Grupul Stellantis și-a înnoit complet gamele de vehicule utilitare, cu nu mai puțin de 12 modele noi lansate, aparținând brandurilor Citroën, Fiat Professional, Opel, Peugeot, Vauxhall și RAM. Sub sloganul „Six Brands, One Force”, Stellantis Pro One vine cu noutăți pe toate segmentele de piață – compact, mediu și greu – cu propulsii convenționale și motoare electrice disponibile deopotrivă. Prioritatea o reprezintă, desigur, vehiculele cu baterii de generația a doua, care oferă autonomie crescută pentru toate modelele (de până la 420 km). În paralel, se pregătește lansarea pe piață a modelelor cu pilă de combustie pe hidrogen, în 2024. Fără compromisuri în ceea ce privește performanța, noile utilitare beneficiază de cabine reînnoite, sistem de infotainment performant, nu mai puțin de 18 sisteme avansate de asistență pentru șofer (ADAS) până la nivelul autonom 2 și 100% conectivitate oferită în standard.
Cu accent pe capacitate, siguranță și versatilitate de neegalat, Stellantis a dezvăluit, la finele anului, noua gamă completă de vehicule comerciale de dimensiuni compacte, medii și mari, modernizată și electrificată – cu 12 vehicule în total – pentru mărcile Citroën, Fiat Professional, Opel, Peugeot și Vauxhall, ca parte a ofensivei strategice Pro One.
Stellantis și mărcile sale folosesc o gamă completă de tehnologii avansate de propulsie electrificată, siguranță, ADAS și conectivitate, pentru a oferi șoferilor un mediu de lucru fără stres și un partener de încredere pentru proprietarii de flote.
A doua generație de utilitare electrice compacte beneficiază de autonomie de până la 330 km, în timp ce modelele medii, având pachete de baterii de 50 sau 75 kWh, pot rula până la 350 km cu o singură încărcare. Segmentul furgonetelor mari, echipat cu baterii de 110 kWh, oferă, bineînțeles, cea mai bună autonomie, de până la 420 km. Peste toate, încărcarea rapidă la 150 kW asigură o capacitate de 80% a bateriei în mai puțin de o oră.
Mărcile Peugeot, Citroën și Opel și-au anunțat concomitent lansarea noilor game de vehicule comerciale, construite pe platformă comună, care sunt disponibile cu echipări de top, pachet complet de sisteme de asistență și siguranță și o paletă extinsă de motorizări, inclusiv propulsie electrică. În plus, din a doua parte a anului viitor, modelele mari – Boxer, Jumper și Movano – vor putea fi comandate și în versiune electrică cu pilă de combustie pe hidrogen, pentru o autonomie crescută.
Vehiculele beneficiază de un design exterior nou, interioare moderne, conectate și stilizate, și motoare performante și economice. Foarte important, toate modelele pot fi comandate cu propulsie electrică, fără compromisuri în ceea ce privește spațiul de încărcare și volumul util.
Partner, Combo și Berlingo Van, soluția compactă pentru distribuția urbană
Noile vehicule comerciale compacte Peugeot Partner, Citroën Berlingo Van și Opel Combo au un design exterior restilizat, ce include o parte frontală mai înaltă, care a fost complet reproiectată, de la grila radiatorului la bara de protecție și faruri. Rezultatul este acela că alura celor mai mici utilitare are mai multă personalitate, cu accent pe dinamism și robustețe. Pe lateral, modificările stilistice s-au concentrat în principal asupra roților, care au primit un alt design. Pe lângă Artense Grey, Kaolin White și Perla Nera Black este disponibilă acum o nouă culoare de caroserie: Kiama Blue.
Viitoarele modele de utilitare Opel vor fi recunoscute imediat datorită noului design exterior al părții frontale, cu Opel Vizor, cunoscut de la cele mai noi vehicule de pasageri Opel. Vizor integrează sigla mărcii cu sistemele de iluminare frontală caracteristice, rezultând o singură unitate vizuală care se întinde pe întreaga parte din față a vehiculului.
Compartimentul pentru pasageri a fost reproiectat la toate modelele, iar acum dispune de o nouă planșă de bord mai ergonomică. Calitatea finisajelor a fost, de asemenea, îmbunătățită. Planșa de bord integrează un nou ecran tactil de înaltă definiție, de 10 inch. Volanul, și el nou, dispune de butoane pentru controlul vitezei de croazieră și pentru sistemul audio. La versiunea electrică, în spatele volanului au fost adăugate patru butoane pentru gestionarea gradului de recuperare a energiei. Nu în ultimul rând, scaunele sunt îmbrăcate în tapițerie nouă, rezistentă și mai elegantă.
De menționat faptul că noul Berlingo Van este compatibil cu noile scaune Citroën Advanced Comfort®, care vor fi apreciate de toți profesioniștii ce petrec zilnic ore întregi în vehiculul lor. Exclusiv pentru Citroën, scaunele Advanced Comfort® din noul Berlingo Van se bazează pe o arhitectură elaborată, includ suporturi laterale speciale și sunt învelite în spumă și țesătură de înaltă calitate.
Sisteme performante de infotainment și asistență pentru utilitare
În privința sistemului de infotainment, totul s-a schimbat: vehiculele din categoria entry‑level beneficiază la Citroën de sistemul My Citroën Play, cu stație smartphone, o stație de andocare integrată pentru smartphone. Accesibilă și ingenioasă, aceasta permite conectarea smartphone‑ului la mașină, astfel încât șoferii să poată asculta muzică sau să efectueze apeluri prin intermediul sistemului audio și să poată utiliza aplicația de navigație de pe telefon. Pentru îmbunătățirea siguranței șoferului, sistemul poate fi controlat de la volan sau prin intermediul recunoașterii vocale a smartphone-ului. My Citroën Play este compatibil cu Apple CarPlay și Android Auto și este conectat standard la un ecran de 10 inch, care afișează inclusiv imaginea camerei video pentru marșarier. În varianta My Citroën Drive Plus, este disponibil un ecran de înaltă definiție, de 10 inch, cu navigație 3D conectată.
În cazul modelului Partner, pachetul infotainment este oferit sub denumirea Peugeot i-Cockpit. Ecranul de 10 inch, cu funcție tactilă, montat în secțiunea centrală, controlează sistemul audio și navigația conectată Tom Tom 3D.
Vizualizarea perfectă a împrejurimilor este posibilă la toate modelele Peugeot, Citroën și Opel prin intermediul sistemului Dynamic Surround View. Vehiculele sunt echipate cu două camere video: una deasupra ușilor din spate și cealaltă sub oglinda laterală de pe partea pasagerilor. De asemenea, se oferă o gamă completă de sisteme de asistență la conducere, ce include citirea semnelor rutiere, asistare la menținerea benzii de rulare, frânare automată de urgență cu detectarea pietonilor și bicicliștilor și limitator de viteză. Nu lipsește asistența la parcare și sistemul Highway Driver Assist, care îmbunătățește controlul adaptiv al vitezei de croazieră.
Paletă largă de motorizări, inclusiv cu zero emisii
Printre motoarele cu ardere internă se numără propulsorul pe benzină PureTech, de 110 CP, și motoarele diesel BlueHDi de 100 CP și 130 CP, acestea din urmă combinate opțional cu transmisie automată cu 8 trepte.
Separat, Ë-Berlingo, e-Partner și e-Combo sunt propulsate de motorul electric, care furnizează 100 kW (136 CP) și un cuplu maxim de 270 Nm, combinat cu o baterie nouă de 50 kWh, ce permite o autonomie de până la 330 km, cu 20% mai mult decât modelul anterior. Această distanță poate fi optimizată cu ajutorul noului sistem de frânare regenerativă, care poate fi activat conform celor patru niveluri diferite de regenerare, cu ajutorul padelelor montate pe volan. Cele trei moduri de conducere sunt în continuare disponibile: Eco pentru autonomie maximă, Power pentru performanțe maxime și Normal.
Utilitarele electrice pot fi echipate opțional cu pompă de căldură pentru menținerea căldurii în habitaclu pe timp de iarnă, fără consumarea bateriei, contribuind astfel la maximizarea autonomiei. Vehiculele dispun de un încărcător încorporat de 7,4 kW și pot fi echipate opțional cu un încărcător trifazat de 11 kW, pentru reîncărcare facilă. Astfel, cu ajutorul unui wallbox de 7,4 kW, bateria poate fi reîncărcată complet în 7,5 ore. Acest timp poate fi redus la 5 ore cu un wallbox de 11 kW. De asemenea, încărcarea se poate face în doar 30 de minute prin intermediul unei stații publice de 100 kW (de la 20 la 80%).
Peugeot a estimează ca până în 2025 e-Partner să reprezinte o treime din segmentul european al utilitarelor ușoare electrice.
Modularitate și același volum de încărcare
Noile Berlingo Van, Partner și Combo păstrează modularitatea și volumul de încărcare care au făcut din modelele anterioare un mare succes. Vehiculele sunt disponibile cu două sau trei locuri și în două versiuni de lungime (M/Standard Van – 4,40 m și XL/Long Van – 4,75 m) pentru toate tipurile de motorizări.
Cele trei utilitare compacte au un volum util de până la 4,40 m3 și o sarcină utilă de 1 tonă (780 kg pentru versiunea electrică, grație instalării bateriilor sub podea) plus o capacitate de tractare de 750 kg. Bineînțeles, sunt disponibile în continuare versiunile cu cabină extinsă. Spătarul scaunului central poate fi rabatat pentru a fi transformat în masă de scris, iar scaunul lateral poate fi rabatat pentru facilitarea transportului de încărcături lungi.
Volum util și autonomie crescute la gama medie
Opel Vivaro, Citroën Jumpy și Peugeot Expert sunt disponibile în două variante de lungime, de 4,98 și 5,33 m. Vehiculele au volum util de până la 6,6 m3 și o sarcină utilă de până la 1.275 kg în funcție de versiune (plus capacitate de tractare de 1.000 kg), fiind ușor de manevrat în oraș, grație dimensiunilor lor compacte (rază de bracare de 12,4 m și înălțime de 1,90 m).
Echipările interioare și sistemele de asistență activă sunt similare celor de la modelele compacte. În plus, utilitarele de gamă medie sunt dotate acum cu servodirecție electrică (în loc de electro-hidraulică), pentru reducerea efortului și îmbunătățirea manevrabilității.
Și aici, bordul nou este dominat de panoul de instrumente digitale și de ecranul central cu funcție tactilă, având 10 inch (echipare opțională). Există însă mai multe compartimente de depozitare de dimensiuni mari, în special în partea superioară a bordului și pe consola centrală. Designul ingenios al suporturilor pentru sticle de la capetele planșei de bord permite susținerea unui smartphone în poziție verticală. Sistemele de asistență pentru șofer care echipează Partner, Combo și Jumpy sunt similare, navigației și sistemului Dynamic Surround View adăugându-se sistemul de controlul la coborârea pantelor – Assist Descend Control și al aderenței – Grip Control.
Versiunile electrice e-Expert, e-Combo și Ë-Jumpy promit o autonomie de până la 350 km, fiind propulsate de același motor electric de 100 kW. Tehnologia de construcție este similară cu cea folosită la modelele mai mici, bateriile – aici de 50 sau 75 kWh, pentru autonomie de 224 sau respectiv 350 km – fiind amplasate sub podea, pentru păstrarea volumului util de la modelele cu motoare termice. Timpul de încărcare pentru bateria de 75 kWh este de 45 de minute, dacă este conectată la o stație publică de 100 kW. De precizat că și modelul Peugeot e-Expert va fi disponibil cu sistem electric cu pilă de combustie pe hidrogen, pentru o autonomie de până la 460 km, nu doar vanurile din gama grea.
Propulsoarele diesel BlueHDi puternice și eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil sunt oferite într-o gamă extinsă de puteri: 120 CP și 145 CP în combinație cu o transmisie manuală cu 6 trepte sau 180 CP, cu transmisie automată cu 8 trepte (disponibilă și pe BlueHDi 145).
Gama grea electrică, pregătită pentru autonomie de până la 420 km
Noile Peugeot e-Boxer, Opel e-Movano și Citroën Ë-Jumper sunt propulsate de un impresionant motor electric de 200 kW/270 CP, energia fiind stocată într-o baterie de 110 kWh, ce asigură autonomie maximă de 420 km. La fel ca la modelele mai mici, sunt disponibile aceleași trei moduri de rulare – Eco (putere limitată la 120 kW), Power (putere totală de 200 kW) și Normal (putere limitată la 160 kW) – dar și patru niveluri de decelerare regenerativă.
Noile utilitare din gama grea sunt disponibile în mai multe variante de lungime, cu cabine simple sau duble, bazate pe două ampatamente, de 3,45 și 4,04 m. Rămân în continuare disponibile gamele largi de conversii/carosări, grație montării bateriei în partea de jos a vehiculului, dar și volumul de încărcare maxim de 17 m3, cu o sarcină utilă de 1.500 kg (față de 2 t, pentru modelele propulsate de motoare termice).
Vehiculele sunt echipate cu încărcător trifazic de 11 kW, iar încărcătorul DC de la bord poate fi conectat la o sursă de până la 150 kW, pentru o alimentare de la 0 la 80% a bateriei în 55 de minute.
Noile Movano, Jumper și Boxer vin cu faruri full LED și lumini spate redesenate și beneficiază de cea mai largă paletă de sisteme de siguranță și asistență, ce include frână de parcare electrică, servodirecție asistată electric, sistem de acces fără cheie, panou de instrumente complet digital de 7 inch, ecran central de 10 inch cu funcție tactilă, plus pachetul de asistare la rulare de nivel 2, la fel ca modelele mai mici ale mărcii.
Partea frontală a noilor utilitare a fost reproiectată pentru accentuarea personalității puternice a modelelor, îmbunătățind în același timp caracteristicile aerodinamice. Bara de protecție, grila radiatorului (acum în culoarea caroseriei) și oglinzile laterale au fost reproiectate în acest scop. Secțiunea inferioară de culoare neagră a fost ranforsată pentru îmbunătățirea protecției vehiculului în caz de impact. Mai elegante, noile faruri LED sunt, de asemenea, cu 30% mai eficiente decât predecesoarele lor cu halogen. În cele din urmă, luminile spate beneficiază de un nou design.
În compartimentul pasagerilor, planșa de bord a noilor Jumper, Boxer și Movano a fost reproiectată pentru ergonomie îmbunătățită și mai multă eleganță, cu un panou de instrumente digital nou și un ecran central de mari dimensiuni. Volanul, comenzile transmisiei și ornamentele portierelor au fost, de asemenea, modernizate.
Funcțiile de infotainment sunt reproiectate. Pe versiunile de nivel de configurație medie există un ecran de 5 inch, care afișează informații despre mediile utilizate (radio, telefon etc.). Sunetul poate fi transmis prin Bluetooth, iar șoferul poate interacționa ușor și în siguranță cu smartphone-ul, folosind recunoașterea vocală. Pentru versiunile de top se oferă un ecran tactil nou de 10 inch, care include radio, instrumente de navigație ș.a. Designul ergonomic inspirat de smartphone-uri permite utilizarea facilă și fluidă datorită widget-urilor care funcționează sub formă de comenzi rapide. Oferă funcție Bluetooth hands-free, replicarea fără fir a ecranului smartphone-ului și navigație 3D.
Panoul de instrumente opțional de 7 inch, complet digital, este actualizat și mult mai clar. Șoferul poate personaliza afișajul de informații pentru ca acesta să se concentreze pe datele care îi sunt mai utile. Ecranul poate fi utilizat și pentru vizualizarea informațiilor de navigație de la bord. Ca dotare standard se oferă un panou de instrumente nou, care combină un afișaj analogic pentru vitezometru și turația motorului, cu indicatoare digitale pentru nivelul de combustibil și temperatura motorului, precum și un ecran TFT de înaltă calitate de 3,5 inch. Nu în ultimul rând, încărcătorul wireless pentru smartphone plasat în centrul noii planșe de bord elimină necesitatea de a conecta și deconecta telefonul ori de câte ori ieși din autovehicul, iar oglinda retrovizoare digitală opțională este conectată la camera video din partea posterioară a noilor vanuri, oferind vizibilitate perfectă în orice moment.
Pachetul Drive Assist reprezintă primul pas către conducerea fără șofer. Acesta combină controlul adaptiv al vitezei de croazieră cu funcția oprire și pornire, asistarea pentru menținerea centrului benzii de rulare și asistarea în ambuteiaje, iar la viteze de până la 30 km/oră sistemul poate controla în mod autonom direcția, frânarea și accelerația. Se oferă, de asemenea, radar 360O pentru parcare și sistem de acces și pornire „hands-free”.
Utilitarele grele vin cu motorizări ce îmbină performanța și eficiența. Astfel, motorul 2,2 diesel este disponibil în trei variante de putere: 120 CP, 140 CP și 180 CP, combinat cu o transmisie manuală nouă cu 6 trepte. Pentru prima dată, o transmisie automată cu 8 trepte este disponibilă opțional pentru BlueHDi 140 și 180.
Pe lângă versiunile propulsate de motoare diesel și electrice pe baterii, gama grea de utilitare va include, din a doua parte a anului viitor, și modele electrice cu pilă de combustie pe hidrogen, pentru o autonomie de până la 420 km cu o singură încărcare.