Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Asociația olandeză de transport și logistică TLN a anunțat că pe 26 s-a dat startul înscrierilor pentru subvenția AanZET destinată achiziției de camioane electrice, care anul acesta s-a acordat în condiții puțin diferite de anii anteriori. Spunem la trecut, s-a acordat, deoarece fondurile s-au epuizat în două zile – față de o zi în trecut – așa cum a anunțat ulterior TLN.

Revenind la condițiile diferite, o companie putea aplica, de exemplu, pentru un camion/zi, modificare necesară pentru a se asigura că mai multe firme pot primi subvenții și că au șanse egale indiferent de mărimea lor. În anii anteriori fondul se epuiza aproape imediat, deoarece un transportator putea aplica pentru până la 10 camioane în același timp.

Bugetul AanZET pentru 2024 a fost de 45 de milioane de euro (după prima zi solicitările au ajuns la 46,5 milioane de euro), iar pentru a încuraja achiziția a cât mai multe camioane electrice subvenția pentru întreprinderile mici a fost mai mare decât cea pentru întreprinderile mai mari. Valoarea maximă a subvenției din 2024 a fost cuprinsă între 31.100 și 115.200 de euro pentru autoșasiurile grele N3 și între 43.900 și 115.200 de euro pentru autotractoare N3, iar pentru autoșasiurile mai ușoare N2 subvenția maximă a fost cuprinsă între 7.500 și 18.000 de euro.

Ca și transportatorii, și companiile de leasing operațional au putut solicita un camion/zi și pentru ele a existat acum opțiunea de vânzare și leaseback. Compania de transport face ea însăși achiziția, primește procentul de subvenție corespunzător mărimii sale și trebuie să păstreze vehiculul pe numele său timp de patru ani, ceea ce nu exclude posibilitatea ca, din ziua a doua, dreptul de proprietate asupra vehiculului să poată fi transferat unei companii de leasing prin vânzare și leaseback. Ca urmare, limita de un vehicul/zi/companie nu este dezavantajoasă pentru companiile de leasing, explică TLN.

Asociația este de părere că mulți antreprenori olandezi sunt dornici să utilizeze camioane electrice și că bugetul limitat de subvenții este un obstacol în calea implementării pe scară largă a acestora. De aceea TLN poartă discuții cu Ministerul Infrastructurii și Gospodăririi Apelor pentru a vedea dacă există posibilitatea de a suplimenta bugetul pentru 2024. Însă, și dacă ar fi posibil, asta s-ar întâmpla după perioada de vară.

În Olanda există 29 de municipalități care au anunțat că introduc o zonă cu emisii zero – unde după o anumită dată nu mai au acces decât utilitarele nepoluante – dar cele mai mari dintre ele au decis recent că șasiurile Euro 6 cu data primei înmatriculări cuprinsă între 1 ianuarie 2017 și 31 decembrie 2019 și clasă de emisii Euro 6 vor primi o derogare până la 1 ianuarie 2028, așa cum informează asociația olandeză de transport și logistică TLN. Deci ele pot fi utilizate în continuare, o vreme, în viitoarele zone cu emisii zero.

Motivul pentru care s-a dat această decizie este acela că municipalitățile s-au îndoit că acordurile încheiate anterior erau fezabile din punct de vedere financiar. Așa că antreprenorii au mai mult timp la dispoziție pentru a achiziționa vehicule cu emisii zero sau pentru a-și ajusta operațiunile.

Șasiurile pot fi utilizate în zonele cu emisii zero dacă nu au mai mult de 8 ani la 1 ianuarie 2025. În ceea ce privește autotractoarele și șasiurile mai tinere, ele pot intra în zonele cu emisii zero chiar până la 1 ianuarie 2030.

TLN amintește că regimul tranzitoriu inițial, cu distincția între autoșasiuri și tractoare, a fost făcut în 2019, pe baza posibilităților tehnice de la momentul respectiv și a disponibilității preconizate pe piață. Deși evoluțiile tehnice au fost rapide, numărul vehiculelor fără emisii de pe piață este încă mic, dar pe de altă parte TLN crede că schimbarea regulilor jocului într-o etapă atât de târzie este dificilă, deoarece multe firme au făcut deja investiții bazate pe vechile reguli. Însă asociația apreciază că acum măcar este claritate.

Încă de la începutul dezvoltării zonelor cu emisii zero, TLN a subliniat importanța armonizării, deoarece municipalităților li se permite să își stabilească propriile reguli, dar pentru antreprenori este dificil să aibă de-a face cu cerințe diferite de la un oraș la altul. În plus, în multe regiuni rețeaua electrică este deja folosită la capacitate, deci firmele încă nu pot trece complet la camioane electrice. De aceea TLN discută în continuare cu ministerul și cu municipalitățile pentru a găsi o soluție pe care toate orașele cu o zonă cu emisii zero să o recunoască. Modificarea convenită pentru autoșasiuri este unică și nu este menită să întârzie în mod inutil tranziția către vehicule cu emisii zero. Acordul tranzitoriu se va încheia în continuare în toate zonele cu emisii zero la 1 ianuarie 2030, după care numai camioanele și camionetele fără emisii vor avea voie să circule acolo. Dar pregătirea în timp util rămâne importantă, inclusiv din cauza presiunii asupra rețelei electrice.

Sursă foto: TLN