Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Piața camioanelor din Italia în 2024: ușoară scădere, dar provocări semnificative pentru viitor

Anul 2024 s-a încheiat cu o ușoară scădere a înmatriculărilor de camioane în Italia, marcând un total de 28.516 unități înmatriculate pentru vehicule de peste 3,5 tone, cu 0,7% mai puțin față de cele 28.720 înregistrate în 2023. Deși această scădere pare moderată, dinamica pieței arată o situație complexă, cu diferențe semnificative între segmente și o tendință fluctuantă de-a lungul anului.

Prima jumătate a anului a fost marcată de o creștere robustă a înmatriculărilor, înregistrând un avans de 11,5% față de aceeași perioadă din 2023. Totuși, a doua jumătate a anului a adus o scădere abruptă de 14,2%, ilustrând o volatilitate puternică. Luna decembrie a arătat o ușoară revenire, cu o creștere de 0,7% față de decembrie 2023, dar segmentul vehiculelor grele (≥16 tone) a scăzut cu 8,6% în această lună, subliniind dificultăți persistente.

Pe segmente, vehiculele ușoare (3,51–6 tone) au înregistrat cea mai mare creștere procentuală, de 27,8%, cu 997 de unități înmatriculate față de 780 în 2023. În schimb, vehiculele mediu-ușoare (6,01–15,99 tone) au scăzut cu 1,7%, iar cele grele (peste 16 tone) cu 1,5%, totalizând 24.135 unități.

Înmatriculările de vehicule cu emisii zero au crescut semnificativ, cu 119,6%, dar acestea reprezintă doar o fracțiune infimă din piață, dominată în continuare de vehiculele cu motoare endotermice, care alcătuiesc 99,3% din total. Această realitate evidențiază decalajul dintre obiectivele de mediu și capacitatea actuală a pieței de a le îndeplini.

Impact asupra economiei și ocupării forței de muncă

Pe lângă presiunea tranziției ecologice, industria camioanelor se confruntă cu riscuri semnificative care ar putea afecta costurile de transport și locurile de muncă. Experiența din sectorul auto, unde măsurile stricte de reducere a emisiilor au generat efecte de distorsionare a pieței, este un semnal de avertizare pentru industria camioanelor.

Pentru a evita extinderea tendinței negative în 2025, este necesară o acțiune coordonată la nivel național și european, care să ia în considerare atât nevoile de mediu, cât și cele economice și sociale. Unrae solicită guvernului italian să adopte măsuri structurale pentru a sprijini industria, cum ar fi stimulente pentru vehiculele cu emisii reduse, modernizarea infrastructurii și politici care să protejeze competitivitatea și locurile de muncă.

Deși provocările persistă, soluții bine planificate și o cooperare eficientă între guvern, industrie și organisme internaționale pot contribui la stabilizarea pieței camioanelor din Italia. Anul viitor va fi esențial pentru găsirea unui echilibru între obiectivele de sustenabilitate și necesitatea de a menține competitivitatea sectorului.

Articole similare

Ad