Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cine are soferi detine puterea in transporturi

Firmele de transport din Romania se confrunta in continuare cu o acuta criza de soferi profesionisti, mai ales pe timpul verii, cand multi au cerut sa mearga in vacanta. Este un moment in care cei ramasi „in lupta” au avut posibilitatea sa ceara o noua marire de salariu. Multe firme de transport au ajuns sa creasca diurna la 65 de euro pe zi ca sa aiba cu cine sa isi duca la capat contractele, sperand ca septembrie va aduce inapoi angajatii plecati cu familiile la mare si situatia se va mai dezamorsa. Iar cele cu parcuri mai mari au inceput sa aplice politica „improprietaririi” soferilor cu camioanele pe care le conduc, acestia fiind invitati sa lucreze ca subcontractori pentru firma la care au fost angajati pana mai ieri. Totul pentru a-si putea duce contractele mai departe, astazi fiind intr-o pozitie de superioritate nu numai cei care au camioane, ci mai ales cei care au suficienti soferi constiinciosi si dedicati.
 

Romania da de mai multi ani semne ca nu mai tine pasul cu dezvoltarea segmentului de transport din punct de vedere al soferilor disponibili. Din cei care existau pe piata foarte multi au plecat sa lucreze la firme din alte tari, iar altii nu prea mai au de unde sa vina. Tinerii muncitori pleaca din prima din tara, iar celor mai putin atrasi de munca nu le prea surade meseria de sofer profesionist, care presupune o viata solitara, departe de familie si prieteni.
Desi ministrul Transporturilor, Lucian Sova, ne-a promis in aprilie, cu ocazia ExpoTranzit, ca va sustine orice initiativa a asociatiilor patronale de a modifica legislatia privitoare la scolarizarea si examinarea soferilor profesionisti in vederea obtinerii atestatului profesional, asa incat soferii non-comunitari sa poata sustine examenul intr-o limba de circulatie internationala (engleza, de pilda) sau in limba materna, dar cu traducator autorizat, nu s-a intamplat nimic. Si asta in timp ce polonezii si lituanienii angajeaza ucraineni si bielorusi pe banda rulanta. Pana si bulgarii au gasit o sursa buna de soferi non-comunitari prin „naturalizarea” vecinilor bosniaci. E-adevarat, pe acestia ii ajuta limba similara vorbita, pe cand noi nu avem nicio astfel de „sinergie” la dispozitie. Moldovenii nu au suficiente resurse sa ne ajute, in timp ce sarbii nu sunt tocmai interesati. Asiaticii sunt interesati, insa pentru ei legea actuala din Romania nu e deloc favorabila.
Invitatia ministrului Sova de a veni cu propuneri pentru schimbarea legislatiei nu trebuie lasata fara raspuns, cu atat mai mult cu cat disponibilitatea soferilor da astazi masura oportunitatii de afaceri in transporturile rutiere. Iar o privire asupra evolutiei fantastice a firmei lituaniene Girteka, ajunsa astazi la un parc de peste 5.000 de camioane, din care mai mult de 75% lucreaza in Comunitate, iar restul in curse bilaterale Tarile Baltice-UE, e un exemplu clar a ceea ce poate avea ca rezultat o politica in beneficiul comunitatii de afaceri din acea tara. Lituania este unul dintre putinele state din estul Europei care are de cativa ani contract cu TÜV-Süd sa realizeze ITP in vestul Europei pentru ca vehiculele care circula sub pavilion lituanian sa nu mai fie nevoite sa ajunga in tara de origine nici macar pentru ITP. Din acest an, si Romania poate autoriza centre ITP in tarile din vestul Europei, insa nu am auzit inca sa se fi eliberat vreo astfel de autorizatie pana acum.
In conditiile unei crize de soferi de proportii in Europa, Girteka anunta ca angajeaza alte cateva mii de soferi, spre disperarea multor transportatori germani sau nordici, care se tem ca ansamblurile albe ale lituanienilor le vor prelua incet-incet si activitatile de transport alimentar pe distante mai scurte, care pana anul trecut erau apanajul „localnicilor”.
Avem nevoie de soferi, iar daca eforturile de a convinge tanara generatie de la noi sa urmeze o astfel de profesie, in paralel cu imbunatatirea continua a conditiilor de munca, nu dau roade, atunci trebuie „marsat” pe liberalizarea pietei muncii in Romania si aducerea asiaticilor pentru a pune la treaba camioanele care se odihnesc cu costuri uriase in curtile firmelor mari de transport, chiar si atunci cand e vorba de masini achitate.
Tema soferilor non-comunitari va fi abordata din nou si in cadrul urmatoarei conferinte Tranzit de la Iasi, programate pentru 13 si 14 septembrie.

Articole similare