Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Piata de carne revine la normal

Dupa ce a fost prezent in Romania in septembrie 2009, Global Cold Chain Alliance a organizat in februarie, dar de data acesta la Amsterdam, o noua conferinta adresata operatorilor logistici de produse congelate si refrigerate. Unul dintre subiectele aduse in discutie a vizat mediul de afaceri in care activeaza producatorii din industria carnii si agroalimentara. Conform previziunilor in acest sens, dupa scaderea din 2009, catre finalul lui 2010 este asteptata o crestere usoara, urmand ca din 2011 lucrurile sa se mentina pe un fagas normal, fara fluctuatii.
 

La nivel mondial, in 2008, media PIB a fost de +3%, in 2009 coborand la -1,1%, iar pentru 2010 e estimata o revenita pana la +3,1%.
Desi criza a debutat in Statele Unite, in 2009 PIB inregistrat s-a mentinut in jurul valorii de 0,4%, si abia in 2009 a scazut pana la -2,7%. Iar pentru perioada de revenire a lui 2010 este estimata o valoare de 3,3%. Pe de alta parte, in zona Euro, in 2008 valoarea PIB a fost de 0,7%, in timp ce in 2009 scaderea a fost mai accentuata decat in SUA, de -4,2%, iar estimarile pentru 2010 se apropie de 3%. La cealalta extrema se situeaza India si China. In 2008, India a inregistrat un PIB de 7,3%, iar in 2009 a scazut putin, la 5,4%, pentru ca in 2010 sa fie estimata o crestere de 1%. Iar China, una dintre marile puteri economice, a avut in 2008 un PIB de +9,0%, scaderea inregistrata in 2009 fiind foarte mica, pana la +8,5%, iar pentru 2010 este estimata o revenire rapida la +9%.
Avand in vedere faptul ca mediul de afaceri este caracterizat de volatilitate si in conditii normale de piata, fiind influentat de factori care se modifica de la an la an, acum, in plin regres economic, situatia este cu atat mai dificila. Daca in 2006 piata se confrunta cu o volatilitate a preturilor, in 2008 s-a pus problema devalorizarii monedelor nationale ca urmare a crizei economice, pentru aceasta perioada fiind estimate probleme legate sustenabilitatea pietelor, volatilitatea si liberalizarea comertului.
Impactul crizei asupra industriilor producatoare s-a manifestat printr-un nivel scazut si schimbator al cererii, reducerea si reticenta investitiilor, dar si prin dificultati de finantare pentru investitii si comert international, pentru ca in principal riscurile unei piete in proces de „evaporare“ sunt reprezentate de devalorizarea valutei si pretul bunurilor.

Carnea de pui va avea cea mai mare crestere
Cum insa dupa furtuna urmeaza si vreme buna, in ceea ce priveste industria carnii si cea agroalimentara, la nivel global, avand la baza datele emise de principalele piete furnizoare de produse de origine vegetala si animala, a fost calculat un ritm anual de crestere pentru perioada imediat urmatoare. Astfel, cele mai mari cresteri sunt asteptate pentru carnea de pui (4,6%), urmata de oua (2,7%), fructe (2,6%) si legume (2,3%), iar cele mai mici rate sunt estimate pentru grasimile animale si carnea de vita.
Pe termen lung, potentialul cererii se va mentine ridicat pentru industrie, exceptie facand perioada 2008 si 2009, cand a cunoscut o usoara incetinire temporara din cauza crizei. O provocare majora pentru anii urmatori va fi reprezentata de volatilitatea cursului de schimb.
Deoarece rolul consumatorului devine din ce in ce mai important in industrie, pentru a-si asigura o cota de piata cat mai mare, este necesar ca principalii jucatori sa vina cu idei inovatoare.
Brazilia si SUA reprezinta fortele principale in ceea ce priveste  industria carnii. Iar industria europeana, pentru a tine pasul cu statele puternice, trebuie sa se consolideze in urmatorii 10 ani.
Principalele motive pentru care este necesara consolidarea industriei sunt reprezentate de anumite avantaje legate de un pret mai mic al energiei electrice, accesul catre piete noi, in curs de dezvoltare, dar si accesul la productia low-cost.
Peisajul industriei carnii va suferi schimbari semnificative in urmatorii 10 ani, iar companiile din pietele emergente vor juca un rol foarte important. In ceea ce priveste comercializarea carnii, exista trei factori care o influenteaza: canalele de distributie (care pot varia de la restaurante la lanturi de magazine), tipurile de carne si produsele clasificate pe o scara de la ieftin la scump.
La nivel fiecarui guvern, la scara globala, exista o preocupare din ce in ce mai mare pentru impactul consumului de carne asupra mediului. Asadar, conform studiilor realizate in domeniu, s-a dovedit ca vitele produc mai mult CO2 decat alte animale vii. Media de CO2/kg de carne difera de la o regiune la alta: pentru un kilogram produs in Suedia este de 16-20 kg, iar pentru carnea braziliana este de 38-40 kg.
Normele europene existente in industria alimentara sunt conturate in jurul a doua zone cheie: securitatea alimentara realizata prin monitorizarea temperaturii si trasabilitate si gazele fluorurate cu efect de sera (emisiile de gaze F si normele referitoare la stratul de ozon).
Pe langa aceste reglementari, Marea Britanie a facut deja un pas inainte prin dezvoltarea unor activitati suplimentare in ceea ce priveste gazele cu efect de sera, conform Protocolului de la Kyoto, prin care UE vizeaza ca, pana in 2020, sa scada cu 20% nivelul gazelor nocive, iar pana in 2050 cu 80%, asa cum a afirmat, in cadrul conferintei, Chris Sturman, director executiv al Federatiei de Distributie si Depozitare a Produselor Alimentare din Marea Britanie. In plus, s-a reusit deja reducerea cu 21% a emisiilor cauzate de transportul rutier de bunuri.

Articole similare

Ad
Ad