VTEX (NYSE: VTEX), platforma enterprise de comerț digital pentru brandurile B2C și B2B, subliniază importanța adoptării modelului de marketplace-uri B2B ca strategie vitală pentru extinderea și succesul companiilor în piețele competitive actuale. Aceste marketplace-uri au schimbat comportamentul consumatorilor și au stabilit noi standarde, oferind beneficii, precum loializarea clienților, venituri crescute și o gamă variată de produse.
Conform Digital Commerce 360, vânzările generate de marketplace-urile B2B au crescut de la 24,6 miliarde USD în 2020 la 260 de miliarde USD în 2023. De asemenea, peste jumătate dintre cumpărătorii business au raportat că au avut permisiunea companiei în care activează să facă achiziții de pe cel mai mare marketplace B2B, Amazon Business.
Modelul marketplace-urilor B2B oferă beneficii semnificative companiilor care doresc să-și crească veniturile fără riscurile extinderii tradiționale. Aceste platforme aduc laolaltă mai mulți furnizori pentru a oferi o gamă variată de bunuri și servicii, adaptate cumpărătorilor de afaceri. Comparativ cu piețele tradiționale, marketplace-urile B2B oferă avantaje cumpărătorilor B2C, fiind mai ușor de utilizat, mai convenabile și adesea mai accesibile datorită reducerilor de volum.
Adoptarea modelului de marketplace B2B aduce numeroase beneficii. În primul rând, creșterea veniturilor, prin accesarea unei baze extinse de cumpărători și explorarea unor surse variate de venit, cum ar fi comisioanele, publicitatea, abonamentele, generarea de lead-uri și monetizarea datelor. În al doilea rând, loializarea clienților, prin transformarea într-un “one-stop shop” care oferă o gamă variată de produse și adună date valoroase despre preferințele clienților și performanțele unităților de stocare (SKU). În al treilea rând, extinderea gamei de produse, fără necesitatea extinderii spațiului de depozitare sau dezvoltării unor noi lanțuri de aprovizionare, și creșterea rezilienței prin aprovizionarea de la mai mulți furnizori.
„Modelul marketplace-urilor B2B nu este doar o tendință, este o strategie ce transformă și care le permite afacerilor să se extindă eficient și durabil. La VTEX, credem în capacitatea marketplace-urilor de a stimula creșterea, de a crește gradul de loializare a clienților și de a extinde oferta de produse fără “riscurile tradiționale” ale expansiunii. Platforma noastră este concepută pentru a sprijini business-urile în această călătorie, oferind baza tehnologică și îndrumarea strategică necesare pentru a reuși în economia digitală. Infrastructura noastră de comerț digital asigură o creștere profitabilă pentru 2.600 de companii B2C și B2B din 43 de țări din întreaga lume.”,
a declarat Santiago Naranjo, Chief Revenue Officer al VTEX.
Înainte de lansarea unui marketplace, este esențială evaluarea pregătirii afacerii pe câteva criterii. Adaptabilitatea și reziliența sunt cruciale; business-ul trebuie să accepte schimbarea, iar echipa să colaboreze eficient pentru gestionarea transformării. Deciziile strategice privind structura marketplace-ului, implicarea furnizorilor și logistica trebuie detaliate. Considerațiile privind modelul de afacere includ decizia dacă vânzările vor fi gestionate intern sau de către selleri și maturitatea operațiunilor de ecommerce, cum ar fi integrările de inventar și comenzi și rețeaua de aprovizionare. Alegerea partenerului tehnologic trebuie să se alinieze cu evoluția marketplace-ului, un exemplu fiind Macromex, care și-a transformat operațiunile de ecommerce B2B cu ajutorul platformei VTEX.
Unul dintre clienții VTEX, Macromex, fondată în 1994, cu sediul în București, a întâmpinat provocări majore în timpul pandemiei de COVID-19, inclusiv lipsa forței de muncă, afectând modelul său tradițional de vânzări. Pentru a-și digitaliza afacerea B2B, Macromex a ales VTEX datorită flexibilității și adaptabilității platformei la nevoile specifice ale industriei hoteliere și restaurantelor.
Integrarea capacităților B2B ale VTEX a automatizat procesele de preluare a comenzilor, reducând erorile și eliberând personalul pentru sarcini cu valoare adăugată. Această schimbare a adus beneficii pe termen lung și a îmbunătățit eficiența operațională. Lansarea platformelor bocado.ro pentru specialiștii HoReCa și mercadi.ro pentru proprietarii de magazine alimentare a generat rezultate impresionante, oferind asistență 24/7, gestionare simplificată a comenzilor, vizibilitate financiară sporită și prețuri personalizate prin funcțiile avansate ale VTEX.
În calitate de partener AWS, VTEX folosește tehnologii de ultimă oră pentru a oferi soluții eficiente și personalizabile, îmbunătățind infrastructura de comerț digital a Macromex. Parteneriatul a permis companiei Macromex să ofere clienților soluții rapide și moderne de aprovizionare, să reducă costurile operaționale și să își extindă baza de clienți, consolidându-și poziția de lider în sectorul alimentelor congelate.
Mai multe detalii pot fi găsite pe site-ul VTEX, despre cum a devenit VTEX platforma de comerț aleasă de Macromex și de alte branduri renumite, așa cum Colgate, Motorola, Samsung, Under Armour, Whirlpool și multe altele.
Prognozele economice pentru țările din Europa de Vest rămân pesimiste pentru 2024, pe fondul scăderii generale a PIB-ului și a creșterii investițiilor în prima jumătate a anului, dar există speranțe rezonabile pentru o redresare în a doua jumătate. Banca Centrală Europeană (BCE) a anunțat la începutul lui iunie o reducere a ratelor dobânzilor, rata principală scăzând cu 0,25%, până la 4,25%. Alte țări care nu fac parte din zona euro, dar care și-au redus ratele dobânzilor sunt Canada, Suedia și Elveția.
În aceste condiții, înmatriculările de remorci din primele luni ale anului au fost chiar mai slabe decât se prognoza anterioară, în special în martie. Ca urmare, prognozele pentru cererea de remorci în 2024 și în anii următori au fost ușor reduse, se arată în cel mai recent raport West European Trailer Market al CLEAR International. Totuși, cererea a crescut marginal în aprilie.
După o scădere cu 10,9% a cererii de remorci în 2023 și o nouă scădere mult mai mică în 2024, creșterea în perioada de prognoză va aduce până în 2025 nivelul vânzărilor aproape de cel din 2022. Anul viitor este de așteptat să fie mai bun, estimările pozitive pentru evoluția economică a statelor occidentale fiind corelată cu creșterea vânzărilor de remorci.
CLEAR consideră că majoritatea previziunilor economice făcute pentru 2024 sunt excesiv de sumbre și ar urma probabil o revenire mai puternică de la minimele din 2023, deși perspectivele economice pentru Germania în 2024 sunt considerabil mai slabe decât pentru alte țări în acest moment.
Producția de remorci a fost la al treilea cel mai înalt nivel înregistrat în 2018 (deși cu mult sub cifra din 2007). Scăderea totală a înmatriculărilor din 2018 până în 2020 a fost de 23%, iar scăderea producției a fost de 32%, parțial din cauza unei scăderi mari a exporturilor germane pe acest segment.
După o redresare puternică a producției în 2021/22, situația a fost acum inversată. Nu numai că înmatriculările vest-europene sunt încă cu 11% sub nivelul din prima jumătate a lui 2023, dar, în plus, s-a redus drastic numărul mare de remorci vest-europene care erau exportate anterior în Rusia și Belarus. În schimb, se crede că majoritatea camioanelor vândute acum în Rusia sunt furnizate din China. În plus, China are o capacitate uriașă pentru producția de remorci și poate furniza cu ușurință cererea satisfăcută anterior din alte părți ale Europei.
Războiul din Ucraina și cel din Orientul Mijlociu plus o situație economică dificilă, lipsa de încredere în mediul de afaceri, o cerere scăzută de înlocuire a remorcilor, precum și scădere a transportului rutier în general (cu 3,2% în 2023), nu pot să nu afecteze planurile companiilor de a investi în vehicule. Astfel, deși „Vânzările pe piața de remorci pentru 2024 vor fi ușor mai mici decât previziunile anterioare, producția va fi afectată mai grav”, a comentat Gary Beecroft, directorul general al CLEAR International. Amintim că 77% din toate mărfurile din Europa sunt transportate rutier și cea mai mare parte din această proporție este transportată în remorci.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit