Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad

Presedintia Finlandeza vrea sa se negocieze in toamna Pachetul Mobilitate

Pe 22 iulie au inceput intalnirile dintre comisiile Parlamentului European (PE) si reprezentantii Presedintiei Finlandeze a Consiliului Uniunii Europene (care dureaza din iulie pana la final de decembrie), pentru a discuta despre prioritatile acestora din urma in diverse ariile de responsabilitate.
Iar pe 24 iulie membrii comisiei TRAN le-au primit pe Sanna Marin, ministrul finlandez de transport si comunicatii, si Katri Kulmuni, ministrul finlandez pentru afaceri economice, care raspunde si de turism. Cele doua si-au prezentat prioritatile, digitalizarea si decarbonizarea transportului, dar au primit numeroase intrebari legate si de modul in care vor gestiona Pachetul Mobilitate.

Astfel, letonianul Roberts Zile a amintit faptul ca in aceeasi perioada mai multi ministri ai transporturilor au discutat la Bruxelles pe aceasta tema si au ajuns la concluzia ca exista nelamuriri cu privire la normele care au dus la votarea Pachetului Mobilitate in PE, deci „s-ar putea sa fie niste obstacole chiar daca decideti sa mergeti mai departe cu negocierile. Statele de la periferia UE au opinii diferite de celelalte si oricum sunt pareri diferite intre nord si sud, est si vest. De aceea vrem sa vedem propunerile dumneavoastra privitoare la reducerea emisiilor poluante si la Pachetul Mobilitate, deoarece unele puncte de vedere se bat cap in cap, cata vreme vor fi numeroase camioane care vor circula fara marfa cand vor fi obligate sa se intoarca in tara de origine, deci vor polua inutil.“
Aceeasi dilema o are si poloneza El?bieta Katarzyna ?ukacijewska. In plus, ea a atras atentia asupra faptului ca, sub pretextul de a combate abuzurile, se va limita concurenta in transporturi.
Andrey Novakov (Bulgaria) subliniaza faptul ca acest dosar a divizat Comisia mai mult decat oricare altul, astfel ca ea nu a putut avea o pozitie proprie. „In aceste conditii, dumneavoastra, care ati anuntat ca veti merge mai departe cu negocierile, cum veti face sa tineti cont de toate opiniile?“
Iar Maria Grapini a atras atentia asupra faptului ca trebuie respectate drepturile lucratorilor, dar ca pe de alta parte exista recomandari din partea Comisiei pentru tarile membre UE sa puna la dispozitie parcari securizate si locuri de cazare, care acum nu exista, si camioanele sunt sparte cand soferii stau la hotel. In plus, ea a amintit ca Pachetul a fost votat in PE prin incalcarea regulamentului, fiind trecute in bloc peste 1.000 de amendamente. „Stiu ca Finlanda a votat in Consiliu pentru Pachetul Mobilitate, dar, pe de alta parte, daca se voteaza in aceasta forma nu va veti putea respecta angajamentele legate de reducerea emisiilor“, a mai aratat si europarlamentarul roman.
De cealalta parte, suedezul Johan Danielsson a aratat ca doreste promovarea unor transporturi durabile si ca ar fi fost important ca si conditiile de lucru sa fie incluse in directiva privind cabotajul si a intrebat, la randul lui, daca Finlanda are in vedere reluarea discutiilor privind Pachetul Mobilitate, „mai ales ca trebuie pus in aplicare ce s-a votat deja“.
Cel mai vehement a fost francezul Philippe Olivier, care a reamintit ca „la mine in tara vad soferi de camion din Polonia sau Romania care traiesc pe drum si dorm in cabina la final de saptamana, ca niste sclavi ai drumurilor. Vrem sa vorbim de demnitate in ceea ce priveste lucratorii detasati si, in aceste conditii, aveti in vedere o abordare serioasa a impactului social al activitatii lucratorilor detasati in cele sase luni de presedintie?“
Si suedezul Peter Lundgren ar vrea ca Finlanda sa insiste asupra Pachetului Mobilitate „pentru ca pentru multe tari el aduce probleme, nu a fost usor sa facem sa intre in el unele dispozitii, dar acum trebuie ca lucrurile sa fie clare si sa se ajunga la o situatie de concurenta loiala, fara sa se creeze dumping prin exploatarea inacceptabila a soferilor de camion“.
Presedinta comisiei TRAN si in noul PE, Karima Delli, a declarat ca scopul principal al Pachetului este ca la definitivarea lui cei ce lucreaza in transporturi sa nu fie cetateni de mana a doua, ci sa aiba conditii demne de munca si sa le fie respectate drepturile. „Negocierile au durat aproape doi ani si nu o sa mai stau inca doi ani sa negociem acest Pachet, deci presedintia finlandeza va trebui si ea sa accelereze negocierile“, a aratat frantuzoaica, de a carei duritate, cel putin in discutiile legate de Pachetul Mobilitate, ne-am convins si cu alte ocazii.
Ca raspuns la toate aceste interpelari, ministrul finlandez de transport a declarat ca „suntem multumiti de faptul ca in mare parte Pachetul este gata sa intre in Trilog. Vom purta negocieri privind aspectele unde exista deja o pozitie a Consiliului si a Parlamentului si asteptam mandatul oficial pentru Trilog. Intelegem ca PE si Consiliul au puncte de vedere divergente, ceea ce presupune un efort considerabil pentru a ajunge la un acord. In plus, fiecare stat membru are caracteristicile sale specifice privind pilonul social si protectia mediului. Deci vom acorda atentie tuturor punctelor de vedere si vom face tot posibilul pentru a se ajunge la un acord.“

Articole similare

Ad