Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Intre factorul cost si cel social

Dezvoltarea traficului rutier si nedezvoltarea retelei de drumuri au condus la supraaglomerarea celor existente, a pasajelor inguste si, nu in ultimul rand, a punctelor de trecere a frontierei, ceea ce ingreuneaza traficul si diminueaza siguranta. Transportul in sistem Ro-La reprezinta o alternativa pentru anumite tronsoane, iar balanta dintre costurile transportului rutier si ale celui combinat este echilibrata si de factorul social destul de insemnat al acestuia din urma, scazand gradul de incarcare a drumurilor publice si de poluare a aerului si fonica si ducand la imbunatatirea sigurantei circulatiei.
 

Chiar daca, de cele mai multe ori, diferenta de costuri dintre transportul rutier si cel combinat nu este sesizabila, avantajele celui din urma sunt multiple, fiind reduse cheltuielile pentru carburant, lubrifiant, uzura pneurilor, service. Pe de alta parte, se pot economisi taxele de drum si de autostrada. In plus, pe calea ferata nu sunt impuse restrictii de circulatie in zilele de sarbatoare sau la final de saptamana. La TransportAr am avut ocazia sa discutam nu doar cu Fári János, reprezentantul Hungarokombi, ci si cu un utilizator traditional al sistemului, compania de transport Ceta.
Sistemul Ro-La este cunoscut mai degraba ca o solutie pentru anumite probleme de trafic (accidente, blocaje). „Numarul accidentelor in care sunt implicate camioane este destul de mare. Prin solutia Ro-La, pe ruta Szeged-Wels poate fi evitata autostrada M0, care este foarte aglomerata si are o capacitate destul de redusa, iar zilnic au loc 2-3 accidente in care sunt implicate camioane. Rutele alternative presupun parcurgerea unui numar mai mare de kilometri si un timp mai indelungat de tranzit“, a mentionat Fári János. Mai mult de 80% din trenurile operate de Hungarokombi sunt punctuale in ceea ce priveste timpul stabilit pentru a ajunge la destinatie, si se doreste o crestere pana la 90%.
Pe ruta operata, Szeged-Wels, frecventa trenurilor difera comparativ cu perioada de dinainte de aderarea la UE, cand erau necesare autorizatii, si cand existau patru trenuri zilnic in ambele directii. Acum, cu trei trenuri, situatia s-a imbunatatit fata de 2009, cu doar doua trenuri tur-retur/zi.
Capacitatea acestora a crescut de la 22 de camioane complete la 27.
„Am dezvoltat un modul de reduceri care face posibila diminuarea semnificativa a pretului pentru un bilet. Astfel, sistemul dublu rabat este bazat pe frecventa camioanelor pe tren si depinde si de cresterea frecventei comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent“, a mai spus acesta. Pretul unei curse este de 500 de euro, iar daca este utilizat sistemul Ro-La de 500 de ori pe luna reducerea este de 60 de euro, plus inca 60 de euro daca numarul camioanelor pe tren este mai mare fata de aceeasi perioada a anului precedent. Pentru cursele tur-retur reducerea este de 100 euro, iar sumele se cumuleaza.
In cazul unui numar mic de rezervari se poate anula un tren, insa cu minimum trei zile inainte de plecare, cu posibilitatea de a rezerva un loc pentru un alt tren, cu alta ora de plecare. Pe de alta parte, si clientii au posibilitatea de a anula o rezervare, iar cele cu minimum 48 ore avans sunt scutite de taxe de penalizare. Pentru rezervarile anulate in aproximativ trei ore taxa este de 20 de euro/loc. In momentul de fata, potrivit reprezentantului Hungarokombi, din totalul clientilor, aproximativ 10% sunt romani. Diferentele de cost dintre transportul rutier si cel combinat rutier si Ro-La sunt echilibrate, insa exista alte avantaje care nu ar trebui pierdute din vedere, este de parere Marius Cae, director general Ceta, utilizator al sistemului inca de la infiintare. Transportul combinat, inainte de intrarea in UE, pe langa celelalte avantaje, era o alternativa eficienta la numarul redus de autorizatii.
„Unul dintre principalele avantaje este ca timpul parcurs pe tren nu este considerat timp de lucru din punct de vedere AETR, si astfel, ajuns la destinatie, soferul este odihnit si isi poate continua drumul. Se castiga practic o etapa de condus. Iar faptul ca soferul este odihnit confera un grad mai inalt de siguranta in trafic“, a afirmat Marius Cae.
Pe de alta parte, pentru ca nu mai lucreaza cu carduri pentru carburant, este redus numerarul asupra soferilor si, de asemenea, si riscul. Facturile sunt eliberate la 30 de zile, iar plata se efectueaza la 15 zile.
„In ultima perioada, ca urmare a cresterii pretului carburantului, balanta se inclina in avantajul Ro-La“, a mai afirmat directorul general Ceta. Potrivit acestuia, riscul in frontiera este acelasi, controlul realizandu-se in acelasi regim. Insa scad celelalte riscuri, al accidentelor si, nu in ultimul rand, al amenzilor, care pe tren este nul. In 15 ani de utilizare incidentele au fost minore. „Dupa intrarea in insolventa, ne-a fost aprobat planul de reorganizare, si pentru trei ani trebuie sa ne concentram pe rambursarea datoriilor avute la momentul intrarii in insolventa“, a declarat reprezentantul Ceta. Astfel, odata cu reluarea activitatii de la intrarea in insolventa, compania isi propune o frecventa de 10 curse Ro-La/luna.                      

Articole similare