Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Tarife mai mari cu 5 până la 13 cenți/km din cauza scumpirii taxelor de drum

Taxarea progresivă pe emisiile de CO2 crește numai în următorul an taxele de drum cu peste 15.000 de euro față de nivelul plătit până în prezent la un rulaj de circa 100.000 km. Iar în 2025 se mai adaugă câteva sute de euro pentru aceleași tipuri de vehicule. Sau, altfel calculat, scumpirea Toll Collect aduce o cheltuială de peste 100 de euro numai pentru tranzitarea Germaniei sau, dacă adăugăm și creșterea taxei de drum din Austria, de la 1 ianuarie 2024, cu circa 7%, atunci orice cursă România-Olanda, de pildă, se scumpește cu circa 130 de euro, ceea ce reprezintă o cheltuială suplimentară importantă dintr-un profit de regulă de numai câteva sute de euro pe cursă.

Deși transportatorii germani au atras atenția că această majorare a taxei de drum se va transfera în prețul plătit mai departe de către clienți, autoritățile din această țară argumentează că taxa de drum reprezintă doar o mică parte din costurile de transport și o proporție și mai mică din costurile totale ale produsului la raft, astfel că impactul asupra prețurilor de consum ar fi, prin urmare, „marginal”. Adică o creștere de numai 0,1%, procent considerat nerealist și chiar „naiv” de către asociațiile expeditorilor și transportatorilor germani. Și asta pentru că ea se suprapune creșterii prețului la combustibil, care, în 2023, a fost la cote înalte: cel mai ridicat nivel de până acum, cu excepția anului trecut, când scumpirea produselor petroliere a fost extremă în contextul războiului. În Germania, prețul mediu înregistrat la motorină a fost de 1,72 de euro/litru după primele 11 luni ale anului. În plus, se știe că de regulă orice scumpire a elementelor principale de cost permite producătorilor să-și mai rotunjească marjele, chiar dacă nu vor accepta ușor să plătească în plus furnizorilor de transport pentru serviciul mai scump.

Doar camioanele electrice sunt avantajate momentan de noul sistem de taxare, numai că astfel de camioane nu prea există în uz, sunt mult prea scumpe și nici rețeaua de alimentare nu e încă pregătită. Iar cele câteva modele de camioane noi cu motoare optimizate pentru consum care se pot încadra în clasa a doua de emisii sau chiar a treia în foarte puține cazuri, economisesc puțin – 800, respectiv 1.600 de euro pe an. Ținând cont însă că, odată înregistrate în sistemul Toll Collect într-o clasă de emisii mai favorabilă, aceste camioane vor plăti taxele de drum reduse timp de șase ani, o economie de 5.000-6.000 de euro pe an, în condițiile în care se ia în calcul un rulaj de 100.000 km pe an doar în Germania, nu mai pare chiar de neglijat.

Și dacă expeditorii germani sunt cumva pregătiți să accepte tarife de transport cu 5 cenți/km mai mari imediat, beneficiarii de transport din alte țări sau cei din România ar putea refuza să acopere scumpirea taxei de drum, dacă iau în calcul un procent mic de kilometri rulați în Germania strict pentru cursa comandată, fără dislocările necesare sau poate returul pe gol. De aceea transportatorii trebuie să își facă bine calculele, deoarece costul poate crește până la 10-13 cenți/km în funcție de cât de lung este traseul în Germania și de rulajul pe gol. Important este ca tarifele să nu fie scumpite uniform, ci să i se explice clientului punctual creșterea de tarif pentru fiecare cursă în parte.

Este importantă conștientizarea impactului noilor taxe de drum în prețul unei curse, căci în curând pierderile vor fi greu de înghițit în condițiile în care salariile au crescut în România de la 1 octombrie și se vorbește de o nouă creștere de la 1 ianuarie a salariului minim, care va duce și la o posibilă mărire a indemnizației de detașare. Motorina nu dă semne că se va ieftini în 2024, asigurările se scumpesc de la o lună la alta, costurile de creditare au crescut la niveluri de acum mulți ani, iar cuantumul amenzilor crește odată cu numărul controalelor, atât în țară, cât mai ales în vestul Europei.

Singura veste bună este că măsura întoarcerii camioanelor în țara de origine ar putea fi revocată, înainte de a fi produs efecte. În rest, multe griji și speranța că piața își va reveni după un an de criză adâncă.

Un An Nou în care munca grea să fie însoțită și de răsplată și grijile să pălească în fața eficienței angajaților și suportului venit dinspre parteneri!

Articole similare