Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Un an bun înainte de surprinzătorul 2020

Primele 20 de firme după cifra de afaceri obținută în 2019 au avut un total de 1.002.218.948 de euro, în creștere față de cei 949.262.867 de euro realizați de ele în 2018, dar în scădere față de cei 1.184.653.456 de euro, cât au avut primele 20 de firme din clasamentul pe 2018. Operatorii din Top 20 pe 2019 au o cifră totală de afaceri ce reprezintă 21,30% din cifra de afaceri a primelor 500 de companii de transport, față de 24,28%, cât a fost ponderea primelor 20 de firme din 2018. Și în 2018, și în 2019 doar patru firme din Top 20 cifră de afaceri au fost și în Top 20 profit, din care trei în ambii ani – Dianthus, Internațional Alexander și Skiptrans – Duvenbeck doar în 2018 și Ravitex doar în 2019.

Pe primul loc în topul firmelor de transport din România după cifra de afaceri a fost în 2019 Vos Logistics Cargo, ocupanta celui de-al doilea loc în 2018, după ce liderul tradițional, Aquila, a renunțat la o mare parte a flotei din Comunitate și a fost inclus în analiza pe 2019 în Topul operatorilor logistici, datorită ponderii mai mari pe care distribuția și depozitarea o au în veniturile firmei. Vos Logistics Cargo a avut o cifră de afaceri de 117.310.735 de euro, în ușoară creștere față de 110.677.160 de euro în 2018, datorită numărului mai mare de clienți din portofoliu. Din același grup face parte și Vos Logistics Bulk, pe locul al 10-lea în 2018 și al 9-lea în 2019, dar cu o ușoară scădere, de la 42.906.419 la 40.619.076 de euro, cauzată de scăderea din domeniul petrochimic, care nu a putut fi compensată în alte industrii, drept pentru care compania a operat cu o flotă mai mică decât în 2018, așa cum explică directorul general al filialei din România, Marton Dozsa. Firma-soră Vos Logistics România, pe locul al 16-lea în Top cifră de afaceri pe 2018, a fost în 2019 pe locul 102, cu o scădere de la 36.796.235 la 12.091.879 de euro, deci cu circa 66%, cauzată de schimbările din structura operațională a celor trei entități (o mare parte din activitatea Vos Logistics România s-a integrat în Vos Logistics Cargo și în Vos Logistics Bulk). Personalul direct și indirect productiv a fost transferat către Vos Cargo și Vos Bulk, din Vos Logistics România, aceasta din urmă rămânând să deservească grupul Vos. Firmele românești au fost afectate încă din vara anului trecut de volumele mai mici de pe piața auto și apoi de pierderea unui contract în valoare totală de 6,5 milioane de euro, din cauza prețului mic oferit. 2020 este un an și mai slab decât 2019, deoarece la așteptata criză economică s-a adăugat și pandemia, imposibil de anticipat, iar industria auto, pentru care Vos lucrează în proporție mare, este la 25-30% din volumele din 2019. Criza sanitară a făcut ca în aprilie-mai volumele să scadă dramatic, astfel că grupul a redus flota din România și Polonia cu 112 unități în 2020, dar a și dat mai puține curse prin casa de expediții. În iunie compania a fost pentru prima dată pe plus din septembrie 2019 încoace, inclusiv datorită subvențiilor din Polonia și România, dar cu mențiunea că în prezent este cerere mai mare de transport pentru consum decât pentru industrie. Cel mai mult a avut de suferit în 2020 Vos Logistics Cargo, căreia i-a scăzut cifra de afaceri cu 30% în primele șapte luni, în timp ce pentru Bulk scăderea a fost de 14%. Iar din cauza crizei sanitare și a prognozelor anunțate încă din 2019 pentru automotive compania a stopat investițiile în flota proprie în 2020 și cel mai probabil și în 2021. Astfel că în prezent parcul auto propriu se compune din 130 de camioane pe Cargo și 47 pe Bulk, toate operaționale, cu excepția stării de urgență și a verii, când volumele de activitate au fost reduse.

Topul continuă, ca și în 2018, cu Duvenbeck Logistik, în ușoară creștere de la 82.680.353 la 85.653.168 de euro, și cu Internațional Alexander, în creștere de la 69.591.739 la 84.846.088 de euro. Performanța a fost realizată, așa cum declară Loredana Apreutese, directorul general al companiei, datorită faptului că au continuat să se dezvolte activitățile curente, dar și să se diversifice și să se optimizeze serviciile oferite clienților, urmărindu-se în primul rând profitabilitatea. Pentru că firma a dezvoltat mereu proiecte noi, și continuă să o facă inclusiv acum, pe timp de pandemie, în fiecare an a avut o creștere de 20-25%. Anul acesta volumele au scăzut față de 2019, însă în iunie și iulie producătorii au reluat activitatea și implicit și volumele de transport au mai crescut, iar cifra de afaceri reprezenta 99,61% din cea din iulie 2019. Spre final de an se estimează, așa cum se întâmplă de obicei, o nouă creștere, deși clienții nu pot oferi date foarte exact în legătură cu asta, până la nivelul din 2019. „Realizarea cifrei de afaceri va fi susținută și în perioada următoare de servicii conexe transportului rutier de marfă. Deși rămâne segmentul principal de activitate al companiei, transportul de marfă se îmbină armonios cu serviciile de depozitare, ambalare, logistică integrată direct în serviciile clienților, spălare de ambalaje, transport maritim, aerian și feroviar. Suntem un integrator independent de servicii complete de transport și logistică, ceea ce adaugă un plus de valoare în relația cu clienții.”

Skiptrans este pe poziția a patra, cu o creștere a cifrei de afaceri de la 61.453.134 la 70.454.736 de euro. Pe locul al cincilea în 2019 se situează Dolo Trans Olimp, cu 61.441.855 de euro, față de 52.161.984 de euro în 2018, când a ocupat a șaptea poziție (din care una aparținea Aquila). Prima firmă din partea de sus a clasamentului care a înregistrat în 2019 o scădere a cifrei de afaceri, deși ușoară, de la 48.632.881 la 47.282.539 de euro, este Arcese, care în 2018, cu o valoare mai mare, a ocupat locul al nouălea, iar în 2019 este pe al 6-lea. Internațional Lazăr Company crește ușor, de la 38.543.283 la 41.461.879 de euro, dar urcă de pe al 13-lea pe al 8-lea, devansând Gartner Eurotrans Romania, Dianthus Company, Vos Logistics Bulk și Ravitex.

Clasamentul continuă îndeaproape cu Dumagas Transport, în creștere de la 35.773.584 la 41.069.615 euro, compania craioveană urcând și ea mai multe poziții în clasament, de la a 18-a ocupată în 2018 la a 8-a. În același timp, Dumagas se apropie de valoarea din anul de vârf 2013, după ce în 2014-2016 s-a aflat într-un proces de restructurare și transformare prin care fiecare divizie a fost modernizată, iar procesele de lucru au fost actualizate și adaptate la mediul mereu schimbător și imprevizibil al industriei de transport, așa cum își amintește CEO-ul firmei, Mircea Vlah. Și apoi, din 2017, a reînceput creșterea pe fiecare divizie, au fost câștigați clienți noi și abordate rute noi de transport, și toate eforturile din anii trecuți s-au văzut în rezultatul consolidat pe 2019. Compania are patru mari domenii de activitate, din care transportul internațional cu prelată (cu flotă proprie, subcontractori și piață spot) reprezintă 40% din cifra totală de afaceri, transportul domestic cu dube frigorifice (cu flotă proprie, tracționiști și piață spot) 30%, transportul specializat cu autotransportoare și cisterne de gaz industrial 18%, iar depozitarea și distribuția de produse congelate 12%. Cât despre 2020, cifra de afaceri a Dumagas a scăzut cu peste 30% din aprilie până în august, față de perioada similară din 2019, volumele din transportul internațional și din cele specializate fiind afectate puternic de pandemie și de oprirea celor mai mari fabrici auto. Abia în iunie activitatea a repornit treptat și conducerea firmei se aștepta ca în septembrie să revină „în poziție de lucru“, dar cu o flotă de camioane cu prelată, pentru transport internațional, redusă considerabil. Începând din 2014, profitul a fost principala preocupare a noii conduceri a Dumagas și cele mai multe măsuri de restructurare și transformare organizațională au urmărit obținerea de profit și lăsarea cifrei de afaceri pe locul al doilea. Printre măsurile luate se numără modernizarea flotei proprii, mixarea capacității proprii de transport cu cea a subcontractorilor tracționiști, îmbunătățirea sistemelor de monitorizare și control operațional și financiar (întreaga activitate este urmărită pe panoul de activități și se poate interveni rapid în orice situație defavorabilă), asigurarea unui management financiar performant prin care s-a reușit obținerea de finanțări avantajoase, consolidarea balanței de cash și vânzarea a două divizii în 2016 (cea de cisterne alimentare și depozitarea și distribuția de produse la temperatură ambientală). În ceea ce privește profitul pe 2020, acesta a fost afectat de restructurarea activităților din trimestrul al doilea, dar până la final de an conducerea firmei estimează că va obține 72-75% din profitul operațional din 2019.

Cum despre Vos Logistics Bulk am scris deja mai sus, pe locul al 10-lea este în 2019 H.Essers (locul al 14-lea în 2018), care a crescut de la 38.181.838 la 40.067.218 euro.

Poziția a 11-a este ocupată, ca și în 2018, de Dianthus Company, cu o scădere aproape insesizabilă, de la 40.942.437 la 40.038.368 de euro, prima însă din 2014 încoace. Scăderea este cauzată, așa cum declară directorul comercial al firmei, Dan Niculescu, exclusiv de lipsa șoferilor – după concediile de vară din 2019 Dianthus a avut în permanență 10-15% camioane pe dreapta din cauza crizei de personal, iar în 2020 situația este și mai rea, însă acum nici volumele de muncă nu sunt suficiente pentru toate camioanele. „O altă problemă este aceea că șoferii pe care îi avem sunt tot mai greu de responsabilizat și motivat, vor să stea acasă cât mai mult între curse, nu vor să ancoreze marfa sau să calculeze repartiția greutății pe axă și la orice încercare de atenționare sau reproș predau cheile camioanelor și pleacă.“ Firma nu a extins flota în 2019, ci și-a continuat politica de înnoire, achiziționând 30 de camioane și vânzând din cele cu vârstă mai înaintată. Circa jumătate din volumele sale sunt pentru industria auto, unde scăderile au început încă din prima parte a acestui an, când fabricile nu au repornit la timp, ci unele abia în februarie și cu doar 2-3 zile lucrătoare pe săptămână, după care a venit pandemia și s-au închis iar câteva luni. Lucrurile nu au stat mai bine în niciun sector de activitate, astfel că 70% din flotă a fost inactivă în primele două luni de la apariția virusului în Europa. În septembrie puțin peste 80% din ea era activă, toate acestea generând până în august scăderea cu 29% a cifrei de afaceri comparativ cu 2019. „Iar până la final de an estimam o diferență de aproximativ -25% față de anul anterior.“

A 12-a firmă este Lagermax Autotransport, prima intrare nouă în Top 20 pe 2019, cu 40.032.961 de euro. 2019 a fost cel mai bun dintre ultimii ani pentru compania arădeană, atât ca număr de mașini transportate, cât și ca profitabilitate. Dar în 2020 pandemia de Covid-19 a adus o stagnare a activității în martie, în aprilie – când a fost punctul culminant, cu 90% din flotă trasă pe dreapta – și, parțial, în mai, ceea ce a afectat grav rezultatele companiei. Dar nu s-a renunțat la niciun camion și în prezent lucrează toate, iar volumele de transport ale firmei sunt aproape de capacitatea sa maximă.

Pe locul al 13-lea se află Ravitex, în coborâre un loc față de 2018 și cu o scădere de la 39.899.187 la 38.298.051 de euro, pe al 14-lea Total N S A, în urcare trei locuri față de 2018, cu 37.676.032 de euro, față de 36.341.212 în anul anterior, iar pe al 15-lea a doua intrare nouă în Top 20, HTR Spedition, cu 37.437.743 de euro, față de 24.891.766 de euro în 2018 și de altfel cu o creștere substanțială an de an din 2016 încoace. Evoluția din 2019 se datorează, așa cum explică Andrei Necula, Customer Relationship Manager în cadrul companiei ieșene, faptului că flota s-a dublat, de la 100 de camioane la final de 2018 la peste 200 la final de 2019. Și în primele opt luni din 2020 acest indicator a fost în creștere importantă, de circa 35%, față de perioada similară a anului trecut, datorată mai ales extinderii parcului auto și eficienței dispeceratului. Profitul însă a scăzut în 2019, în primul rând din cauza investițiilor substanțiale, și în al doilea rând, din cauza crizei de șoferi. Flota HTR numără în prezent 230 de camioane proprii, în condițiile în care în ultimul timp achizițiile au fost stopate și s-a pus accentul pe eficientizarea și adaptarea parcului și a personalului la prevederile noului Pachet Mobilitate.

Ultimele cinci poziții în clasament sunt ocupate de Mega Trucking Timișoara (a treia intrare nouă în top, cu 36.852.251 de euro, față de 33.770.869 de euro în 2018), Baladei Thirdway Transport (a patra intrare în Top 20 față de 2018, cu 36.346.720 de euro, în creștere față de 32.320.805 euro), J.T. Grup Oil (locul al 20-lea în 2018, cu 34.021.309 euro, și care în 2019 a avut o cifră de afaceri de 36.118.737 de euro), Gartner Eurotrans România (cu 34.920.466 de euro, în scădere semnificativă față de cei 49.927.725 de euro din 2018, care o plasau pe locul al 8-lea în acest clasament) și Dunca Expediții (în scădere față de locul al 15-lea din 2018 și de la 37.905.759 la 34.288.691 de euro).

În afară de Aquila, luată în calcul în analiza operatorilor logistici, și de Vos Logistics România, au părăsit Topul 20 din 2018 XPO Transport Solutions România (pe locul al 6-lea în 2018, cu 55.353.217 euro) și Practicom (locul al 19-lea în 2018, cu 35.223.142 de euro).

Șase dintre firmele din Top 20 au înregistrat scăderi ale cifrei de afaceri față de 2018, cea mai mică fiind de 904.069 de euro (în cazul Dianthus), și cea mai mare, de 15.007.259 de euro (în cazul Gartner). Iar cele mai mari creșteri față de 2018 aparțin, în ordine, Internațional Alexander (15.254.348 de euro), HTR Spedition (12.545.977 de euro), Dolo Trans Olimp (9.279.872 de euro) și Skiptrans (9.021.602 euro).

Firmele din Top 20 în funcție de cifra de afaceri cu cei mai mulți angajați sunt Internațional Alexander (946), Duvenbeck (829), Skiptrans (842), Mega Trucking (801) și H.Essers (688), iar la polul opus se află J.T. Grup Oil (32 de angajați), Vos Logistics Bulk (82), Vos Logistics Cargo (280), Lagermax Autotransport (270) și Dianthus Company (345).

Analizând media cifrelor de afaceri obținute în ultimii patru ani, cea mai mare valoare o are Duvenbeck, 77.375.486 de euro (compania brașoveană a avut creșteri an de an din 2017 încoace), urmat la mică distanță de Vos Logistics Cargo, cu 77.148.656 de euro (și aici au fost creșteri de la un an la altul, dar compania clujeană nu a avut activitate în 2016, deci media este obținută datorită cifrelor de afaceri foarte mari din ultimii trei ani). Pe al treilea loc se află Internațional Alexander, cu o medie de 64.071.253 de euro, obținută, la fel, prin creșteri în fiecare din ultimii trei ani. Firma aflată pe locul al 20-lea în Top cifră de afaceri pe 2019, Dunca Expediții, are o medie pe ultimii patru ani de 35.815.462 de euro, dar printre primele 20 din 2019 se află și companii a căror medie este cu mult sub această valoare: Vos Logistics Bulk (care, ca și Vos Logistics Cargo, nu a avut activitate în 2016), cu 21.202.171 de euro, HTR Spedition, cu 23.249.921 de euro, și Mega Trucking Timișoara, cu 28.363.619 euro.

Cum diferențe mari între cifrele de afaceri apar doar între unele firme de pe primele șase locuri, iar celelalte 14 companii sunt separate de circa 7,2 milioane de euro, și chiar și imediat în afara Top 20 sunt numeroase firme cu valori similare, media cifrei de afaceri pentru primele 10 firme este de 63.259.197, media cifrei de afaceri pentru primele 20 de firme este destul de apropiată, de 50.519.026, și abia până la locul 100 scade la 25.797.106, iar pentru firmele din Top 500 transportatori media cifrei de afaceri este de 9.486.387 de euro.

Asta în condițiile în care, în afară de Top 20, au mai avut peste 30 de milioane de euro alte șapte firme, peste 20 de milioane de euro 26 și peste 10 milioane de euro 67 de firme.

Un an mai profitabil pentru cei mai mulți operatori din Top

39 de firme de transport au avut în 2019 un profit mai mare de un milion de euro, în creștere față de 2018, când au fost doar 32 de astfel de firme. Dintre acestea, primele 20 au avut în total 55.023.275 de euro, mai mult decât în 2018, când era vorba de 47.156.033 euro, și mai mult și decât primele 20 cele mai profitabile firme din 2018, care au avut 51.623.959 de euro.

Dintre firmele aflate în Top 20 în funcție de profit, șase au avut un profit mai mic decât în 2018 (în 2018 nouă au avut un profit mai mic decât în 2017), cu diferențe cuprinse între 191.684 de euro (Agexim Spedition) și 661.857 de euro (Fartud), iar creșterea celorlalte a fost cuprinsă între 197.921 de euro (Port Trans) și 2.236.881 de euro (Romstyl Impex), creșteri de peste un milion de euro având și Binar Speed Exclusive și European Logistics.

Interesantă este diferența dintre numărul de angajați ai celor mai profitabili operatori: în top din acest punct de vedere este Internațional Alexander, cu 946, urmat de Skiptrans, cu 842, și la mare distanță de Romstyl Impex (441), Ravitex (420) și Agexim (359), iar la polul opus se află Titanic Grup (120 de angajați), Eugen Trans (99), Royal Trans (97), Port Trans (81) și Aguaki Trans (72). Din numărul de angajați se vede și ce firme au făcut profit din transport mai degrabă decât din expediții, construcții, exploatare sau distribuție de produse petroliere.

Pe primul loc în topul celor mai profitabile firme de transport din România a fost și în 2019 Transpeco Logistics&Distribution, cu 7.197.736 de euro, în creștere față de cei 6.760.778 de euro din 2018. De altfel, este cea mai mare valoare din 2013 încoace, datorată creșterii organice a cifrei de afaceri, într-o măsură mai mare decât în anii anteriori, în condițiile volumelor sensibil mai mari transportate de toate diviziile companiei, dar și tarifelor mai mari din cadrul anumitor contracte – de exemplu, cel pentru GPL – determinate de dinamica elementelor și de structura costului de transport (motorină, forță de muncă, taxe de infrastructură ș.a.). Profitul a crescut și ca urmare a vânzării unor active imobilizate (autotractoare și autocisterne). De curând firma face și transport pentru FMCG, dar acesta nu are o contribuție importanta la cifra de afaceri, și până în prezent nu a mai fost identificat niciun alt domeniu de transport care să asigure un proiect sustenabil. „Însă rămânem atenți la piață și analizăm orice oportunitate de creștere organică sau prin achiziții“, așa cum declară Dragoș Gâdoiu, membru în consiliul director al Transpeco. Cifra de afaceri din primele șapte luni ale lui 2020 a fost mai mică decât cea din perioada similară a lui 2019, ca de altfel și profitul, din cauza crizei pandemice și a carantinei, iar până la final de an nivelul va fi tot sub cel din 2019, deoarece încă există restricții ce împiedică deplasarea oamenilor.

Și ocupanta locului al doilea este neschimbată, Euro Fleet Transports, cu 4.838.380 de euro, în scădere însă față de cei 5.278.143 de euro din 2018. Internațional Alexander urcă de pe locul al patrulea pe al treilea, cu o creștere de la 3.506.251 la 4.001.160 de euro, care se datorează managementului și șefilor de departamente – ce caută permanent să optimizeze procesele, în special prin limitarea numărului de kilometri fără încărcătură, în cazul transportului – dar și softului și activității de pe burse, ce ajută la legarea mai bună a curselor pe bază de contract. O parte din contracte au fost renegociate anul trecut și tarifele de transport au crescut, „însă fix cât să acopere creșterea costurilor, deci tot optimizării i se datorează profitul mai mare“. În ceea ce privește 2020, iunie și iulie au fost luni foarte profitabile datorită faptului că, deși volumele de transport au fost mici, ele au fost previzibile – „iar pentru a lucra eficient predictibilitatea este foarte importantă“ – și astfel cursele au putut fi organizate mai eficient. Pe când în august, deși numărul comenzilor a crescut, această optimizare nu a mai fost posibilă din cauza cererilor neplanificate. Totuși, eforturile echipei și deciziile luate de management în toată această perioadă s-au concretizat într-o creștere a profitabilității față de primele opt luni din 2019, creștere care se va menține până la finalul anului.

A patra poziție este ocupată de Skiptrans (pe a 7-a în 2018), cu o creștere de la 2.932.221 la 3.413.984 de euro, urmată de Romstyl Impex, prima intrare nouă în Top 20 din 2019, datorită unei creșteri de la 1.071.604 la 3.308.485 de euro, Aguaki Trans (pe locul al 8-lea în 2018), cu o creștere de la 2.690.151 la 3.208.344 de euro, Binar Speed Exclusive, cu o altă creștere semnificativă, de la 1.519.483 la 3.090.585 de euro, care i-a permis să urce mai multe poziții, de pe a 15-a în 2018 pe a 7-a, și Eugen Trans, specializat în construcții și logistică de exploatare petrolieră, care în 2018 a fost pe locul al 5-lea, iar acum este pe al 8-lea, după o ușoară scădere de la 3.160.683 la 3.037.081 de euro.

Pe locul al 9-lea în clasamentul celor mai profitabili operatori de transport din România se află Dianthus Company, cu 2.932.093 de euro, în scădere față de cei 3.509.463 de euro din 2018, când ocupa a 3-a poziție. Cauza scăderii profitului a fost, ca și în cazul cifrei de afaceri, lipsa șoferilor și productivitatea mai mică a muncii acestora. „Față de 2010-2015 gradul de profesionalism și responsabilitate al șoferilor a scăzut enorm.“ La diminuarea profitului au contribuit și creșterea din 2019 a salariului minim, urmată de creșteri repetate ale diurnei, în încercarea de a opri migrația șoferilor. După primele opt luni din 2020 firma avea un profit cu 35% mai mic decât cel din perioada similară a lui 2019, procent care se estimează că se va menține până la final de an. În 2020 principalele cauze ale micșorării prețurilor de transport au fost ieftinirea motorinei și scăderea drastică a volumelor de mărfuri.

Pe locul al 10-lea în clasamentul celor mai profitabili operatori se află Fartud, cu 2.318.585 de euro, în scădere față de cei 2.980.443 de euro din 2018, când ocupa a 6-a poziție.

A doua jumătate a clasamentului începe cu Logistic E van Wijk, în urcare trei locuri față de 2018, cu o creștere de la 1.844.013 la 2.302.000 de euro, după ce în 2018 profitul fusese mai mic decât în perioada 2015-2017, din cauza scumpirii carburantului, care a dus la costuri mai mari, și pe fondul creșterii ponderii camioanelor cu temperatură controlată în totalul activității. Anul trecut acest indicator a revenit la cel din 2015-2017 datorită echilibrării costurilor și veniturilor, creșterii randamentului vehiculelor frigorifice și ajustărilor realizate în urma analizelor de profitabilitate, tocmai pentru îmbunătățirea rezultatelor. Și, așa cum declară Gabriel Mircean, CEO-ul firmei, rata de profitabilitate a fiecărei activități este foarte apropiată de profitabilitatea generală. În primele șapte luni din 2020, pe de altă parte, profitul a scăzut, însă mai puțin decât se aștepta managementul companiei în condițiile crizei sanitare. Anul trecut compania a avut o cifră de afaceri de peste 33 de milioane de euro, cu aproape un milion de euro mai mare decât în 2018, dar creșterea nu a fost la fel de mare ca din 2017 în 2018, în condițiile în care numărul de camioane care făceau transport intracomunitar s-a redus puțin și a crescut cel de vehicule frigorifice, iar depozitul logistic din București a fost extins cu 5.000 m2. În condițiile pandemiei din 2020, volumul de lucru s-a redus începând din martie, cea mai mare scădere, de aproximativ 25%, fiind înregistrată în aprilie – dar nici mai nu a fost o lună cu mult mai bună. În iulie Logistic E van Wijk a lucrat cu 6-7% sub capacitatea din aceeași lună a lui 2019, iar după șapte luni din 2020 scăderea față de anul trecut era de circa 10%, „dar sperăm ca până la final de an să ajungem la -7,5%, în funcție de evoluția generală a clienților și de perspectiva valului al doilea al pandemiei“.

Pe locul al 12-lea se află, ca și în 2018, Vio Transgrup, cu 2.146.540 de euro, în creștere față de cei 1.944.081 de euro din 2018, urmat de Ravitex – care în 2018 nu a fost în Top 20 – cu 1.913.642 de euro, față de 1.147.009 euro, și Express Euroscan, care a crescut de la 1.417.821 la 1.705.909 euro și a urcat de pe poziția a 19-lea pe a 14-a.

Clasamentul continuă cu Agexim Spedition, în coborâre două locuri față de 2018 din cauza unei ușoare scăderi a profitului, de la 1.891.216 la 1.699.532 de euro. Valoarea aproximativ similară celei din anul anterior a fost obținută în condițiile unui parc auto mai mare și modificării componentei veniturilor (accize și vânzări de camioane). Iar în perioada ianuarie-iulie 2020 profitul a crescut considerabil față de lunile similare din 2019, fiind generat de vânzarea de active și de încasarea masivă de accize aferente anului trecut. Așa cum explică reprezentanții companiei argeșene, perioada de rambursare a accizelor estimată de autoritățile statelor UE a fost redusă considerabil în 2020, din cauza crizei sanitare, pentru a veni în sprijinul operatorilor economici afectați direct sau indirect de aceasta. Iar pentru întregul an se estimează o creștere de 25% a profitului față de 2019, tot datorită încasării accelerate a accizelor. În ceea ce privește cifra de afaceri a Agexim Spedition, aceasta a crescut în 2019 față de 2018 datorită creșterii flotei, în timp ce în ianuarie-iulie 2020 a scăzut față de 2019 din cauza crizei sanitare care a făcut ca în martie și aprilie să fie activ doar 80% din parcul auto. Și cifra de afaceri din ultima parte a anului se estimează a fi mai mică decât cea din 2019, deoarece flota număra 214 camioane la finalul anului trecut și la final de 2020 ar urma să ajungă la 152.

Pe a 16-a poziție se află Royal Trans, în coborâre față de a 11-a în 2018, în condițiile unei scăderi de la 1.987.452 la 1.655.124 de euro. Urmează Port Trans, cu 1.632.501 euro, în creștere față de cei 1.434.580 de euro din 2018, când a fost tot pe locul al 17-lea, Hoedlmayr-Lazăr România, cu 1.605.131 de euro, față de 957.218 în 2018, când era departe de Top 20, și European Logistics, o altă intrare nouă în Top 20, datorită unei creșteri de la 48.534 la 1.566.990 de euro.

Pe locul al 20-lea în Top operatori de transport din România în funcție de profit se află Titanic Grup, cu 1.447.453 de euro, în creștere față de cei 1.072.871 de euro din 2018 datorită creșterii flotei proprii (cu circa 20%) și a celei subcontractate (cu aproape 40%), și implicit creșterii volumelor de transport, în special la export, și cifrei de afaceri mai mari decât în 2018, așa cum explică Sebastian Trucă, directorul departamentului de transport al firmei. Deoarece costurile nu au crescut în același ritm cu veniturile, ci unele cheltuieli fixe s-au repartizat la un număr mai mare de camioane și de curse, cifra de afaceri mai mare a dus la un profit proporțional mai mare. Firma face exporturi și importuri de autovehicule, domeniu în care contractele se semnează pe 2-3 ani și, cum în 2019 nu a renegociat niciun contract, nici tarifele nu au suferit modificări față de anul anterior. În ceea ce privește 2020, în aprilie 95% din flotă a fost trasă pe dreapta, în mai producția de autovehicule a început timid, dar transportul este decalat cu câteva săptămâni, astfel că volumele au început să-și revină abia în iunie și iulie, luni foarte bune de altfel, urmate însă de concediile din august. Per ansamblu în primele opt luni ale anului compania a avut o cifră de afaceri cu 25% mai mică decât în perioada similară din 2019, iar scăderea nu va putea fi recuperată până la final de an, deoarece vânzările de autovehicule din ultimele luni sunt de obicei mai mici. Și profitul din primele opt luni ale lui 2020 a scăzut cu 30% față de perioada similară a anului trecut – în ciuda subvențiilor de la stat pentru plata șomajului tehnic – procent care se va menține până la final de an. Compania a făcut achiziții de camioane și în 2019, și în 2020, dar dacă anul trecut a fost vorba și de înnoire, și de extindere de flotă, anul acesta doar au fost înlocuite câteva autovehicule mai vechi, neexistând, chiar și fără pandemie, planuri de creștere a parcului deoarece se estima oricum o scădere a cifrei de afaceri de 15% față de 2019 și existau deja suficienți subcontractori.

În afară de firmele din Top 20, au mai înregistrat profit de peste un milion de euro alte 18, peste 500.000 de euro alte 50 și peste 100.000 alte 188. În total 438 de operatori de transport au avut profit în 2019.

Din Top 20 pe 2018 au ieșit anul trecut Duvenbeck Logistick (pe locul al 9-lea în 2018), Microfruits (pe locul al 10-lea, firmă pe care nu am mai luat-o în calcul în 2019 din cauză că are o flotă proprie mică, deci venit și profit mici din transport), Trans Euro Express 94 (locul al 16-lea în 2018), Maracana (locul al 18-lea) și Rozoti Prodcom (locul al 20-lea). Iar firmele nou intrate față de 2018 sunt Romstyl Impex, Ravitex, Hoedlmayr-Lazăr România, European Logistics și Titanic Grup.

Dat fiind faptul că a fost an de an lider în topul profitului, Transpeco are și cea mai mare medie a profitului pe ultimii patru ani, de 7.085.628 de euro, urmat la mare distanță de Dianthus, cu 3.675.737 de euro (firma piteșteană a fost abia pe locul al 9-lea ca profit în 2019, dar a avut valori mai bune și poziții mai înalte în anii anteriori), și de Euro Fleet Transports, cu 3.605.105 euro. Compania de pe locul al 20-lea în Top profit pe 2019, Titanic Grup, are o medie pe ultimii patru ani de 976.460 de euro, dar în afara Top 20 se află companii cu valori medii mai mari: Doru și Florin, Hagero, Lancetti, Rozoti, Vectra Logistic, Maracana, Trans Euro Express 94, Internațional Lazăr Company și Lagermax Autotransport.

Clasamentul pierderilor s-a schimbat radical, începând cu liderul

În clasamentul firmelor de transport cu cele mai mari pierderi în 2019 conduce detașat Vos Logistics Cargo, cu 3.554.635 de euro, urmat de șase firme cu pierderi de peste un milion de euro: Autovest Trans (1.803.796 de euro), Eddie Stobart Logistics România (1.640.300 de euro), Paneuro Internațional (1.496.874 de euro), Oty Transmed (1.300.025 de euro), Kraft Logistic (1.272.683 de euro) și Vos Logistics Bulk (1.175.587 de euro). În cazul Vos Logistics Cargo și Vos Logistics Bulk, care se ocupă de partea operațională a grupului Vos în România, pierderea a fost cauzată de imposibilitatea de a adapta costurile fixe în timp real odată cu schimbările de pe piață – compania își ajustează flota la nevoile existente, dar trebuie să și respecte contractele încheiate pe termen lung. Și în 2020 profitul operațional a fost afectat, dar de data aceasta Vos Cargo a continuat să fie pe pierdere, în timp ce Vos Bulk a avut profit. Una singură dintre aceste șapte firme, Kraft Logistic, se regăsește în Top 20 pierderi pe 2018, pe locul al treilea, însuși liderul din anul anterior, Klacska România, cu o pierdere de 352.825 de euro în 2019, față de 2.862.418 în 2018 și de 2.877.577 în 2017, fiind acum pe locul al 21-lea, deci în afara Topului cu cele mai mari 20 de pierderi financiare în 2019.

Pozițiile de la a 8-a la a 13 sunt ocupate de șase firme cu pierdere de peste 500.000 de euro: Carpat Beton Servicii Pompe (960.423 de euro, față de 982.926 de euro în 2018, când a ocupat locul al șaselea în acest top), Lipot Liv Trans (808.426 de euro), Felbermayr Romania (653.617 euro), Gartner Eurotrans Romania (607.532 de euro, față de 612.587 de euro în 2018, când a fost a 15-a), Transporturi Auto (599.589 de euro, față de 696.970 de euro în 2018, când a fost a 11-a) și Dissegna Logistics Romania (530.053 de euro).

Pe următoarele șase locuri, de la al 14-lea la al 19-lea, sunt firme cu pierderi de peste 400.000 de euro: Carpat Cemtrans (470.031 de euro), H.Z. Logistics Ro (446.315 euro), ATP Transit (445.033 de euro, față de pierderea de 1.076.286 de euro din 2018, când a fost pe locul al 5-lea), EPA Transport (420.261 de euro, față de 633.115 în 2018, când a fost a 14-a), Donatiro (419.204 euro) și Omsan Logistica (408.777 de euro, față de 680.698 de euro în 2018, când a fost a 13-a). Clasamentul se încheie cu Olympus Spedition, care a avut în 2019 o pierdere de 368.793 de euro, dar în afara Top 20 mai sunt încă două firme cu pierderi de peste 300.000 de euro, 10 cu peste 200.000 de euro, 11 cu peste 100.000 de euro. În total este vorba de 61 de firme de transport care au avut pierderi în 2019.

Dintre operatorii cu cele mai mari 20 de pierderi, opt au avut în 2018 profit, iar cinci – Autovest Trans, Oty Transmed, Lipot Liv Trans, Carpat Cemtrans și Olympus – nu au avut pierderi nici în 2016 și 2017.

Dacă analizăm pierderea medie pe ultimii patru ani, Klacska este pe primul loc, cu 2.092.215 euro. Peste un milion de euro are Paneuro Internațional, în timp ce printre firmele care nu au fost în 2019 în Top 20 în funcție de pierderi valori medii mai mari au Rodbun Cargo (767.421 de euro – firma a fost pe profit în 2019), Henrik Hansen (474.911 euro, cu pierderi în fiecare din ultimii trei ani) și Auto Mili (cu o medie a pierderilor de 360.465 de euro).

Activele firmelor din Top 20 scad și în 2019

Primele 20 de companii de transport în funcție de valoarea activelor au avut în 2019 un total de 575.911.962 de euro, mai mult decât aceleași 20 de firme în 2018 (527.539.255 de euro), dar mai puțin decât primele 20 de firme din clasamentul pe 2018 (631.801.417 euro). Aici trebuie ținut însă cont de faptul că liderul topului din 2018, Aquila, cu active în valoare de 92.998.398 de euro, a fost luat de această dată în calcul în analiza firmelor de logistică. Scăderea a venit după ce și primele 20 de firme din 2018 au avut active totale mai mici decât primele 20 de firme din 2017 (688.257.392 de euro).

Liderul clasamentului este de data aceasta Dolo Trans Olimp, cu 68.227.580 de euro, față de 57.171.056 de euro în 2018, când a ocupat poziția a treia (într-un clasament în care figura și Aquila). Pe locul al doilea se află Internațional Alexander, cu 57.376.644 de euro, față de 49.947.030 de euro în 2018, când a fost pe al 4-lea. Activele acestei companii au crescut substanțial datorită extinderii flotei și investiției în service-ul propriu și în parcarea din Arad. Internațional Alexander apelează mult la finanțări, „altfel nu ne puteam dezvolta, pentru că nu avem fonduri de investiții în spate“, și își propune să se bazeze mai ales pe activele proprii, nu doar în România, ci și în țările unde a deschis filiale – Serbia, Ungaria și Germania – deși la început apelează la spații de birouri și de depozitare închiriate. „Activele proprii sunt importante deoarece vrem să fim pe piață multă vreme de acum înainte, iar ele ne ajută să fim flexibili – de exemplu, să configurăm depozitele așa cum dorim noi și să schimbăm asta la nevoie. În plus, investițiile le dau și clienților un sentiment mai mare de siguranță.“ În 2020 firma arădeană nu a redus parcul auto, în ciuda volumelor de activitate mai scăzute din unele luni, ci dimpotrivă, a investit în 30 de camioane MAN și în 30 de semiremorci. Flota actuală include peste 400 de camioane și transportoare, peste 75 de camionete și vanuri si 600 de semiremorci.

Podiumul este completat de Internațional Lazăr Company, cu o scădere de la 59.718.958 de euro în 2018, când a fost imediat după Aquila, până la 56.608.780 de euro. La mare distanță se află Total N S A, cu 31.716.994 de euro, în ușoară creștere față de cei 30.219.195 de euro din 2018, când ocupa locul al 6-lea, și Skiptrans, cu 30.798.851 de euro, de data aceasta într-un progres mai vizibil față de 2018, când a avut 21.880.083 de euro și era pe poziția a 11-a. Următoarele trei firme au înregistrat toate creșteri față de valoarea activelor din 2018. Transpeco Logistics&Distribution (de la 23.978.611 la 28.245.388 de euro și de pe locul al 10-lea pe al 6-lea) a avut un salt mai mare decât în alți ani datorită investițiilor în înnoirea flotei conform planului existent și în creșterea sa pentru a onora contractele noi. Dar au și fost vândute camioane și cisterne mai vechi. În prezent flota companiei numără circa 300 de autovehicule pentru transport de carburant, GPL (autogaz și butelii), bitum și jet A1.

Activele Duvenbeck Logistik au crescut de la 24.877.112 la 27.000.210 euro, iar cele ale Trameco de la 20.159.452 la 25.630.825 de euro, firma urcând de pe locul al 15-lea pe al 8-lea. Urmează trei firme ale căror active au scăzut din 2018 până în 2019: Tir Expres, de la 28.963.295 la 25.296.047 de euro, Lagermax Autotransport, de la 24.104.125 la 23.944.976 de euro, și Arcese Transport, de la 24.688.271 la 23.530.726 de euro. Firmele de pe locurile 12-14 au înregistrat și ele creșteri ale activelor față de 2018: Romstyl Impex de la 20.786.755 la 23.016.041 de euro, Euro Fleet Transports de la 20.442.241 la 22.179.513 euro și Holleman Special Transport&Project Cargo de la 19.139.040 la 21.015.742 de euro.

Pe locul al 15-lea se află Dianthus Company, cu active totale în valoare de 20.531.865 de euro, în ușoară scădere față de 20.611.925 de euro în 2018, când ocupa a 13-a poziție. Scăderea provine din deprecierea bunurilor, în rest 2019 fiind un an „normal“, în care s-a continuat politica de achiziție de noi camioane, dar au și fost vândute altele vechi și flota nu a crescut.

Pe locul al 16-lea este Dunca Expediții, cu 19.265.293 de euro, în ușoară creștere față de 2018, când a avut active totale de 18.813.238 de euro, iar pe al 17-lea este Dumagas Transport, cu 18.931.318 euro, în creștere mai mare față de cei 17.078.711 euro din 2018, deoarece în 2019 firma a făcut investiții importante în flota de transport internațional cu prelată și cu vehicule specializate: 80 de autotractoare noi Mercedes-Benz și Renault Trucks și 30 de semiremorci Schmitz. În plus, au fost cumpărate și cinci ansambluri noi Mercedes-Benz cu platformă Lohr pentru divizia de transport de mașini a companiei, iar la final de 2019 au fost achiziționate și cinci autotractoare Renault Trucks pentru divizia Air Liquide. De asemenea, Dumagas a modernizat echipamentele din depozitul frigorific din Craiova și flota de distribuție. În paralel, conform noii strategii, a renunțat la mașinile mai vechi de 4-5 ani. În 2020 însă criza sanitară și situația din industria auto au făcut ca planurile de investiții să fie aproape inexistente, doar divizia de transport specializat și de depozitare beneficiind de anumite achiziții de echipamente noi. În prezent compania folosește 300 de camioane, din care 200 ale partenerilor tracționiști și 100 proprii.

Ultimele trei locuri sunt ocupate de firme carte nu au fost în Top 20 pe 2018 în funcție de active. Locul al 18-lea este ocupat de Agexim Spedition, în creștere semnificativă, de la 14.075.732 la 17.904.076 de euro, datorită creșterii flotei și achiziției de active imobilizate. Activele circulante au înregistrat o ușoară scădere, generată de scăderea stocurilor și o gestionare mai bună a clienților, care a redus viteza de rotație a creanțelor încasate. Criza sanitară din 2020 nu a influențat mult planurile de investiții ale companiei, ci politica de înnoire a parcului prin buy back, strategia sa de bază, a determinat planificarea numărului de unități încă de la conturarea bugetului pe 2020, ținând cont însă și de implementarea Pachetului Mobilitate. În prezent firma piteșteană are 170 de camioane și 131 de semiremorci.

Pe locul al 19-lea se află Carbon Logistic, cu 17.457.943 de euro, față de 17.158.221 de euro în 2018, iar pe al 20-lea, Logistic E van Wijk, cu o creștere importantă, de la 13.724.184 la 17.231.131 de euro. Activele imobilizate ale firmei clujene au crescut mult în 2019, depășind 52 de milioane de lei, în timp ce activele circulante au rămas cam la fel, aproximativ 29,5 milioane de lei, deoarece anul trecut aceasta a cumpărat de la EVW Holding terenul, clădirea de birouri, atelierul mecanic și depozitul din Sânnicoară, „achiziții atipice față de anii anteriori“. În plus, a continuat, ca de obicei, procesul de întinerire a flotei. În prezent Logistic E van Wijk are 173 de camioane și, din cauză că pandemia a dus la contractarea volumelor și la scăderea cifrei de afaceri cu aproape 10%, planurile de investiții în parcul auto vor continua, dar nu în măsura în care se intenționase inițial, urmând să fie lansată comanda de achiziție pe 2020.

Top 20 în funcție de active este unul dintre cele mai stabile topuri de la un an la altul, fluctuațiile fiind minore câtă vreme cele mai multe firme sunt prudente de câțiva ani cu achizițiile pentru extinderea flotelor, în așteptarea Pachetului Mobilitate, și nu au loc nici renunțări semnificative la active. Se remarcă, totuși, ieșirea din top a XPO Transport Solutions Romania, care a fost în 2018 pe locul al 5-lea, cu 41.892.549 de euro, în scădere față de 2017, când a avut active de aproape 52 de milioane de euro, și față de 2016, când a avut peste 63,5 milioane de euro. Alte firme care nu mai apar în top sunt Vos Logistics Cargo, pe locul al 16-lea în 2018 și pe al 30-lea în 2019, cu o scădere de la 20.124.496 la 15.279.865 de euro, Trans Euro Express 94, pe locul al 19-lea în 2018, cu 17.795.903 euro, și pe al 25-lea în 2019, cu 16.252.960 de euro, și Ravitex, pe locul al 20-lea în 2018, cu 17.593.808 euro, și pe al 24-lea în 2019, cu 16.375.111 euro. În locul lor au intrat în 2020 în Top 20 în funcție de active Lagermax Autotransport, care nu a fost luat în calcul în analiza pe 2018, deși avea o valoare a activelor care ar fi putut-o plasa în primele 10 locuri (asta ca urmare a faptului că firma are codul CAEN 5229 și a intrat anii trecuți în clasamentele destinate caselor de expediții și de logistică), Dumagas Transport, Agexim Spedition, Carbon Logistic și Logistic E van Wijk.

Firma din Top 20 în funcție de activele pe 2019 care are cei mai mulți angajați este tot Internațional Alexander, dar demn de remarcat este faptul că două companii din acest top au mai puțin de 100 de angajați – Tir Express (69) și Trameco (43) – în timp ce Mega Trucking Timișoara are cei mai mulți angajați, 801, dintre firmele din afara Top 20 active (în acest clasament este pe locul al 40-lea).

Active de peste 15 milioane de euro au mai avut anul trecut 10 firme, de peste 10 milioane de euro 26 de firme, de peste 5 milioane de euro 70 de firme și de peste un milion 337 de firme de transport.

În clasamentul în funcție de media activelor pe ultimii patru ani conduce Internațional Lazăr Company, cu 59.224.114 euro, urmat de liderul din 2019, Dolo Trans, cu 51.666.910 euro, și de Internațional Alexander, cu 45.915.485 de euro. Firma aflată pe locul al 20-lea în topul pe 2019 în funcție de active, Logistic E van Wijk, are o medie pe ultimii patru ani de 14.343.562 de euro, având în față în 2019 firme cu o medie mai mică (Agexim Spedition, cu 13.538.738 de euro, și Carbon Logistic, cu 13.985.453 de euro), dar fiind și urmată de firme cu o medie mai mare a activelor pe ultimii patru ani: Port Trans, Ravitex, Trans Euro Express 94, Hoedlmayr-Lazăr Romania, Fartud, European Logistics și Trans Sese.

Diferența dintre creanțe și datorii crește și în 2019 pentru firmele din Top 20

Primele 20 de firme din clasamentul care ține cont de diferența dintre creanțe și datorii au în total 43.813.076 de euro, față de 34.366.144 de euro aceleași firme în 2018 și față de 46.510.285 de euro primele 20 din topul pe 2018.

Liderul clasamentului este, ca și în 2017 și 2018, Duvenbeck, cu 5.973.584 de euro, în scădere importantă față de cei 8.767.794 de euro din 2018, urmat la mare distanță de Euro Fleet Transports, cu 3.655.934 de euro, față de 552.612 euro în 2018, când nu a fost în acest top, și de Carpat Cemtrans, cu 3.120.170 de euro, față de 3.368.315 euro în 2018, când a fost tot pe locul al treilea. Clasamentul continuă cu Hartl Carrier, cu 2.865.919 euro, față de 2.562.894 de euro în 2018, când a fost pe locul al 5-lea, Kenwroth Transport, cu 2.510.919 euro, față de 2.486.507 euro în 2018, când a fost pe locul al 7-lea, și KLG Trucking, cu 2.492.164 de euro, față de 1.603.639 de euro în 2018, când a fost mult mai jos, pe locul al 14-lea. Poziția a 7-a este ocupată de Cesped, cu 2.426.863 de euro, față de 1.655.508 euro în 2018, când a fost a 12-a. Iar pe locul al 8-lea se află H.Essers, cu 2.047.754 de euro, față de 1.235.515 euro în 2018, când a fost a 20-a. Vio Transgrup urcă de pe locul al 11-lea pe al 9-lea în urma unei creșteri de la 1.721.251 la 1.951.426 de euro, iar Terravia este a doua firmă care în 2018 nu a fost în acest top, ci a avut o valoare negativă a diferenței dintre creanțe și datorii, de -578.359 de euro (de altfel, diferența a fost negativă și în 2016 și 2017), și în 2019 a avut +1.881.548 de euro. A doua parte a clasamentului începe cu Adomid Speed, cu 1.848.028 de euro, față de 1.648.310 euro în 2018, când a fost a 13-a, și continuă cu Aguaki Trans, cu 1.763.060 de euro, față de 1.537.372 de euro în 2018, când a fost a 15-a, și cu Felbermayr, cu 1.661.756 de euro, în scădere semnificativă față de 2018, când a avut 2.492.252 de euro și a ocupat locul al 6-lea. Pe următoarele cinci poziții, de la a 14-a la a 18-a, se află firme a căror diferență dintre creanțe și datorii a crescut în 2019 față de 2018: Gazquez Transport, cu 1.626.014 euro în 2019 și 1.303.268 de euro în 2018, când a fost a 18-a, Chevrolet, cu 1.590.360/1.151.693 de euro (în afara Top 20 în 2018), Vos Logistics Romania, 1.464.112/1.191.719 (nici firma clujeană nu a fost în 2018 în Top 20 la această categorie), Galex, cu o creștere semnificativă, de la 656.532 la 1.253.419 euro, și Michael Oil&Gas Services, cu o altă creștere importantă, de la 321.544 la 1.241.134 de euro. Pe locul al 19-lea se află K.S.T. Vervoer, cu 1.239.231 de euro în 2019, față de 1.388.547 de euro în 2018, când a fost a 16-a, și pe locul al 20-lea este Wetralog, cu 1.197.661 de euro în 2019 și 978.129 de euro în 2018, când a fost în afara Topului 20.

Așadar, au părăsit topul din 2018 șapte firme: Skiptrans (pe locul al 2-lea în 2018, dar cu o valoare negativă, de peste -700.000 de euro, în 2019), Vectra Logistic (pe locul al 4-lea în 2018), Van Mieghem (locul al 8-lea), Cat-Ion (pe locul al 9-lea în 2018 și cu o valoare negativă, de circa -180.000 de euro, în 2019), Microfruits (pe care nu am mai luat-o în calcul în analiza pe 2019), Rumaran (pe locul al 17-lea în 2018) și Express Euroscan (pe locul al 19-lea în 2018 și pe al 22-lea în 2019, cu peste un milion de euro). În locul lor au intrat Euro Fleet Transports, Terravia, Chevrolet, Vos Logistics, Galex, Michael Oil&Gas Services și Wetralog.

În afară de firmele din Top 20, diferențe mai mari de un milion de euro între creanțe și datorii mai au trei operatori, de peste 500.000 de euro 25 de operatori, și diferențe pozitive între creanțe și datorii mai au alte 61 de societăți de transport.

Analizând media pe ultimii patru ani a acestui indicator, pe primul loc se află Duvenbeck, cu 7.565.684 de euro, la mare distanță de Carpat Cemtrans, cu 3.902.636 de euro, și de Hartl Carrier, cu 2.448.289 de euro. În afara Top 20 pe 2019 mai există cinci firme cu diferențe medii de peste un milion de euro. Iar companiile cu cea mai mare diferență negativă sunt European Logistics, cu -5.448.946 de euro, Frialdis Rio Transport, cu -4.754.333 de euro, și Dianthus, cu -3.345.246 de euro.

Articole similare