Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad

Preturile sunt bune, dar banii lipsesc

Producatorii de semiremorci, mai ales cu prelata, au fost cel putin la fel de afectati de criza ca si cei de camioane. Krone s-a descurcat mai bine anul trecut si în 2010, în mare parte datorita vanzarilor de cutii mobile specializate pe anumite domenii si piete de nisa. În restul Europei, problema numarul unu o reprezinta obtinerea de finantare, mai ales pe pietele pe care numarul de semiremorci reposedate este destul de mare, cum este si Romania.
 

Criza economica s-a simtit cel mai acut pentru producatorii auto, afectandu-i deopotriva si pe transportatorii de autoturisme sau de piese si componente auto. Volumele de transport pe segmentul auto au scazut practic cu 90% fata de 2008.
În prezent, piata îsi revine, iar stocurile încep sa se refaca, dupa mai bine de un an de eforturi masive pentru reducerea lor la zero.
Cresterea volumelor de transport pe segmentul auto s-a materializat în cazul Krone prin înregistrarea din ce în ce mai multor cereri pentru semiremorcile din gama Coil Liner, specializate în transportul rolelor de tabla folosita cu precadere în industria auto, dar si în productie, în general.
„Am avut norocul ca am oprit cresterea stocurilor cu sase luni mai devreme decat a facut-o toata lumea, dar nu pentru ca nu mai primeam comenzi, ci pentru ca am observat ca  nu se mai ridicau vehiculele. Daca nu am fi redus din timp volumul productiei, ne-am fi trezit cu stocuri imense.
În prezent, ele sunt normale pentru nivelul actual al productiei, iar discutiile despre reducerea de costuri si de personal au fost sistate. Ce ne-a ajutat pe noi în timpul crizei a fost diversificarea, gama variata de produse, dar si strategia de afaceri. Fiind o firma de familie, banii au ramas întotdeauna în companie si au fost investiti“, a afirmat Andreas Volker, Sales Manager Export and Key Accounts la Krone.
Cererea de MegaLiner si ProfiLiner a urmat îndeaproape cursul pietei, ajungand la 10% din ce era înainte de criza. În schimb, chiar si în aceasta perioada dificila, cererea de cutii mobile a fost constanta, la fel si productia, si datorita faptului ca industria alimentara înca merge bine. În acest sens, portofoliul companiei a fost marit cu diferite tipuri de cutii mobile, izoterme sau chiar cu agregat frigorific. În prezent, compania se axeaza pe produsele mai specializate din domeniile care nu sunt foarte afectate de criza. Astfel, la fabrica din Lubtheen, peste un an sau doi, se va fabrica Duoplex Steel Dry Liner, dar deocamdata aici se produc cutii mobile.
În cazul fabricii din Werlte se trecuse la scurtarea programului de munca si la reducerea personalului, dar încet lucrurile încep sa revina la normal, deja se lucreaza cu un schimb complet, se produc din nou 250-280 de unitati pe saptamana si pentru moment alte planuri de reducere au fost eliminate.

Finantarea va da tonul
În ultimii doi ani, operatorii de transport nu prea au facut investitii, asa ca flotele au început sa se învecheasca. Iar daca acum 20 de ani o remorca putea fi folosita fara probleme pana la 10-12 ani, în perioada 2005-2007, varsta unei flote mari a ajuns la 6-8 ani. Nu e de mirare, astfel, ca, în ultima vreme, transportatorii au început sa prospecteze piata în cautare de oferte bune.
„Acum importanta este finantarea, clientii care pot obtine finantare în conditii bune vor investi în continuare. Multi clienti cer specificatii si cotatii de pret si mai devreme sau mai tarziu vor veni si rezultatele. Dar ei ar trebui sa realizeze ca pot face o afacere buna cu preturile de acum, deoarece acestea vor creste din cauza celor pentru materiile prime si apoi din cauza cursului euro/dolar. Pretul pentru otel va creste în mod sigur, poate chiar foarte mult, si asta deoarece China prinde avant, constructiile îsi revin, lucrurile se misca. 2010 este în continuare un an dificil si consideram ca piata va reveni la normal, dar depinde foarte mult de finantare“, este de parere Andreas Volker.
Krone are o politica de pret foarte competitiva, deoarece înca se vad pe piata vehiculele reposedate, lucru valabil si în Romania. Este vorba de vehicule de 1-3 ani în stare foarte buna, iar clientii actuali sunt interesati de astfel de oferte.
În opinia lui Andreas Volker, piata romaneasca este într-o situatie mai dificila decat cea germana, deoarece aici reposesiile sunt mai numeroase, iar finantarea se face mai greu, si va mai trece o vreme pana cand se va ajunge la cifre decente.

„Nu” mai departe de Turcia
Desi majoritatea producatorilor este tentata sa-si extinda capacitatile de productie în tari ca Brazilia, China sau India, producatorii europeni de semiremorci raman focusati pe batranul continent. Tehnologia europeana nu se poate aplica în conditiile dezastruoase ale infrastructurii din India sau chiar Brazilia, si nici camioanele nu sunt configurate similar celor europene.
Totusi, pentru a creste capacitatea de productie pentru aprovizionarea pietei europene, Krone a decis în urma cu 4-5 ani sa se extinda în Turcia, printr-un parteneriat cu puternica familie Dogus. „Fabrica din Turcia a fost si o decizie geo-strategica, deoarece pentru a intra pe piete ca Egipt, Iran, India, estul Turciei, Irak, trebuie în primul rand sa schimbi designul vehiculelor si apoi trebuie sa fii cat mai aproape, astfel încat sa nu ai costuri de transport prea mari“, a declarat Andreas Volker.
Cu toate ca fabrica din Turcia a fost deja finalizata, aceasta este înca închisa. În functie de momentul în care piata va începe sa îsi revina, se va decide care va fi rolul acestei locatii.
În ceea ce priveste China, producatorii europeni de semiremorci se tin departe de colaborari, de teama asimilarii rapide a tehnologiei si a copierii produselor.
Andreas Volker considera ca singurele cai prin care europenii pot fi cu un pas înaintea chinezilor sau chiar supravietui sunt fie atingerea  statusului de producator de volum, fie trecerea în domeniul specializatelor pentru cei care au experienta si dotarea tehnica necesara.
În plus, trebuie pus accent pe tehnologie, care evolueaza constant, ca urmare producatorii nu se pot opri la una anume. Un exemplu sunt vehiculele frigorifice care într-un fel aratau acum 5-10 ani si altfel acum, cand înglobeaza foarte multa tehnologie.
„Trebuie sa decidem asupra fiecarui produs din portofoliu, sa vedem cat se poate merge pe o anumita linie, dar totusi sa ramana un produs standard. În principiu, la o cutie mobila poate diferi executia caroseriei în functie de domeniul caruia se adreseaza sau de tara unde va ajunge. În ceea ce priveste tehnologizarea remorcilor, trebuie calculate foarte atent unele aspecte, deoarece cu cat adaugi mai multa tehnologie, cu atat fie pierzi spatiu de depozitare a marfii, fie cresti pretul“, considera Andreas Volker.

Ani buni de la dezvoltarea tehnologiei la obligativitatea detinerii ei
Ultimele tendinte în domeniul semiremorcilor se leaga tot de reducerea emisiilor de CO2 si cresterea aerodinamicitatii prelatelor sau dubelor izoterme. Dar istoria ne arata ca dureaza cativa ani pana cand unele inovatii devin echipari obligatorii. Un exemplu îl reprezinta standardul DIN EN 12642 Cod XL, care se refera la conditiile de ancorare corecta a marfii si despre care înca nu se vorbea acum sase ani, cand Krone lansa sistemul „Multilock-Multiblock” si celelalte accesorii adiacente.
Krone urmareste initiativele asociatiilor profesionale ale transportatorilor si operatorilor de logistica, dezvoltandu-si o parte din tehnologii în concordanta cu acestea. Tot astfel s-a dezvoltat si conceptul EuroCombi, combinatiile autosasiu+semiremorca de 25,25 m. „Noi înca de acum 12 ani am avut o prima tentativa de combinatie extralunga, dar la acel moment motoarele de camion nu erau la fel de puternice ca în prezent, aveau doar 300 CP. Pentru camioanele de acum, de 500 CP, 7 m în plus nu sunt o problema. Pe de alta parte, în unele tari legislatia permite o lungime de 25,25 m, spre deosebire de acum 10 ani“, a explicat Andreas Volker.          

Articole similare