Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Mai mult de munca pentru CNSC

2009 a fost un an plin pentru CNSC, deoarece numarul de contestatii a crescut foarte mult fata de 2008. Principalele motive au fost criza economica, din cauza careia banul public a devenit mai interesant, iar procedurile de achizitii publice derulate de stat s-au inmultit considerabil. Un alt motiv a fost majorarea numarului de contracte cofinantate din bugetul UE, precum si a valorii contractelor semnate. In plus, a crescut numarul procedurilor de achizitii publice derulate prin intermediul SEAP.
 

Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC) a fost infiintat in 2006 si a dobandit personalitate juridica la inceputul lui 2007, ca urmare a angajamentelor din tratatul de aderare la UE si a recomandarilor CE, prin care Romania a fost obligata sa adopte anumite masuri urgente pentru elaborarea si promovarea unei noi legislatii in domeniul achizitiilor publice. 33 de consilieri de solutionare a contestatiilor si 64 persoane cu statut de personal tehnico-administrativ lucreaza la solutionarea contestatiilor in complete formate din cate trei membri, dintre care unul este numit presedinte de complet si trebuie sa fie licentiat in drept.
Pentru buna functionare a institutiei, pe langa fiecare complet de solutionare a contestatiilor este repartizat si personal tehnico-administrativ (un consilier economic, unul juridic, unul tehnic si un expert). CNSC este competent sa solutioneze contestatiile formulate in cadrul procedurii de atribuire, cu exceptia celor referitoare la procedurile de atribuire de lucrari aferente infrastructurii de transport de interes national.
In 2009, numarul contestatiilor depuse la CNSC a fost de 9.218, cu 41,45% mai mare fata de 2008. De la infiintare si pana la sfarsitul lui 2009, la CNSC au fost inregistrate 21.384 de dosare si au fost emise 18.092 de decizii.
Desi numarul contestatiilor depuse in 2009 a fost extrem de mare, cele 11 complete au emis 7.360 de decizii. 33,41% au fost in favoarea autoritatii contractante, 30,99% in favoarea operatorilor economici, 20% au fost respinse (tardive, fara obiect, inadmisibile, lipsite si ramase fara obiect, introduse de persoane fara interes etc.) si 15,6% au fost date ca urmare a luarii la cunostinta a renuntarii la contestatie de catre contestatori.
Pentru a pronunta o solutie unitara, toate contestatiile formulate in cadrul aceleiasi proceduri de atribuire au fost conexate de catre Consiliu, ca urmare, cele 7.360 de decizii au insemnat solutionarea a 9.019 dosare. Termenul mediu de solutionare a unui dosar a fost de 19 zile.
In 2009, din totalul de 7.360 de decizii emise, numai 784 (10,65%) au fost atacate cu plangere la Curtile de Apel, iar dintre acestea doar 89 au fost admise, ceea ce reprezinta un procent de 1,2%.
In primele trei luni ale acestui an, numarul dosarelor depuse la CNSC a crescut cu 33,6% comparativ cu perioada similara a anului precedent si cu 76,94% comparativ cu primul trimestru al lui 2008.
In aceasta perioada, completele de solutionare a contestatiilor au emis 1.468 de decizii. Completele au emis cu 19,06% mai multe decizii comparativ cu aceeasi perioada a lui 2009 si cu 22,95% mai multe comparativ cu primul trimestru din 2008. In ceea ce priveste obiectul contestatiilor formulate, in primul trimestru al anului curent, 34,06% privesc documentatia de atribuire, iar 65,93%, rezultatul procedurii.

CNSC vrea sisteme electronice
CNSC isi propune ca in 2010 sa continue sprijinirea si dezvoltarea sistemului de achizitii publice prin solutionarea cu celeritate a contestatiilor formulate si cu respectarea intocmai a principiilor consacrate de legislatia in materie.
In acest scop, CNSC va urmari cu prioritate dezvoltarea bazei statistice a institutiei, in vederea identificarii cauzelor si motivelor care determina formularea de contestatii. In acest sens se va infiinta un compartiment de statistica si IT. Institutia isi propune sa dezvolte un sistem electronic de impartire aleatorie a dosarelor, similar modului de impartire de la nivelul instantelor judecatoresti, sa incheie protocoale de colaborare institutionala cu alte autoritati in domeniul achizitiilor publice, in special cu ANRMAP, UCVAP, Consiliul Concurentei, si sa asigure o transparenta totala in ceea ce priveste activitatea CNSC, inclusiv prin montarea de „bancomate informatice“ la sediul institutiei.

Articole similare