O rețea feroviară transcontinentală, evaluată la 200 de miliarde USD, prinde contur în SUA
Transportul feroviar nord-american ar putea intra într-o nouă eră, odată cu iminenta fuziune dintre Union Pacific și Norfolk Southern. Discuțiile avansate dintre cele două companii vizează o tranzacție estimată la aproximativ 200 de miliarde de dolari – cea mai mare din istoria transportului feroviar din Statele Unite. Potrivit Bloomberg, care citează surse apropiate negocierilor, fuziunea ar duce la crearea unui gigant logistic capabil să transporte mărfuri fără întrerupere de pe coasta Pacificului până pe cea a Atlanticului.
O rețea națională, fără întreruperi
Union Pacific controlează o rețea densă de linii în vestul SUA, în timp ce Norfolk Southern deține infrastructura-cheie pe coasta de est. Prin reunirea acestor două rețele, noua entitate ar putea oferi un serviciu transcontinental nefragmentat, eliminând necesitatea transferurilor între companii și crescând astfel eficiența operațională. O astfel de integrare ar permite transportul de marfă de-a lungul celor peste 4.800 km dintre Los Angeles și New York fără schimb de operator.
Crearea unei rute feroviare continue ar reduce semnificativ timpii de tranzit, dar și costurile logistice, într-un moment în care lanțurile de aprovizionare globale sunt tot mai tensionate. O asemenea evoluție ar afecta nu doar piața feroviară, ci și transportul rutier pe distanțe lungi, oferind o alternativă mai stabilă și, în multe cazuri, mai sustenabilă.
Context financiar solid pentru Union Pacific
Cu o capitalizare bursieră de aproximativ 135 de miliarde de dolari, Union Pacific are o valoare de piață de peste două ori mai mare decât Norfolk Southern, evaluată la 64 de miliarde. Rezultatele financiare ale celui de-al doilea trimestru din 2025 indică o performanță robustă: un profit net de 1,9 miliarde de dolari, în creștere față de cele 1,7 miliarde obținute în aceeași perioadă a anului trecut. Aceste cifre reflectă soliditatea companiei-mamă și capacitatea de a susține financiar o fuziune de această anvergură.
În conferința cu investitorii, directorul general Jim Vena a confirmat existența discuțiilor, dar fără a oferi detalii privind calendarul sau condițiile posibilei fuziuni.
Obstacole legale și semnale favorabile
De-a lungul timpului, fuziunile în sectorul feroviar american au fost rare și dificil de finalizat, din cauza reglementărilor stricte impuse de Surface Transportation Board (STB), autoritatea federală care supraveghează căile ferate. Totuși, în ultimii ani, climatul pare să se fi schimbat, odată cu numirea lui Patrick Fuchs la conducerea STB. Considerat un promotor al eficientizării industriei, acesta ar putea fi un factor-cheie în aprobarea unei fuziuni de asemenea amploare.
Un precedent important a fost deja stabilit în 2023, când Canadian Pacific a finalizat achiziția Kansas City Southern într-o tranzacție de 31 de miliarde de dolari, formând prima rețea feroviară integrată care leagă Canada, Statele Unite și Mexicul.
Reconfigurarea pieței și presiuni asupra concurenței
Dacă tranzacția se va concretiza, companii rivale precum CSX sau BNSF (deținută de Berkshire Hathaway) ar putea fi forțate să-și regândească strategiile. Impactul ar putea fi simțit și de sectorul transportului rutier, în special pe traseele de peste 1.000 km, unde trenurile au deja un avantaj în ceea ce privește volumul și costul per tonă transportată.
Schimbările geopolitice și relocalizarea producției din Asia spre Mexic, deja observate de Union Pacific, deschid noi oportunități pentru extinderea transportului feroviar internațional. Acest context ar putea accelera și mai mult tranziția către un sistem logistic nord-american dominat de infrastructura feroviară.
UE și SUA au convenit la un acord comercial cadru care prevede reducerea taxelor vamale mai multor produse și ridicarea reciproc a barierelor tarifare în domeniul securității economice. Rata tarifară pentru majoritatea exporturilor UE către SUA a fost propusă la 15%, inclusiv în sectoarele automobilelor, semiconductorilor și produselor farmaceutice.
Conform președintei Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, după o întrevedere cu preşedintele american Donald Trump, s-a decis reducerea tarifelor pentru toate aeronavele și piesele acestora, anumite produse chimice, anumite medicamente generice, echipamente pentru semiconductori, anumite produse agricole, resurse naturale și materii prime critice.
În ceea ce privește oțelul și aluminiul, rămâne în continuare un tarif de 50% pentru a asigura o concurență globală loială.
„În același timp, construim o politică economică externă autentică. Luăm măsuri îndrăznețe pentru a face Europa mai competitivă, mai inovatoare și mai dinamică. Piața noastră unică, cu cei 450 de milioane de consumatori ai săi, are cel mai mare atu și un port sigur, mai ales în vremuri tulburi.”
UE își extinde rețeaua de parteneriate comerciale în întreaga lume, bazându-se pe cele 76 de parteneriate existente, având recent negocieri cu Mercosur, Mexic și Indonezia, consolidându-și astfel rolul de partener de încredere la nivel global.
02.10.2020
Ultimul număr: Iulie-August 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit