capacităților și tehnologizarea operațiunilor. „Încă e loc de creștere în România și în regiune. Dacă ne uităm la SUA, Marea Britanie, care au 20-25% rată de penetrare a comerțului online în total retail, și la China, cu peste 30%, îți dai seama că noi suntem încă la început. România are undeva la 10%. Noi acum desfășurăm un amplu proces de analiză pentru a vedea care este configurația ideală pentru un timp de livrare cât mai mic și un cost aferent, în raport cu prețul cel mai bun, și cum să facem pentru a livra în 24 de ore într-o proporție cât mai mare. Vom construi și mai mult!“, a promis vicepreședintele de operațiuni al eMAG.

Articole similare

Ad