Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Tarifele pe cargo aerian au scăzut în 2023

2023 nu a fost cel mai bun an pentru transportul aerian de marfă, inclusiv în România înregistrându-se o scădere comparativ cu anul precedent. Çağkan Torunlar, Cargo Director Eastern Europe la Turkish Airlines, a confirmat în cadrul Galei Tranzit de Logistică faptul că anul trecut s-a situat sub așteptări. „Am constatat o schimbare în special la nivel de tarife practicate. Mai exact, după februarie 2023, prețurile au început să scadă sub 5 dolari/kg, cât fuseseră până atunci, media tarifară pentru anul trecut fiind cu aproximativ 50% sub cea din 2022. Raportat la perioada pre-pandemică, volumele de marfă sunt mai mari, însă prețul per kg, mai mic. Coroborat și cu problemele din transportul maritim, aceasta este o perioadă foarte bună pentru expeditori să aleagă serviciile de cargo aerian în locul celorlalte moduri de transport.“

Fără discuție însă, există interes pentru cargo aerian, chiar dacă volumele oficiale nu arată acest lucru. Și asta pentru că cea mai mare parte a mărfurilor transportate aerian ies din țară pe rutier, către aeroporturile învecinate.

Scăderea tarifelor în 2023 este confirmată și de Vlad Feneșan, Head of Airfreight Operation în cadrul DB Schenker, care pune această evoluție pe seama reducerii volumelor. „Prețurile la aerian au fost cumva corelate cu volumele, deoarece ambele au scăzut foarte mult. Au început să apară și tarife unitare (sub 1 euro/kg) pentru exporturi din România către China, în condițiile în care în perioada 2021-2022 acestea se situat între 5 și 20 euro/kg. Prețurile de import din Asia către Europa au început să mai crească puțin acum, din cauza situației din Marea Roșie, și chiar existat o mutare a volumelor de pe maritim pe aerian în unele cazuri, dar care a întârziat cu o lună de la momentul declanșării situației în Marea Roșie. Este clar că unele industrii au avut mai mult de suferit decât altele: prima dată mărfurile s-au mutat pe feroviar, grație conexiunilor către Europa, iar apoi, când s-a atins limita de capacitate, au apărut și solicitările pentru transport aerian. Putem vorbi de o stabilizare, dar cu tarifele mult mai jos decât în 2022.“ Oricum, foarte puține companii care fac exporturi din România au prins în buget costul expediției pe cale aeriană, doar 10-15%, au căzut de acord participanții în panelul de cargo aerian.

Articole similare

Ad