Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Vanzari constante pe termen lung, desi in usoara scadere in 2020

Piata semiremorcilor pentru transport de cereale este destul de stabila in Romania si se imparte intre 3-4 producatori principali, iar numarul unitatilor vandute este relativ constant (desi in 2020 a inregistrat o usoara scadere fata de 2019, din cauza anului agricol mai slab), asa cum se estimeaza sa fie si in urmatorii ani. Criza sanitara din ultimele luni nu a afectat vanzarile, determinante pentru acestea fiind doar calitatea si volumul recoltei.

Perioadele de varf pentru vanzarile de astfel de vehicule sunt in general in jurul celor doua mari campanii de recoltat, din iunie-iulie (pentru orz, rapita, grau s.a.) si din septembrie-octombrie (pentru floarea soarelui si porumb), iar anul acesta nu s-a schimbat nimic pentru importatori din cauza crizei Covid-19, cu exceptia faptului ca este tot mai dificil de obtinut finantari. Dar chiar si in afara perioadei de varf exista o cerere constanta, deoarece tot mai multi clienti isi programeaza achizitiile pentru a fi pregatiti de startul campaniilor.

Zaslaw, din 2020 in Romania prin CTE Trailers

Datorita stabilitatii pietei de semiremorci pentru transport de cereale din Romania, CTE Trailers isi propune sa devina un jucator relevant in domeniu, dupa ce in ultimul timp a fost mai putin prezent pe acest segment, deoarece, asa cum declara Dana Manns, managing partner in cadrul companiei, „partenerul nostru Meiller are un produs de calitate foarte buna, dar cu un pret de lista prea mare raportat la nivelul mediu din Romania si la cat este pregatita o companie romaneasca sa investeasca“. De aceea, in 2020 CTE a semnat un contract de colaborare cu producatorul polonez Zaslaw, „pe care il reprezentam cu succes de doi ani in Bulgaria si care corespunde din punct de vedere al raportului calitate/pret cerintelor de pe piata romaneasca“.

Circa 100 de semiremorci Wielton livrate in 2020

Piata romaneasca de semiremorci pentru transport de cereale a inregistrat o usoara scadere fata de 2019, asa cum remarca directorul general InterCargo, Alexandru Paunescu, „dar noi am vandut mai multe unitati decat anul trecut“. Concret, este vorba de circa 100 de semiremorci Wielton vandute si livrate in primele sapte luni din 2020. InterCargo a avut si doi clienti care au cumparat peste 10 unitati, iar flotele reprezinta circa 20% din vanzarile de semiremorci pentru transport de cereale, procent similar celui din anii anterior. Pana la finalul lui 2020 compania estimeaza sa mai vanda 35-40 de astfel de modele, ceea ce insemna un total cu 25% mai mare decat in 2019.

Modelele Wielton cele mai solicitate pe piata noastra sunt cele de 55 m3 – atat pe sasiu scurt, cat si pe sasiu lung, cu masa proprie de 6.200-6.600 kg, in functie de tipul de sasiu si de configuratia finala – urmate de cele de 60 m3 si de 51 m3. Semiremorcile producatorului polonez se remarca prin masa proprie foarte redusa raportat la volumul util, pentru ca sunt construite cu sasiu din otel si bena din aluminiu, asa cum subliniaza Alexandru Paunescu. Toate modelele se preteaza la transportul oricaror tipuri de cereale, dar pentru floarea soarelui se recomanda cele de 60 m3. Desi unele firme prefera anumite personalizari, clientii romani cumpara de obicei variantele standard, deoarece la Wielton echiparea standard este oricum foarte bogata, asa cum declara managerul InterCargo, si nu mai este nevoie de dotari suplimentare. Printre echipamentele cele mai apreciate de clienti se numara sistemul de descarcare automata a pernelor la basculare si senzorul de inclinare in momentul bascularii (acesta din urma optional).
Cei mai multi clienti InterCargo lucreaza la intern, dar sunt si cateva exceptii, iar cei care fac curse internationale prefera semiremorcile mai mici, de cel mult 50 m3, si configuratiile cat mai usoare – Wielton poate oferi modele cu greutate proprie mai mica de 6 t. Iar 10-15% dintre clienti fac transport in cont propriu.

InterCargo a vandut anul acesta si circa 40 de semiremorci rulate pentru transport de cereale si incearca sa aiba mereu macar 4-5 unitati pe stoc, din care jumatate provin de pe piata interna si jumatate din strainatate. Durata medie de folosire a unor astfel de vehicule este relativ mare, iar valoarea lor de revanzare este foarte buna, asa cum explica Alexandru Paunescu.

Schmitz Cargobull este prima optiune pentru transportatorii de cereale de la noi…

… declara Constantin Burcioi, director comercial Schmitz Cargobull Romania. Din totalul vanzarilor, 20% sunt reprezentate de flote si 80% de livrari catre clienti mai mici, procente care se pastreaza de la un an la altul, deoarece „caracteristica acestei activitati este linearitatea“.

Producatorul are o experienta de aproape 30 de ani pe piata semiremorcilor pentru transport de cereale si a dezvoltat de-a lungul timpului, impreuna cu clientii, o specificatie tehnica adecvata pentru conditiile de transport si de afaceri din Romania. 90% dintre aceste vehicule au o echipare standard (bena din aluminiu de 50 m3, sasiu ranforsat din otel, usi spate cu functie de oblon – Combi) si doar un numar mic de clienti solicita un volum mai mare, de circa 60 m3, sau personalizarea vehiculelor (bene in culoare specifica, lampi spate cu led s.a.).

In plus fata de semiremorca basculabila, in ultimii ani, pe fondul cresterii cererii de export de cereale in tari comunitare si al nevoii de a importa marfuri generale/paletizate, in afara de semiremorcile basculabile a fost dezvoltat un produs hibrid pentru transportul cerealelor vrac, pornind de la o semiremorca-prelata standard, la care se adauga obloane de inaltime mai mare, si care are interior compartimentat cu prelate desfasurate pe obloane si pe podea. Inainte de a lansa acest produs, Schmitz a facut teste extinse impreuna cu un institut german de validare a sigurantei in transportul de marfa, iar constructia a primit un certificat special pentru transport combinat, de cereale si de marfa paletizata. Astfel ca, prezentand acest document autoritatilor rutiere de control din tarile tranzitate, clientii evita amenzile.

Semiremorci rulate Schmitz pentru transport de cereale nu se gasesc pe piata, si asta pentru ca, asa cum declara Constantin Burcioi, acestea au „stabilitate tehnica in exploatare, imagine buna pe piata, pret ridicat de revanzare si posibilitate de utilizare indelungata“.

Numarul clientilor care solicita rate sezoniere este tot mai mic

Desi transportul de cereale nu a mai fost in ultimii ani o activitate la fel de sezoniera ca in trecut, ci se remarca o cerere destul de ridicata pe intreaga durata a anului, InterCargo are in continuare clienti, chiar daca mai putini in ultimii 2-3 ani, care prefera ratele sezoniere. In general se opteaza pentru leasing sau credit, achizitiile cu plata integrala fiind destul de rare.

99% dintre clientii Schmitz de semiremorci basculabile pentru cereale fac transport intern si printre ei se numara mari societati agricole, operatori specializati de transport si traderi. De aceea exista curse si in afara perioadelor de campanie agricola, iar vehiculele pot transporta o mare varietate de produse vrac. Pentru cei care au totusi o activitate sezoniera, Cargobull Finance propune un program de finantare cu dobanzi preferentiale si perioade de gratie pentru plata ratelor.

Termen de livrare mic datorita bunei comunicari cu producatorii

In cazul colaborarii dintre InterCargo si Wielton planul de productie este intotdeauna configurat astfel incat importatorul din Romania sa aiba mereu pe stoc minimum 20 de semiremorci pentru transport de cereale, in diverse configuratii, iar pentru modelele care nu se afla pe stoc exista intotdeauna loturi puse deja in productie fara client, ceea ce permite oferirea unui termen de livrare scurt. Dar daca se opteaza pentru un model special, care nu se gaseste nici pe stoc, nici in fluxul propriu de productie, termenul de livrare este destul de mare in prezent, asa cum declara Alexandru Paunescu: circa trei luni.

Semiremorcile Schmitz se livreaza la timp, nu stationeaza mai mult de 1-2 saptamani in fabrica, deoarece „suntem, intr-un dialog permanent cu clientii nostri, care ne comunica deschis necesarul lor de vehicule pentru viitorul apropiat si pe baza acestor informatii punem la cale, impreuna cu fabrica din Gotha, un plan de productie pentru Romania, astfel incat sa putem raspunde tuturor solicitarilor“, asa cum declara directorul comercial al companiei din Romania, Constantin Burcioi.

Articole similare