Vrei să fii la curent cu ultimele noutăți? Abonează-te la newsletter.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, s-a întâlnit marți, 23 ianuarie a.c., la sediul MTI, cu reprezentanții Confederațiilor patronale și Federațiilor reprezentative ale transportatorilor rutieri.
În ședința de Guvern de săptămâna trecută a fost adoptată Ordonanța pentru modificarea și completarea OG nr.43/1997 privind regimul drumurilor, în vederea reintroducerii toleranțelor la depășirile de mase și dimensiuni. De asemenea, au fost adoptate o serie de acte normative, promovate de către MTI, prin care s-au soluționat și celelalte cereri ale partenerilor sociali, respectiv:
Eliminarea diferențierii între transportul rutier național și internațional în privința acordării despăgubirilor conform Convenției CMR, prevedere stabilită prin Ordonanța pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul transportului rutier;
Posibilitatea reducerii tarifelor Autorizațiilor Speciale de Transport (AST) prin asigurarea competenței Adunării Generale a Acționarilor a CNAIR privind aprobarea tarifelor pentru prestațiile specifice, altele decât tariful de utilizare a rețelei de drumuri. Acest aspect a fost reglementat prin Hotărârea pentru modificarea și completarea anexei nr. 1 la OUG nr. 84/2003 pentru înființarea CNAIR;
Eliminarea obligativității deținerii de către conducătorii auto a atestatului pentru transport agabaritic. Solicitarea partenerilor sociali a fost transpusă prin adoptarea actului normativ prin care este modificată OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice.
De asemenea, în ceea ce privește măsurile care nu necesită adoptarea prin acte normative, Ministerul Transporturilor, prin CNAIR, a inițiat, în vederea reducerii timpilor de așteptare, implementarea separării fluxurilor UE și non-UE în punctele de trecere a frontierei (care permit acest lucru) și este în derulare identificarea soluțiilor tehnice aferente.
Totodată au fost realizate și următoarele demersuri cerute de transportatori:
corelarea periodicității examinării psihologice a personalului din transportul rutier cu termenele aplicate în cazul transportului feroviar. Măsura este realizată la nivelul MTI, prin aprobare ordin de ministru, mai este necesară și aprobarea Ministerului Sănătății;
corelarea Ordinului MTI 995/2011 (normele și procedurile de control ale ISCTR) cu noile prevederi din HG 1317/2023. Măsura este în curs de implementarea prin elaborarea proiectului de act normativ de către direcția de specialitate din cadrul ministerului.
În această perioadă, s-au constituit grupurile de lucru pentru modificarea OG nr. 49/2022 privind transportul alternativ, dar și pentru îmbunătățirea cadrului normativ în vederea eliminării ”pirateriei” în transporturi. Tot în cadrul grupurilor de lucru s-a stabilit să fie discutate și găsite soluții pentru modificarea cadrului legislativ privind condițiile de omologare, instalare și montare a tahografelor inteligente generația 2.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, s-a întâlnit astăzi, 16 ianuarie 2024, cu reprezentanții confederațiilor patronale și federațiilor reprezentative ale transportatorilor rutieri, chiar dacă aceștia din urmă nu participă la protestul spontan al colegilor de breaslă și al agricultorilor, protest ce a început săptămâna trecută și care, între timp, a escaladat, lista de revendicări fiind tot mai lungă și mai complexă.
Grindeanu și-a arătat deschiderea pentru identificarea unor soluții constructive care să rezolve problemele din domeniu sesizate de transportatorii rutieri și i-a asigurat că îi va ajuta cu ce va putea.
„Sunt probleme care pot fi rezolvate de către Ministerul Transporturilor și de companiile din subordine, dar și subiecte care necesită răspuns din partea altor autorități ale statului.“
În urma discuțiilor purtate, părțile implicate au convenit următoarele:
MTI să sprijine demersurile partenerilor sociali care țin de competența ASF, MAI, Autoritatea Vamală Română și Ministerul Finanțelor pentru rezolvarea problemelor legate de RCA, indemnizația de hrană și de cazare, acciza aferentă motorinei, realizarea unor puncte de trecere a frontierei dedicate – prima dată în regin pilot – între România și țările non-UE, pentru fluidizarea traficului rutier.
Reducerea timpilor de așteptare la frontierele UE și non-UE prin separarea fluxurilor de camioane (unde este posibil) și prin cântărire dinamică (inițial în vămile Giurgiu și Nădlac, cu extindere ulterioară la nivel național);
În cazul problemelor referitoare la amenzile aplicate pentru expirarea rovinietei din cauza așteptărilor la frontieră, în termen de 7 zile se vor implementa măsurile necesate pentru eliminarea acestui aspect;
În termen de 15 zile se va reveni la toleranța de 4% pe axă și 5% la masa motală maxim autorizată, plus toleranțele aplicate la depășirea dimensiunilor maxim admise;
Urgentarea procedurilor de dialog social aferente proiectelor de acte normative privind ajustarea tarifelor AST – în termen de 7 zile;
MTI va promova în maximum 10 zile un proiect de act normativ referitor la despăgubirea CMR, în conformitate cu convenția CMR;
Se va organiza la MTI un grup de lucru pentru îmbunătățirea cadrului normativ care are ca scop eliminarea „pirateriei“ în transporturi și corelarea HG nr. 1317/2023 cu OG nr. 43/1997 – termen imediat;
Crearea unui grup de lucru din care să facă parte MTI și Autoritatea pentru Digitalizarea României, pentru modificarea OG 49/2022 privind transportul alternativ și retragerea proiectului actual de OG din procedura de consultare publică – termen imediat.
Se pare că nu s-a mai pomenit însă nimic despre desființarea cântarelor CNAIR din frontieră, în conformitate cu regulamentul european 1100/2008.
Acest website foloseste cookie-uri
Folosim cookie-uri pentru a-ti imbunatati experienta pe website tinand minte preferintele tale de navigare. Apasand pe butonul accept iti dai acordul pentru folosirea tuturor cookie-urilor.
Acest site web folosește cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența în timp ce navigați pe site. Din aceste cookie-uri, cookie-urile care sunt clasificate ca fiind necesare sunt stocate pe browser-ul dvs., deoarece sunt esențiale pentru funcționarea funcționalităților de bază ale site-ului. De asemenea, folosim cookie-uri terțe care ne ajută să analizăm și să înțelegem cum utilizați acest site web. Aceste cookie-uri vor fi stocate în browserul dvs. doar cu acordul dumneavoastră. De asemenea, aveți opțiunea de a renunța la aceste cookie-uri. Dar renunțarea la unele dintre aceste cookie-uri poate avea un efect asupra experienței dvs. de navigare.
Un “Internet Cookie” (termen cunoscut si ca “browser cookie” sau “HTTP cookie” sau pur si simplu“cookie”) este un fisier de mici dimensiuni, format din litere si numere, care va fi stocat pe computerul, terminalul mobil sau alte echipamente ale unui utilizator de pe care se acceseaza Internetul. Cookie-ul este instalat prin solicitarea emisa de către un web-server unui browser (ex: Internet Explorer, Chrome) si este complet “pasiv” (nu contine programe software, virusi sau spyware si nu poate accesa informatiile de pe hard-disk-ul utilizatorului).